Många forumbesökare men få klubbmedlemmar?

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kane</i>
<br />Har inte gått med i Klubben, men varit på ett möte i Mariefred förra året.
När man kom dit var det ingen som tog imot en och mitt intryck var att man inte engagerade sig.... rätt eller fel, så var mitt intryck iallafall. Därav inget medlemsskap.....men man kan ju ändar sig :). Medlemsavgiften är säker prisvärd om man handlar mycket reservdelar mm.

Forum är bra till att väcka intresset för märket och få en hint om vilka problem du kan råka utför. Har haft min Renault sen 1997. Blev inget gjort förrän förra året då jag lyckades få bilen rullande igen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">så du var på nordiska renaultträffen..så du vill inte bli medlem bara för ingen sa goddag,gomorron eller vad det nu va för tid,när du kom....lite att ta i tycker jag,har inte varit på någon träff där man fått,något direkt personligt välkomnande,inte för att jag känt mig mindre välkommen för det.Men det är ju något att tänka på,till kommande träffar...
Kane
Posts: 9
Joined: 29 Apr 2004, 09:10
Location: Sweden

Post by Kane »

Ojdå! Tony, om du kände dig träffade får jag be om ursäkt.
Som Joel skrev i början här så handlade det om varför man gjorde det ena eller andra och som jag skrev rätt eller fel det så var det mitt intryck. Har alltid tyckt varit aktiv i förenigar och vad jag saknade var just att ingen tog emot en. Nu är jag inte den som går runt och skakar händer, men visst skulle det varit trevligt...
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

nej jag känner mig inte träffad..jag bara sa vad jag tyckte,handskakningar kanske passar på symöten...jag har aldrig varit på en bilträff,där jag blivit direkt välkomnad vid ankomsten,har inte känt mig mindre välkommen för det..kanske ingen som tycker jag är välkommen?
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Tjoho!
Vet att det är lite sent påkommet att svara typ snart en månad senare, men tiden räcker ju aldrig till...

Kan se båda sidorna av storyn här... Eftersom jag alltid känner mig välkommen till träffar & tycker det är trevligt, vill man ju givetvis att alla andra ska känna så också.
Man har ju varit romboid i några år nu och hunnit lära känna en del folk, så oftast känner man ju igen en hel del och det är liksom "naturligt" att det blir lite handskakanden & sånt. Symöten har jag aldrig besökt (kanske Tony har?[;)]), så jag vet inte hur det går till där, men har skakat en del händer (och t o m fått en eller annan kram!) på träffar genom åren, så det så! [;)][:o)]

MEN jag tycker det är mkt viktigt att vi verkligen ser till att riktigt "få med" våra nya vänner i "gänget". Är inte så kul att komma till något ställe där man inte känner någon och sedan ingen tar notis om en. Jag tycker verkligen det är jättekul när det kommer nya ansikten på träffar! Med risken för att uppfattas som "påflugen" brukar jag gärna försöka få mig en liten pratstund inte minst med folk som man tidigare inte träffat. Jag vill ju gärna att fler folk ska komma och ha roligt på våra träffar, och när en "första-gångs-träffare" kommer till sin andra träff, så kanske de iaf känner igen den där tokiga tjejen från Kalmar iaf. Är bara att hoppas att de inte flyr fältet [;)][:D]

Just Nordiska skiljer sig ju en del från andra träffar genom att den drar så pass mkt mer folk än de andra träffarna (iom att det kommer folk från hela Norden). Himla kul träff, men kan alltså uppenbarligen bli lite "fel" om man kommer själv, inte känner någon och inte råkar stöta ihop med påflugna, pratglada galningar... [;)][:D]

Rent praktiskt sett kan det nog tyvärr bli lite svårt att som arrangör bli personlig (eller vad man nu ska kalla det) vid ett så pass stort evenemang. Dock brukar Smålandsrundan ofta dra runt 20-30 Renaulter med tillhörande romboider och det brukar vara en väldigt gemytlig stämning. Över huvud taget brukar det vara himla roligt och trevligt på träffarna, och även folket brukar vara kul och trevliga, så Kane ge oss en chans till!!! [:)][^]

Och alla ni som bara funderar på att vara med på en Renault-träff, sluta fundera och gör slag i saken! Och skulle ni mot förmodan inte hitta någon att blarra med kan ni alltid kolla efter den långhåriga tokan från Kalmar. (Brukar ofta komma i sällskap med en liten blå Mégane coupé). Vi brukar dyka upp på kan nog nästan säga de flesta träffarna.
Så... gå inte miste om något som är så himla kul utan VÄLKOMNA! [:)][^]
R17TSi
Posts: 61
Joined: 05 Mar 2004, 21:15
Location: Helsingborg
Contact:

Post by R17TSi »

Hej på er

Jag skulle bara vilja instämma med Miss Megane om det här att känna sig välkommen. När jag arrangerar en träff (ett par Smålandsrundor) så brukar jag försöka ta mig tid att prata med alla som kommer, iaf hälsa dom välkommna. Och då i synnerhet folk man inte sett förut.
Till dig kane som kände dig lite utanför kanske kan jag bara säga att det vore kul om du kommer till träff igen. Kom till Smålandsrundan vet jag och om du har familj så ta den med för där brukar vara kul för alla.

Mvh
rz
Posts: 61
Joined: 12 Jul 2004, 08:44
Location: Sweden
Contact:

Post by rz »

joel :

För mig va det så här, jag har letat efter en lite udda Renault i många år, när jag visste att bilen skulle bli min så kikade jag på detta forum samt betalade medlems avgiften till klubben, har senaste åren alltid blivit medlem dit bilen tillhör, läser dock på en massa olika forum som jag tycker är intressanta men är endast klubbmedlem där jag äger en bil, är medlem i BMW klubben eftersom jag har en BMW Sportevo och är medlem här för att jag har en Renault.

mvh Thomas
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Thomas: Kul att du hittade "din" bil till slut :)
Ang medlemskapet i resp klubb. Låter sunt! Iom ett klubbmedlemskap får man oftast ta del av massor med info och erfarenheter som kanske inte är kända hos gemeneman - speciellt när det gäller en lite udda bil.
rz
Posts: 61
Joined: 12 Jul 2004, 08:44
Location: Sweden
Contact:

Post by rz »

joel :

"speciellt när det gäller en lite udda bil"
precis så är det, mina senaste bilar har varit lite annorlunda och informationen jag behöver finner jag oftast inom klubben.
Radioman
Posts: 8
Joined: 29 Mar 2004, 19:32
Location: Sweden
Contact:

Post by Radioman »

Ja då skall jag skriva av mig lite också [:)]

Jag är inte medlem eftersom jag har en Renault Scénic som familje/bruksbil. Skulle inte vilja åka "på träff" med en sån [:I]

Dessutom kommer jag aldrig att bli medlem eller ens någonsin köpa en Renault igen eftersom denna bil har varit ett rent hel**** för mig [}:)]

Har haft bilen i tre år nu december. Det är en 1.6e manuell -98 som nu har gått 12000 mil. den hade gått 9000mil när vi köpte den.

Det gick nästan ett år utan problem....
Det började sedan med att startmotorn gick långsammare än vad som är normalt. Jag köpte nytt batteri vilket inte hjälpte. Konstaterade att startmotorn var kass. Lämnade in på Bilia och det kostade närmare 4000 kr med en utbytes dito.
Sedan gick bägge låsen till bakdörrarna i baklås med en månads mellanrum. Låsen måste bytas säger Volvo/Bilia. Kostnad 7000 kr. Jag bytte dem själv för 1500kr/lås.
Därefter började ett hjullager låta. Jodå, vänster fram var kass. Skulle kosta flera tusen att byta på Bilia. Jag ordnade kullager från Nomo kullager i Göteborg för 400 kr och bytte själv. Försök INTE byta själv om du inte har tillgång till gassvets och press.
Det lät ändå lite oljud..... vad kunde det vara ? Jo, växellådan hade släppt all olja mellan två servicar genom en packbox. Nu hör det till saken att jag ej gjort den sista sevicen i tid och bilen hade gått 10050 mil så det fanns ingen garanti eller maskinförsäkring som ville ta det. Otur ? [8)] Det kommer mer .....

Efter en tid, MED olja i växellådan, gick inte lådan alls. Det gick bara att köra på tvåan. Var tvungen att göra något nu. Volvo/Bilia kunde "fixa" det för omkring 40000kr, 25000 för lådan + jobbet. Inte så intressant på en bil som är värd 50000? Vi hade dessutom ett lån med bilen som säkerhet med över 40000 kvar i lån...[:o)]
Jag fick tag på en begagnad låda i Ludvika och lät en lokal verkstad byta den. Det kostade 15000kr alltsammans MED kvitto. Hallå Bilia! Vill ni ha några kunder ?
Det uppstod dock ett problem på verkstaden... När drivaxlarna plockades ner ramlade kuggringarna, som ger signal till ABS givarna, av. De hade rostat sönder helt enkelt och tålde inte att man rörde vid dem. Det är normalt inget problem på t.ex. en Volvo eftersom man bara slår på ett par nya ringar på drivaxlarna för en ringa summa. Detta går INTE på Renault. Det finns inga att köpa!![:(!] Man måste köpa nya drivaxlar för 2500kr stycket[:(!] [:(!] [xx(]
Så just nu kör jag utan ABS broms och funderar på att ordna ett gäng nya ringar via någon svarvare på industrin där jag jobbar. Dessa skulle jag antagligen kunna sälja med hyfsad förtjänst och till glädje för andra stackars Renault ägare [}:)]
Det kommer mer problem ..... Stay tuned [^]
Det läcker från avgassystemet... nä, det är grenröret som är spräckt på flera ställen [8)] Ok, jag får väl försöka byta det framöver tänkte jag förra hösten. En tid innan jag skulle ta itu med det luktade det varmt glykolvatten om bilen. Jaha.. det var olja i expansionskärlet, vattnet försvann och framsidan på motorn hade sölat olja hade jag noterat tidigare. Vår bil hade ju aldrig gått varm eller varit med i någon "rödljustävling" ens en gång [|)]. Det visade sig vara topplockspackningen. Jag köpte grenrör, packningar, topplockspackning mm. för ca.4000kr och gjorde hela jobbet själv. Toppen och blocket var helt plant så jag vet inte varför packningen gett sig. När jag ändå var där så justerade jag ventilerna. De stod i "norr och söder" och behövde verkligen justeras. Det var väl samma noggrannhet med inställningarna som det var med vilket moment topplockspackningen dragits från början [:(].
Bilen hade nu endast gått 11000 mil. Hörde mig för vad Volvo/Bilia skulle ta för endast topplockspackningsbyte.... 14000 kr ! Tack [:o)]

Nu är jag framme vid nutid och de enda problem jag har nu är att styrservot skriker som grisen vid fullt rattutslag och att skyddsplåten ovanför katalysatorn har rostat av sina fästen och ligger löst och skramlar. Ja, avsaknaden av ABS brom är ännu kvar.

Jag har skrivit inlägg tillsammans med andra olycksfåglar i flera av ärendena ovan, i tidningen Vi bilägare. Sedan känner jag en med en Laguna och en annan med en Scénic coupe model som också har problem och är missnöjda.

Kanske hör dett inlägg till en egen tråd ? Jag var i alla fall tvungen att få ur mig detta här på detta forum där många Renaultägare med problem kan läsa det. Tyvärr är det väl så att många nyare bilar idag, även av andra fabrikat, är sämre ihopsatta eller har sämre kvalitet på delarna men det förringar ändå inte all den sk*t jag varit med om.

Tänk om man skulle ha lämnat in allt detta på verkstad ? I efterhand så ser man ju att man då skulle ha skrotat bilen när växellådan gick bort, eller ?

Tack för mig och jag önskar många kommentarer [:)]
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Ja du radioman, vi kanske kan starta en "anti-"sektion i klubben [;)]
Jag umgås med en r19 sen 12 år tillbaka. Håller liv i den mest bara på pin kiv och har varit nära att ge upp många gånger. (snaaart... kanske går ett år till...) Säg det som inte har trillat loss eller gått sönder. Men motorn går fint även om den rasslar lite kall (ta i trä [}:)]) En utmaning är det allt och man får lära sig mycket om bilar samt att det i princip går att laga vad som helst om man bara ger sig sjutton på det!

Totalintrycket är ungefär så här: R prioriterar definitivt inte driftsäkerhet och lång livslängd, det ser man på konstruktion och komponentval (billigast möjliga respektive billigast möjliga)
Bortsett från detta så är det väl inte dåliga bilar egentligen.
Jodå, jag har haft betydligt nyare Megane som hyrbilar och upptäckte med viss förvåning att de var byggda i samma anda och till stor del med samma komponenter
Bilarna är uppenbarligen konstruerade för relativt kort livslängd, spekulerar själv i att det kan vara ca 6-7 år och 12-15000 mil (pratar nu om R19-Megane). Kanske håller de lite längre i Frankrike men tappar livslängd i vårt kärva klimat pga svagt rostskydd och simpla tätningar på framvagnsdetaljer. Eller är de helt enkelt byggda för ett kort intensivt liv i Paristrafiken? [:D]

Kan man inte skruva själv eller har tillgång till billig verkstad så får man kalkylera med en ganska kort ekonomisk livslängd, man får nog betrakta dem som GDS-bilar efter ca 6 års ålder!

Volvo förvärrar problemet genom att hålla upp verkstads och reservdelspriser på Volvo-nivå, visst. Intressant att jämföra bärarm till R19 respektive V70. Den förstnämnda består av en smäckig pressad rostbenägen plåtbit, kostar nån tia i tillverkning. Pris hos Volvo 1400 sek. Bärarm V70, smidesstål, antagligen DYR (typ hundratals kronor) att tillverka. Reservdelspris 1500 sek. Alltså har lågpriskonstruktionen a la slit och släng halkat upp till samma nivå som en "riktig" del pga höga påslag någonstans.
Autofrance är således en förutsättning för att hålla igång min gamla bil t.ex.
Men hursomhelst kunde man ju önska att underhållsbehovet var mindre, verkstadstimmar kostar antagligen en hel del även i Frankrike..

Om jag skulle köpa en till R-bil? Definitivt inte en ny, möjligen en begagnad eftersom de har lågt andrahandsvärde (vilket har sina skäl...) och för att jag börjar bli van att skruva. Vi får se, min R19 rasar väl när som helst!
Post Reply