Vilka motorer i Laguna?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Du vet att det finns program som försöker återställa data..
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Volvos 2.0:a heter 2.0 S och så vitt jag vet en från början 5-cyl motor som de kapat bort 1 cyl på så den blivit 4-cyl och kallat 2.0 S.
Har skrivit ner lite info nedan från olika säljbroschyrer jag sparat.

<b>Runt 1995 - 1997:</b>
* Renaults 2,0, F3R, 1998 cm3, 8-ventilers och ca 115 hk (beroende på var man hämtar info).
* Volvos 2,0 S, N7Q, 1948 cm3, 16-ventilers 140 hk (enl uppgift verkar en del av dessa pållar sova, dvs jämfört med 115 hk är den ändå inte särskilt rapp och den är rätt törstig. Vi har skrivit om detta tidigare på forumet. Kolla om ni hittar något m hj a sök-funktionen. Sök t ex på N7Q eller F3R så borde det lösa sig)
* V6, 2963 cm3, 170 hk

<b>Runt 1998 - verkar följande tillkommit:</b>
1.8, F3P, 1783 cm3, 90 hk
2.2<b>D</b>, F8Q, 2188 cm3, 85 hk

<b>Till Laguna I phase 2 (runt 99 och framåt)ändrades en del:</b>
* 1.6 16V, K4M, 1598 cm3, 110 hk (samma motor sitter t ex i Mégane m fl)
* 1,8 16V, F4P, 1783 cm3, 120 hk (finns också i Még t ex)
(Har för övrigt för mig att det är F4P samt K4-motorerna som verkligen inte vem som helst ska ge sig på att byta kamrem på. Har inga "fasta lägen" att gå efter eller så, så när man har tagit bort remmen kan alla rätta lägen vara försvunna...)
* 2,0, F3R fortf kvar (finns även med Proactive automatlåda)
* 2,0 16V N7Q fortf kvar (ett tag till iaf)
* 1,9 <b>dTi</b>, F9Qt, 1870 cm3, 100 hk

<b>Senare under -99 hände följande:</b>
* Volvos 2.0 16V N7Q byttes ut mot Renaults 2.0 16V, F4R, 1998 cm3, 140 hk. Detta är samma motor som man kan återfinna i Mégane coupé ph2 (dock *mkt* ovanligt, iaf i Sverige)
* V6:an byttes ut mot 3,0 V6 24V med beteckning L7X, 2946 cm3, 194 hk. (Himla go motor, men har för mig storservicen med kamremsbyte etc blir rätt kostsam, pga det är rätt krångligt att byta kamremmen & så har jag för mig...)

Hoppas att det kan vara till någon nytta & nöje för ev framtida Laguna-shoppare! [:)]
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

En klar fördel med den gamla V6 (170hk) är att den har kamkedja! Kostnade för byte av rem på nya (även om den är skön och har mer effekt) är rätt hög!
Post Reply