Rattstyrning av icke orginalstereo.

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Idis
Posts: 51
Joined: 18 Aug 2003, 01:35
Location: Sweden

Post by Idis »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vargen</i>
<br />DEH 6100 vet jag inte.. men jag tror nog att den ska funka.. annars säljer ju både pioneer och kenwood satser med kablage för rattstyrning+display.. låter ju dumt att en så pass avancerad modell inte skulle kunna utnyttja dessa satser? kika på baksidan om du har någon original-kontakt.. lär stå i instruktionsboken vad den heter å hur du får en adapter..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jupp, var inne hos MDS Malmö idag o diskuterade. Dom skulle ha ett kablage som skulle fungera, både med & utan displayen...
Någon instruktionsbok finns inte heller, satt i lagunan när ja hämtade hem den från tyskland =/
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Jag har pratat med både Pioneer och MDS (Göteborg) och av deras resonemang tyder jag följande:
Pioneer kommer att släppa spelare i slutet av mars och adapters kommer under april och framåt (beroende på vilken bilmodell man har), vi kan dock vara glada över att Pioneer valt att starta denna tillverkning för Franska bilar. Det finns ett system i de nya stereoapparaterna som heter "IP-BUS", mha detta så kommer man att kunna styra via ratten SAMT att man får upp informationen till originaldisplayen. Detta gäller dock ENBART stereomodell DEH-P7600MP och UPPÅT. Det finns billigare apparater med ip-bus men dessa kommer inte att funka till renault.
Vad MDS menar är att det finns rattstyrningar till de flesta stereomodeller. Dock INTE för att få info till displayen. Vad de menar när de säger att de har stöd för display så beror detta på att adaptrarna ser olika om beroende på om man har en originaldisplay för stereon eller inte.
För min del så blir det en DEH-P7600MP med tillhörande adapter i april.
Per Håkansson
Posts: 45
Joined: 06 Feb 2004, 18:35

Post by Per Håkansson »

DEH-P7600MP Vad kommer en sådan att kosta då?
Har mailat till blaupunkt så man får se vad dom säger vill/ska ha displayen att funka oxå.
rymdlego
Posts: 4
Joined: 27 Aug 2003, 16:44
Location: Sweden
Contact:

Post by rymdlego »

ja har en alpine cd/mp3 spelare som funkar med både display och fjärr. fick köpa till en adapter för 1k.

//jocke
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Per Håkansson</i>
<br />DEH-P7600MP Vad kommer en sådan att kosta då?
Har mailat till blaupunkt så man får se vad dom säger vill/ska ha displayen att funka oxå.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Den spelaren kostar 4200:- på MDS när den kommer.
Inte så farligt alls för vad man får i paketet.
Per Håkansson
Posts: 45
Joined: 06 Feb 2004, 18:35

Post by Per Håkansson »

Det är så jäkla typiskt pratade med blaupunkt i dag dom kommer inte med nån appart som stöder info till displayen.
Men enligt pioneer svergie så ska deh-p3600 funka med displayen ska bara vara en adapter.
Känns lite tungt att pröjsa 8000:- för en orginal cd på volvo har inte hittat nån på skroten heller.
jimake
Posts: 4
Joined: 03 Mar 2004, 13:42
Location: Sweden
Contact:

Post by jimake »

Kolla in denna länk. orginal renaultcontroller --> Sony headunit
http://www.nexxia.co.uk/Framepages/renaultframe.htm

/jimpalajnen
Per Håkansson
Posts: 45
Joined: 06 Feb 2004, 18:35

Post by Per Håkansson »

Fick nytt svar från Blaupunkt i dag låter lite mera positivt.

Hej!
Alla av våra nya modeller kan detta med hjälp av ett interface med art. Nr 7607587510 och en adapterkabel. Om din bil har display ska du använda kabel nr. 7607621140, om den inte har display så är det 7607621139
Med vänlig Hälsning/ Best regards/ Med venlig hilsen/ Med vennlig hilsen/Mit freundlichen Grüssen
Bent Holm Jr
Jochum
Posts: 2
Joined: 24 Mar 2004, 22:20
Location: Sweden

Post by Jochum »

Har precis skaffat mig interface + kabel 7607621140 för att få min Blaupunkt att fungera med display & rattfjärr MEN är det någon som vet var jjag skall koppla in kontakten ???

Mvh!

Tomas

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Per Håkansson</i>
<br />Fick nytt svar från Blaupunkt i dag låter lite mera positivt.

Hej!
Alla av våra nya modeller kan detta med hjälp av ett interface med art. Nr 7607587510 och en adapterkabel. Om din bil har display ska du använda kabel nr. 7607621140, om den inte har display så är det 7607621139
Med vänlig Hälsning/ Best regards/ Med venlig hilsen/ Med vennlig hilsen/Mit freundlichen Grüssen
Bent Holm Jr

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

ehm, vilken kontakt menar du?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

måste vara till display och rattstyrning, kan inte vara till något annat eller????
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

jajo, men det kan ju vara kontakt in till stereon oxå..
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

du måste ta loss displayen ur instrumentbrädan, byt ut den oranga kontakten bak på displayen... funka på min /Christer
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vargen</i>
<br />jajo, men det kan ju vara kontakt in till stereon oxå..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ja jag menar från stereon till dom...
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

du kopplar stereon (lilla iso) till interfacet.Interfacet har en orange kontakt i ena änden den kör du in bakom displayen. Det sitter en annan kontakt där, som du får rycka... den får du tejpa.(orange).... Dom 2 stora iso stereo kablarna som blir över direkt i Bilstereon /christer
Post Reply