Klonkar lite i höger sida, Megane2

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by figgesoft »

Ser onekligen skumt ut.

Det är inte så att dem satt fel fjäderben höger/vänster på bilia? Eller att du kan rotera fjädertallrikarna?
Image
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by eeyore »

Tveksamt... fjäder och dämpare verkar vara identiska på båda sidor. Åtminstone finns inga referenser höger/vänster någonstans vad jag hört (Bilia, Mekonomen, fjädrar från Autofrance, mm)
vilket ju är helt i linje med vad man kan förvänta sig av bilindustrin idag; bättre att konstruera en detalj som sitter på dubbelt så många ställen än att konstruera två detaljer...

Fjädertallrikarna kan såklart rotera i det övre lagret, men inte i botten som är fast i dämparen.

Som sagt, jag ska kolla med leverantören så fort som möjligt för att reda ut detta. Hoppas det går att lösa snyggt.

Under tiden funderar jag på vad bilprovningen säger om detta... nedslaget på besiktningen var just avbrutna fjädrar, och den stora frågan är om dom anser att detta jobb är för dåligt gjort och ger underkänt igen??? Kan dom göra det trots att fjädrarna är hela??? Dom lär ju kolla just fjädrarna ganska nitiskt eftersom det blir det enda dom kollar på ett återkontroll...
Körförbudet lurar kring hörnet och situationen börjar bli ganska bökig minst sagt. Någon där ute som tror något?

(Jag avskyr egentligen bilar... man borde cykla mer!)
Anders Gyll : Göteborg
User avatar
eeyore
Posts: 142
Joined: 06 May 2007, 19:20
Location: Göteborg

Re: Klonkar lite i höger sida, Megane2

Post by eeyore »

Så, nya Renault original-fjädrar monterade och bilen godkänd av bilprovningen. Körförbud avvärjt och jag får lite lugn och ro igen...
(Synd bara att dom var så jäkla dyra :-( )

Återstår då bara att reda ut vad det egentligen var som gick gick fel med icke-original-fjädrarna...
Anders Gyll : Göteborg
Post Reply