Start och (nöd-)stopp av Laguna II
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 96
- Joined: 19 Mar 2008, 21:17
- Location: karlskrona
Re: Start och (nöd-)stopp av Laguna II
Jag var med om det för femår sedan. Laguna 2 V6 med automatlåda. Var på väg söder ut från STHL. Skulle göra omkörning på motorvägen och tryckte till. Nedväxling till 3an och snabbt förbi. När jag uppnått 130 lättade jag på gasen. Ingen reakton var strax uppe i 150. Vad göra? Under de sista sekunderna gick jag igenom alternativen. Vågade inte trycka på stopp-knappen när bilen hade fart. Visste inte vad som skulle hända med rattlåsningen. Övergick till att bromsa. Märkte att bromsarna klarade av de 207 hkr. När hastigheten kommit ner till ca 70 testade jag att snabbt trycka till på gaspedalen. Till min stora lättnad "lossnade" fullgasen.
Vad var då anledningen? Någon månad tidigare hade jag köpt gummimattor. Sådana med höga gummikanter på sidorna så att vattnet från snön skulle bli kvar .
Mattan hade kasat framåt och låst gaspedalen. Efteråt märkte jag att jag lagt passagerarmattan på förarsidan. Rätt förarmatta hade en stor "urfasning" vid gaspedalens läge. Detta märkte jag först året därpå när jag åter skulle lägga på vintermattorna.
Undr det kritiska sekunderna steg pulsen ordentligt och säkert blodtrycket också. Jag blev livrädd under några tiondelar av en sekund och livet passerade i revy.
Slutsats håll ordning på gummimattor och låt dom inte kasa fram.Bromsarna klarar av 207 hkr även om hastighetsminskningen går lite lågsammare
Bo J
Vad var då anledningen? Någon månad tidigare hade jag köpt gummimattor. Sådana med höga gummikanter på sidorna så att vattnet från snön skulle bli kvar .
Mattan hade kasat framåt och låst gaspedalen. Efteråt märkte jag att jag lagt passagerarmattan på förarsidan. Rätt förarmatta hade en stor "urfasning" vid gaspedalens läge. Detta märkte jag först året därpå när jag åter skulle lägga på vintermattorna.
Undr det kritiska sekunderna steg pulsen ordentligt och säkert blodtrycket också. Jag blev livrädd under några tiondelar av en sekund och livet passerade i revy.
Slutsats håll ordning på gummimattor och låt dom inte kasa fram.Bromsarna klarar av 207 hkr även om hastighetsminskningen går lite lågsammare
Bo J
Bo Johansson