Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Moderator: Forumpolisen
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Detta kan säkert hjälpa till tycker jag. Tack för att man har sådana insändare som dig.stehe wrote:Har samma problem med min Scenic -04. Har kollat runt lite och hittat två ställen där de kan LAGA felet, dvs inte byta ut som Volvo vill göra för nästan 10 000kr.
OBD Tuning i Karlstad gör sådana jobb: http://www.obdtuning.se
Innosund AB i har utbytesenheter för 1800 kr enligt deras hemsida: http://innosund.com/content/view/17/52/
Hoppas detta hjälpte någon...
Rolf-Inge Ekström
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Jag har haft samma problem med min Scenic-04. Dock så blev lösningen ganska ok för min del.
Efter att ha råkat ut för en becksvart instrumentpanel i förra veckan så ringde jag till Renaults kundservice där man uppmanade mig att lämna in bilen till en auk.verkstad. Bilen lämnades in och det snabbt konstaterad att felet var instrumentmodulen.
Återigen ett samtal till kundservice och de lovade att kontakta verkstan för en konsultation och lovade att återkomma till mig med ett beslut. Beslutet blev att jag skulle få ta 20% av den ursprungliga rep.kostanden.
Allt som allt blev det 1 753 kr.Inte långt från de 100 pund som man tillämpar i England alltså. Bilen har gått drygt 10 000 mil.
Värt att veta är att efter bytet så nollades mätarställningen så just nu har jag kört 100 km med en 2004! Undrar vad bilprovningen säger....?
Det enda beska som uppdagades i detta var att verkstaden försökte blåsa mig på 7 000 kr då de hävdade att Renaults kundservice sagt att de inte ville betala något, efter min första kontakt med dem. Jag rinde tillbaka till Renault och de hade inte ens hunnit vara i kontakt med verkstaden ännu!
Ytterst tveksamt att jag kommer lämna in bilen till just denna verkstad fler gånger!
Verkstadschefen kommer att få ett surt email om detta i veckan.
Tips som jag kan lämna är att ta namn och nummer till personer ni varit i kontakt med samt att referera gärna till "känt fel" och watchdog programmet i England.
Efter att ha råkat ut för en becksvart instrumentpanel i förra veckan så ringde jag till Renaults kundservice där man uppmanade mig att lämna in bilen till en auk.verkstad. Bilen lämnades in och det snabbt konstaterad att felet var instrumentmodulen.
Återigen ett samtal till kundservice och de lovade att kontakta verkstan för en konsultation och lovade att återkomma till mig med ett beslut. Beslutet blev att jag skulle få ta 20% av den ursprungliga rep.kostanden.
Allt som allt blev det 1 753 kr.Inte långt från de 100 pund som man tillämpar i England alltså. Bilen har gått drygt 10 000 mil.
Värt att veta är att efter bytet så nollades mätarställningen så just nu har jag kört 100 km med en 2004! Undrar vad bilprovningen säger....?
Det enda beska som uppdagades i detta var att verkstaden försökte blåsa mig på 7 000 kr då de hävdade att Renaults kundservice sagt att de inte ville betala något, efter min första kontakt med dem. Jag rinde tillbaka till Renault och de hade inte ens hunnit vara i kontakt med verkstaden ännu!
Ytterst tveksamt att jag kommer lämna in bilen till just denna verkstad fler gånger!
Verkstadschefen kommer att få ett surt email om detta i veckan.
Tips som jag kan lämna är att ta namn och nummer till personer ni varit i kontakt med samt att referera gärna till "känt fel" och watchdog programmet i England.
Mika Letoff
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Ytterligare ett bevis att dom försöker blåsa oss konsumenter på pengar o dåliga jobb!!
kan nästan gissa vilken verkstad du vart på med!!
kan nästan gissa vilken verkstad du vart på med!!
John Ignell Enviken
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Hans_L wrote:Hej
Jag har en Grand Scenic II -05 med defekt instrumentpanel.
Jag har varit i kontakt med Renault och de har erbjudit 40% "rabatt" på reparationen.
Slutsumma för mig ca 7500kr.
Felet verkar ha "försvunnit" på årsmodell -06 och framåt så något har Renault ändrat
i produktionen, vilket är bra, men vad hjälper det oss som har äldre modeller.
När man pratar med Renault om detta fel så verkar man vara världsunik men jag har svårt att tro att felet är så ovanligt i Sverige som de vill göra gällande.
Det vore intressant att veta om det är fler som har haft detta problem och hur ni löste reparationen.
Jag har också en Grand Scenic från 2005 där instrumentpanelen dog. Idag fick jag denna bytt hos Bilia. Jag behövde betala ca 600kr för felsökningen och sedan 1700kr för ny instrumentpanel inklusive byte. Resten av kostnaden tar Bilia. Jag behövde inte propsa på detta utan teknikern sa detta direkt till mig att jag inte behövde betala allt.
Normalpris på detta byte är 8000-9000kr om jag förstått det rätt.
Det händer att man blir positivt överraskad när man ska reparera sin bil, även om felet aldrig borde uppstått om panelen varit rätt designad från början.
Klas Nilsson
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Det kan bero på dålig kontakt i kontakteringen.
Min panel dog i veckan. Jag monterade ner instrumentpanelen för att se om det fanns något man kan göra själv. Kontakteringen till panelen är av riktigt dålig kvalité. Inte automotive-standard som man förväntar sig utan mer likt det man kan hitta i en billig TV.
Naturligtvis provar man att peta lite. Och se! Volia! Panelen funkar igen.
Jag gjorde:
1. Tog bort den övre sargen runt panelen genom att snäppa loss den nedåt.
2. Starta motorn så att panelen ska visa något.
3. Vickade och tryckte på den vänstra grå kontakten.
Min panel kom tillbaka. Jag kilade fast en plastbit mellan den vänstra grå kontakten och plastkanten från den rökfärgade panelskärmen för att få ett konstant tryck på kontakten.
Det tog mig 3 minuter att montera bort sargen runt panelen och 2 minuter att hitta en plastbit som passade till kil. Värt att prova innan man kör till verkstaden.
Min panel dog i veckan. Jag monterade ner instrumentpanelen för att se om det fanns något man kan göra själv. Kontakteringen till panelen är av riktigt dålig kvalité. Inte automotive-standard som man förväntar sig utan mer likt det man kan hitta i en billig TV.
Naturligtvis provar man att peta lite. Och se! Volia! Panelen funkar igen.
Jag gjorde:
1. Tog bort den övre sargen runt panelen genom att snäppa loss den nedåt.
2. Starta motorn så att panelen ska visa något.
3. Vickade och tryckte på den vänstra grå kontakten.
Min panel kom tillbaka. Jag kilade fast en plastbit mellan den vänstra grå kontakten och plastkanten från den rökfärgade panelskärmen för att få ett konstant tryck på kontakten.
Det tog mig 3 minuter att montera bort sargen runt panelen och 2 minuter att hitta en plastbit som passade till kil. Värt att prova innan man kör till verkstaden.
//Henric
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Jag har en Scenic 06 där instrumentpanelen dog i onsdags.
Enligt Bilia kostar det 12 000:- att fixa den.
Förhoppningsvis går det på min maskinförsäkring, men det är inte klart ännu.
Bilen har precis passerat 8000 mil.
Kan nämna att automatlådan rasade vid 6000 mil, något elektronikfel.
Det felet tog Renault som goodwill.
Har inte kontaktat dem om detta, men bilen är väl för gammal fär att de ska vilja göra något.
Jag tror att detta var min sista Renault
Enligt Bilia kostar det 12 000:- att fixa den.
Förhoppningsvis går det på min maskinförsäkring, men det är inte klart ännu.
Bilen har precis passerat 8000 mil.
Kan nämna att automatlådan rasade vid 6000 mil, något elektronikfel.
Det felet tog Renault som goodwill.
Har inte kontaktat dem om detta, men bilen är väl för gammal fär att de ska vilja göra något.
Jag tror att detta var min sista Renault
Bengt Gustafsson
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Det är inte så billigt det är dom som försöker blåsa folk på pengar, sök runt lite i forumet..begust wrote:Jag har en Scenic 06 där instrumentpanelen dog i onsdags.
Enligt Bilia kostar det 12 000:- att fixa den.
Förhoppningsvis går det på min maskinförsäkring, men det är inte klart ännu.
Bilen har precis passerat 8000 mil.
Kan nämna att automatlådan rasade vid 6000 mil, något elektronikfel.
Det felet tog Renault som goodwill.
Har inte kontaktat dem om detta, men bilen är väl för gammal fär att de ska vilja göra något.
Jag tror att detta var min sista Renault
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Renault har en goodwill på instrumentcluster det enda du behöver betala är ca 1700:-. Gränsen går vid 13000 mil och det har du ju inte kommit upp till. Så varför Bilia säger att du ska betala fullpris kan jag inte fatta. Ringa annars till renault nordic
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Har samma problem.
mer att läsa här http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f ... 391#p82391
De ställen jag hittat hittills som lagar dessa instrument är:
http://www.atech2.com/
http://www.innosund.se/
http://www.bildelshuset.com/Reparationer.htm (reparerar för 1.800 står det drygt halvvägs ned på sidan)
http://www.obdtuning.se/
Nån som vet nåt mer ställe (så nära Göteborg som möjligt) ?
mer att läsa här http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f ... 391#p82391
De ställen jag hittat hittills som lagar dessa instrument är:
http://www.atech2.com/
http://www.innosund.se/
http://www.bildelshuset.com/Reparationer.htm (reparerar för 1.800 står det drygt halvvägs ned på sidan)
http://www.obdtuning.se/
Nån som vet nåt mer ställe (så nära Göteborg som möjligt) ?
Ingemar Johansson
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Då skickade jag instrumentet till
http://www.obdtuning.se/ (Karlstad)
Rekomenderas till er som inte fått positiv respons från Renault.
Kostade totalt (med frakt dit och tillbaka) 2.200:- (vilket ju är avsevärt bättre än de 10.000:- man slulle få betala för ett nytt.
Snabb leverans. Skickade på tisd. och hämtade ut det lagade instrumentet på fred.
Försökte registrera detta i frågeformuläret i början på denna tråd men det funkade inte (får meddelande att det är fel på formuläret.
http://www.obdtuning.se/ (Karlstad)
Rekomenderas till er som inte fått positiv respons från Renault.
Kostade totalt (med frakt dit och tillbaka) 2.200:- (vilket ju är avsevärt bättre än de 10.000:- man slulle få betala för ett nytt.
Snabb leverans. Skickade på tisd. och hämtade ut det lagade instrumentet på fred.
Försökte registrera detta i frågeformuläret i början på denna tråd men det funkade inte (får meddelande att det är fel på formuläret.
Ingemar Johansson
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Min Far har en Scenic -04 (10.000 mil) som instrumentpanelen slocknade på. Jag sökte på nätet och fann att det var ett vanligt problem på dessa bilar. Åkte med till Volvo handlaren, och beskrev felet. Dom svarade att det förmodligen behövdes en ny instrumentpanel. Det skulle "bara" kosta 5-6000 eftersom "Renault" tog halva kostnaden. När jag då hänvisade till att jag läst på detta forum att det borde gå på goodwill och kosta c:a 1700, sa kundmotageren att det står mycket "sk*t" på internet, men att dom skulle kolla med "Renault". Dagen efter fick min far besked att det skulle gå på goodwill och kosta 1750:-. Nu är panelen bytt och det kostade 1750:-
/Nils Olofsson, Orust
/Nils Olofsson, Orust
Last edited by nisseo on 22 Dec 2017, 17:22, edited 1 time in total.
Nils Olofsson
Varekil
Varekil
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Hmm, man undrar var man får höra sk*t
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
När de gör så där, beror det på ren okunskap från deras sida eller försöker de med flit blåsa en?nisseo wrote:Min Far har en Scenic -04 (10.000 mil) som instrumentpanelen slocknade på. Jag sökte på nätet och fann att det var ett vanligt problem på dessa bilar. Åkte med till Volvo handlaren, och beskrev felet. Dom svarade att det förmodligen behövdes en ny instrumentpanel. Det skulle "bara" kosta 5-6000 eftersom "Renault" tog halva kostnaden. När jag då hänvisade till att jag läst på detta forum att det borde gå på goodwill och kosta c:a 1700, sa kundmotageren att det står mycket "sk*t" på internet, men att dom skulle kolla med "Renault". Dagen efter fick min far besked att det skulle gå på goodwill och kosta 1750:-. Nu är panelen bytt och det kostade 1750:-
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
Gissningsvis okunskap blandat med en stor dos ointresse. De har ju inget för att blåsa kunderna, då kommer kunderna inte tillbaka och det ger ju färre intäkter. De får ju ändå betalt från Renault centralt för goodwill och garantiåtaganden.Baggis wrote: När de gör så där, beror det på ren okunskap från deras sida eller försöker de med flit blåsa en?
Det är riktigt trist att det fortfarande finns så dåligt intresse för Renault-kunderna hos verkstäderna..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
-
- Posts: 2
- Joined: 10 Sep 2013, 09:27
- Location: Knutby
Re: Instrumentpanel problem Scenic II 04/05
yvi63 wrote:Instrumentbrädan var heldött emellanåt,man ser inget bara svart ruta.Sedan börjar det visa allt igen som vanligt,samt texten "electronic fault" och bilens mätarställning går upp utan att bilen rör sig.Konstigt nog hände detta efter den sk.uppdateringen man fick göra för handbromsens elektroniska fel.Jag fick en rek brev fr.Renault att jag ska köra in till en aukt.verkstad för att uppdatera handbromsen och dagen efter har instrumentbrädan dött....Enligt dem har inget samband mellan uppdateringen och felet.Det råkade vara just så att hela instrumentbrädan dog nästa dag när jag startade bilen.Märkliga saker händer med Renault iallafall med min,under 2 år har jag lagt 32.000 kr för reparation.För byte av instrumentbrädan fick jag betala 4500 kr,min försäkring hjälpte till mig samt renault sverige också hjälpte med en liten del.Så nu vänder jag mig till allmänna reklamationsnämnden....Min bil är 2004 årsmod och har köpt det 2007 med en tidigare ägare.Aldrig mer renault för min del...
Jag känner också igen felet med slocknande display, då jag också har en Grand Scenic -04! Den slocknar då och då, men jag kan banka lite på fönsterbrädan och av vibrationerna kickar den igång igen. Om hela displayen slocknar, måste det vara så enkelt att det är glapp i kontakten till spänningsmatningen. Jag tänker åtgärda problemet på min semester, då jag hoppas på att få tid att skruva isär fönsterbrädan med displayen.
Jobbigt bara med mätarställningen. Vår mätare har tickat upp mer än 2000mil under dessa glapp! Jag kan bevisa det, men hur är det möjligt att det kan hända?
Jag har haft liknande fel i många andra elektriska prylar, tex bilfläktar, ljudmixerbord och spänningsaggregat. Strömmen blir för hög över kontakten till spänningsmatningen (12V), och då fungerar den som ett motstånd, dvs den blir varm. Till slut bränns kontaktytan sönder just där och strömmen kan inte passera.)
Jag gissar på att de inte alls byter displayen!! De har bara lagat den dåliga kontakten!! Det är troligen inget fel på själva displayen, bara kontakten.... Renault erkänner att det är ett känt fel som är vanligt. Då är det klart att de vet var de ska leta och hur de ska åtgärda felet! Men mot en enskild kund säger de som vanligt: "Det har vi aaaaaaldrig hört talas om", för att inte erkänna att det finns ett känt fel/svaghet.
En privat verkstad har jag mer förtroende för än en märkesverkstad. De behöver inte hålla en fasad och "täcka upp" sitt märke, och de är ofta öppna för smarta reparationer som inte bara innebär att man "på måfå" byter stora kostsamma delar istället för att felsöka och reparera enkla fel.
Det här är visserligen en gissning, men med tanke på hur många glappkontakter jag enkelt har lagat på saker som har dömts ut som icke reparabla, så tror jag dessvärre att jag har rätt....
Jonas Kuling