Märklig funktion på ACC:n
Moderator: Forumpolisen
Re: Märklig funktion på ACC:n
Precis, det är nog inte tempgivaren då såvida din bil inte har två olika givare. Min visade fel värden på displayen.Baggis wrote:Amen! Som de säger i kyrkan när de sagt sina sanningar, hehe!matjo690 wrote:Som alla vet så droppar kondensvattnet ut under bilar med AC:n på. Detta droppande skulle på ett antal minuter resultera i ett igenfruset utflöde om AC:n nu mot förmodan skulle kunna klara av att avfukta denna luft vilket jag starkt betvivlar. Oavsett vad alla säger så är det dock så att återcirkulation med (eller utan) fungerande AC påslagen kraftigt ökar imbildningen i riktigt kall väderlek, det kan jag sätta min heder på. Det är dock en annan sak om det är någon plusgrad, då kan man snabbt som attans avimma bilen med AC:n.
Du har antingen ett fel på mjukvaran eller någon tempgivare som spökar. På min bil är det samma utetempgivare som styr AC:n som den som ger signaler till diplayen som visar yttertempen. Min AC gick lite som den ville tills jag fixade den givaren.
Hmm.. Lite svårt att se hur det skulle kunna vara fel på tempgivaren då den visar så pass rätt som den gör på displayen och samtidigt lura ACC:n totalt. Du hade antagligen felaktiga värden på displayen också?
Men hör om du kan få mjukvaran uppdaterad? Prova en bond-reset med frånkopplat batteri någon minut och se om det gör nån skillnad, kan lösa de mest knasiga problem...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Märklig funktion på ACC:n
Kollade hur min ECC hanterade avfrostningsfunktionen.... -11 i morse. Max-fläkt samt AC igång. AMEN!
Baggis har du kollat så att utventilationen i bagaget inte är igentäppt? Du har väl inte lagt snöskyffeln eller skoterkängorna ivägen för utloppet?
Baggis har du kollat så att utventilationen i bagaget inte är igentäppt? Du har väl inte lagt snöskyffeln eller skoterkängorna ivägen för utloppet?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Märklig funktion på ACC:n
"Som alla vet" så går kanske avloppsröret från förångaren som tar hand om kondensvattnet nära något som är varmt? "Som alla vet" så droppar det inte något vatten från förångaren då det är minusgrader Naturligtvis är verkningsgraden på kylanläggningen sämre vid låga temperaturer, men det behöver inte betyda att den inte fungerar.matjo690 wrote:Som alla vet så droppar kondensvattnet ut under bilar med AC:n på. Detta droppande skulle på ett antal minuter resultera i ett igenfruset utflöde om AC:n nu mot förmodan skulle kunna klara av att avfukta denna luft vilket jag starkt betvivlar. Oavsett vad alla säger så är det dock så att återcirkulation med (eller utan) fungerande AC påslagen kraftigt ökar imbildningen i riktigt kall väderlek, det kan jag sätta min heder på. Det är dock en annan sak om det är någon plusgrad, då kan man snabbt som attans avimma bilen med AC:n.
Du har antingen ett fel på mjukvaran eller någon tempgivare som spökar. På min bil är det samma utetempgivare som styr AC:n som den som ger signaler till diplayen som visar yttertempen. Min AC gick lite som den ville tills jag fixade den givaren.
Hur kall tror du att förångaren är då det är "någon plusgrad ute"?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Märklig funktion på ACC:n
Vet du om att det sätt du formulerar dig på är väldigt lätt att irritera sig på? Du har en i skrift arrogant "sörlänning-attityd" som jag sen länge är väldigt allergisk emot. Detta med snöskyffel och skoterkängor är dock något av ett lågvattenmärke... Snart börjar du väl undra om det inte är så att jag har för mycket renhår i kupéfiltret också? Om du inte kan komma med saklig information utan sådant totalt ovidkommande dravel så tycker jag du lika gärna kan låta bli att svara alls.Stymie wrote:Kollade hur min ECC hanterade avfrostningsfunktionen.... -11 i morse. Max-fläkt samt AC igång. AMEN!
Baggis har du kollat så att utventilationen i bagaget inte är igentäppt? Du har väl inte lagt snöskyffeln eller skoterkängorna ivägen för utloppet?
Åter till sakfrågan: Jag vidhåller att som det funkar på min bil så är det synnerligen kontraproduktivt av den att slå på BÅDE AC och återcirkulation, men att jag ska kolla hur det ligger till med kupéfiltret då jag faktiskt har tänkt den tanken att det är lite dåligt flås i fläkten trots att den går på höga varvtal.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Märklig funktion på ACC:n
"Som alla vet" så går även vevhusventilationen bredvid något som är varmt...märkligt att till och med den fryser på många bilfabrikat (en hel taxipark vw passat skar förra vintern här)...men det är klart under kan ju ske. AC på eller av spelar ingen roll i -20, det är återcirkulationen som under inga omständigheter skall slås på. Prova själv när det är kallt, bilen immar igen ganska fort. Så har det varit sedan Adam var länsman. På min första bil med AC gick det överhuvudtaget inte att slå igång AC:n när det var kallare än +2, därmed inte sagt att det är så på nyare bilar.Stymie wrote:"Som alla vet" så går kanske avloppsröret från förångaren som tar hand om kondensvattnet nära något som är varmt? "Som alla vet" så droppar det inte något vatten från förångaren då det är minusgrader Naturligtvis är verkningsgraden på kylanläggningen sämre vid låga temperaturer, men det behöver inte betyda att den inte fungerar.matjo690 wrote:Som alla vet så droppar kondensvattnet ut under bilar med AC:n på. Detta droppande skulle på ett antal minuter resultera i ett igenfruset utflöde om AC:n nu mot förmodan skulle kunna klara av att avfukta denna luft vilket jag starkt betvivlar. Oavsett vad alla säger så är det dock så att återcirkulation med (eller utan) fungerande AC påslagen kraftigt ökar imbildningen i riktigt kall väderlek, det kan jag sätta min heder på. Det är dock en annan sak om det är någon plusgrad, då kan man snabbt som attans avimma bilen med AC:n.
Du har antingen ett fel på mjukvaran eller någon tempgivare som spökar. På min bil är det samma utetempgivare som styr AC:n som den som ger signaler till diplayen som visar yttertempen. Min AC gick lite som den ville tills jag fixade den givaren.
Hur kall tror du att förångaren är då det är "någon plusgrad ute"?
Vad gäller snöskyffelkommentaren så verkar den ju själva skyffeln behövas bättre i södra Sverige just nu...jag menar det har ju kommit någon dm snö och halva Sverige är lamslaget igen =) Ingen ont menat men tycker du har en förmåga att försämra stämningen lite i alltför många trådar Stymie även om jag tycker du ger många goda och kompetenta råd till många, inklusive mig själv.
Min -02 slår inte på AC:n annat än när det är så varmt att kupen behöver kylas, då går också återcirkulationen in...hur gör övrigas bilar?
Kunde ju kanske också ha att göra med "smutsig-luft"-funktionen som visst skall finnas, dvs återcirkulation om luften är förorenad, fel på den sensorn?...bara en tanke.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Re: Märklig funktion på ACC:n
Min Laguna kör Ac när jag trycker in något annat än auto knappen.Auto läge funkar inte alls att få imfritt med snarare tvärt om.Den startar alltid i autoläge när bilen ståt stil en längre stund.
Snabbaste sättet för mig är att köra framruteblås och då går ac automatiskt. Blixtsnabbt is o immfritt.
Återcirkulationen har ja inte testat något med.
Snabbaste sättet för mig är att köra framruteblås och då går ac automatiskt. Blixtsnabbt is o immfritt.
Återcirkulationen har ja inte testat något med.
Mattias Axelsson
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Mjölby
Lagunakombi 2,0-99
Re: Märklig funktion på ACC:n
Sant, min kör också AC men inte återcirkulation när man trycker in framruteblås vid närmare eftertanke.Gezpo wrote:Min Laguna kör Ac när jag trycker in något annat än auto knappen.Auto läge funkar inte alls att få imfritt med snarare tvärt om.Den startar alltid i autoläge när bilen ståt stil en längre stund.
Snabbaste sättet för mig är att köra framruteblås och då går ac automatiskt. Blixtsnabbt is o immfritt.
Återcirkulationen har ja inte testat något med.
Autoläget är ganska dåligt anpassat, har alla utblås öppna (alla pilar mot den lilla herren/damen i displayen) men annars kör jag de övriga funktionerna på autoläge 20 grader, dvs återcirkulation, fläkt och värme, funkar bra, väldigt imfri bil mot andra jag haft faktiskt.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Re: Märklig funktion på ACC:n
Min Lag II har en speciell knapp till defrost, då drar den igång fläkten på max på rutan ac igång och speglarna värms upp.. finns ingen givare för återcirkulation
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Märklig funktion på ACC:n
Har du separat tempjustering på respektive sida? I så fall finns på högra temperaturvredet en knapp med två olika lampor där du kan välja mellan återcirkulation på, av eller auto. Dvs samma ställe som auto-knappen men på motsatt sida.Tony wrote:Min Lag II har en speciell knapp till defrost, då drar den igång fläkten på max på rutan ac igång och speglarna värms upp.. finns ingen givare för återcirkulation
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Re: Märklig funktion på ACC:n
ja just det kör den i auto, har inte tänkt på vad den görmatjo690 wrote:Har du separat tempjustering på respektive sida? I så fall finns på högra temperaturvredet en knapp med två olika lampor där du kan välja mellan återcirkulation på, av eller auto. Dvs samma ställe som auto-knappen men på motsatt sida.Tony wrote:Min Lag II har en speciell knapp till defrost, då drar den igång fläkten på max på rutan ac igång och speglarna värms upp.. finns ingen givare för återcirkulation
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Märklig funktion på ACC:n
Då verkar den ju fungera bra i alla fall!!Tony wrote:matjo690 wrote:Tony wrote: ja just det kör den i auto, har inte tänkt på vad den gör
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Märklig funktion på ACC:n
På Lagunan så står återcirkulation alltid i Auto om man inte pillar på inställningarna. Kör man i defrostläge går ACn igång, även i morse då det var minus -17 grader. Huruvida den då kör någon form av återcirkulation eller inte vet jag inte eftersom återcirkulation står i autoläge. Återcirkulationsknappen använder man väl bara manuellt då man står och blir ihjälgasad i en kö.
Frågeställningen från ursprungsfrågan kanske inte förtydligats ordentligt? Är det så att återcirkulationen går igång på Baggis bil eller inte då han kör i defrosterläge? Om det lyser i symbolen med ett A på cirkulationsknappen så är det ju inte säkert att den återcirkulerar alls.
Baggis, hur ser din knapp för återcirkulation ut?
OT: Tack matjo690 och Baggis för de värmande kommentarerna. Tyvärr startade matjo690 det nedlåtande i tråden och du Baggis hejade på... jag har varit så saklig som möjligt och det gjorde mig lite stött då vissa rader nämnde norrlänningarnas överlägsna kunskap om vinterkörning. Hur många år har exempelvis Baggis haft AC under sina 25 år med vinterkörning? Jag har bara argumenterat för att ACn fyller en funktion även vid lägre temperaturer. Sen försökte jag roa er lite, men det gick tydligen inte eftersom inte någon av er två verkar ha humor eller förståelse för ironi. Trist om det inte uppfattats så. Sorry i så fall. Jag får väl gå tillbaka i alla mina inlägg och radera dem eftersom de inte är relevanta eller roliga att läsa. Om Mattias tar fram alla trådar där jag varit otrevlig så kanske jag kan läsa dem och bättra mig framöver?
Frågeställningen från ursprungsfrågan kanske inte förtydligats ordentligt? Är det så att återcirkulationen går igång på Baggis bil eller inte då han kör i defrosterläge? Om det lyser i symbolen med ett A på cirkulationsknappen så är det ju inte säkert att den återcirkulerar alls.
Baggis, hur ser din knapp för återcirkulation ut?
OT: Tack matjo690 och Baggis för de värmande kommentarerna. Tyvärr startade matjo690 det nedlåtande i tråden och du Baggis hejade på... jag har varit så saklig som möjligt och det gjorde mig lite stött då vissa rader nämnde norrlänningarnas överlägsna kunskap om vinterkörning. Hur många år har exempelvis Baggis haft AC under sina 25 år med vinterkörning? Jag har bara argumenterat för att ACn fyller en funktion även vid lägre temperaturer. Sen försökte jag roa er lite, men det gick tydligen inte eftersom inte någon av er två verkar ha humor eller förståelse för ironi. Trist om det inte uppfattats så. Sorry i så fall. Jag får väl gå tillbaka i alla mina inlägg och radera dem eftersom de inte är relevanta eller roliga att läsa. Om Mattias tar fram alla trådar där jag varit otrevlig så kanske jag kan läsa dem och bättra mig framöver?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Märklig funktion på ACC:n
Jag tycker inte du varit det minsta otrevlig utan istället fört fram fakta istället för tyckande... Och brukar inte norrlänningar skryta med att de har en så torr kyla att det inte märks att det är -förtiarton grader
Vår kyla här nere där vi inte begriper oss på kyla kan vara nog så besvärlig då det är en massa fukt samtidigt, iallafall tills det frusit en bit ut på östersjön. Skrapa bort isen, köra 200 meter och sedan har det frusit ny is på rutan av den fuktiga luften. stanna och skrapa igen. eller som jag starta bilen och vara miljöbov ett tag på tomgång.
Nä jag tror att "Baggis" såg någon söt lucia där uppe och flåsade igen rutorna finns ingen fläkt i världen som får bort den imman
Som seriöst råd till baggis så kan jag rekomendera att du försöker få in någon skiva och göra exponeringsytan av kylaren lite mindre då jobbar termostaten bättre och kolla om de elektriska glödstiften i värmeslingan funkar samt som Tony sa -KUPÈFILTRET.
Och absolut ingen återcirkulation.
Vår kyla här nere där vi inte begriper oss på kyla kan vara nog så besvärlig då det är en massa fukt samtidigt, iallafall tills det frusit en bit ut på östersjön. Skrapa bort isen, köra 200 meter och sedan har det frusit ny is på rutan av den fuktiga luften. stanna och skrapa igen. eller som jag starta bilen och vara miljöbov ett tag på tomgång.
Nä jag tror att "Baggis" såg någon söt lucia där uppe och flåsade igen rutorna finns ingen fläkt i världen som får bort den imman
Som seriöst råd till baggis så kan jag rekomendera att du försöker få in någon skiva och göra exponeringsytan av kylaren lite mindre då jobbar termostaten bättre och kolla om de elektriska glödstiften i värmeslingan funkar samt som Tony sa -KUPÈFILTRET.
Och absolut ingen återcirkulation.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Märklig funktion på ACC:n
Detta med att det blir återcirkulation har jag baserat på att ljudet från fläktanläggningen blir väldigt mycket högre, kombinerat med att det isar igen rutorna. Knappen jag trycker två ggr på för att avbryta det hela har tre pilar som pekar runt efter varann i en cirkel. Ovanför den sitter knappen för defroster, en vindruta med "värmeslingor". Trycker jag på pilknappen annars så blir det ett lika högt fläktljud, så det är rimligen den funktionen som aktiveras automatiskt.Stymie wrote:På Lagunan så står återcirkulation alltid i Auto om man inte pillar på inställningarna. Kör man i defrostläge går ACn igång, även i morse då det var minus -17 grader. Huruvida den då kör någon form av återcirkulation eller inte vet jag inte eftersom återcirkulation står i autoläge. Återcirkulationsknappen använder man väl bara manuellt då man står och blir ihjälgasad i en kö.
Frågeställningen från ursprungsfrågan kanske inte förtydligats ordentligt? Är det så att återcirkulationen går igång på Baggis bil eller inte då han kör i defrosterläge? Om det lyser i symbolen med ett A på cirkulationsknappen så är det ju inte säkert att den återcirkulerar alls.
Baggis, hur ser din knapp för återcirkulation ut?
Också OT:Stymie wrote: OT: Tack matjo690 och Baggis för de värmande kommentarerna. Tyvärr startade matjo690 det nedlåtande i tråden och du Baggis hejade på... jag har varit så saklig som möjligt och det gjorde mig lite stött då vissa rader nämnde norrlänningarnas överlägsna kunskap om vinterkörning. Hur många år har exempelvis Baggis haft AC under sina 25 år med vinterkörning? Jag har bara argumenterat för att ACn fyller en funktion även vid lägre temperaturer. Sen försökte jag roa er lite, men det gick tydligen inte eftersom inte någon av er två verkar ha humor eller förståelse för ironi. Trist om det inte uppfattats så. Sorry i så fall. Jag får väl gå tillbaka i alla mina inlägg och radera dem eftersom de inte är relevanta eller roliga att läsa. Om Mattias tar fram alla trådar där jag varit otrevlig så kanske jag kan läsa dem och bättra mig framöver?
Så här är det sett från min sida:
1/
Jag ställer frågan.
2/
Det kommer flera svar som på förklarar vilken funktion AC och återcirkulation har. Detta kan iofs vara bra, men sett ur min horsiont blev det en känsla av att "nu ska vi förklara nått basic för den som inte vett nått". Detta gjorde att jag blev lite "off" redan då. Ni kan väl iofs inte vara allvetare som vet allt jag redan vet, men så var det iaf. M.a.o, alla intryck man får leder till olika känslor. Detta kan sägas ha lagt grunden för det som sedan ökade på eftersom.
3/
Sen kommer en väldigt lång utredning av Q-A-modell från dig Stymie. Den avslutas med "töm ur golvmattorna.." Ett råd som igen känns på "noob-nivå". Det är nämligen självklarheter, för mig iaf.
4/
Sen kommer ett ordbajsar-inlägg med fackuttryck som igen spär på känslan av att det kommer från någon som anser sig veta väldigt mycket och i och med det behöver förklara det mesta på ett sätt som om andra är mindre vetande, en känsla av arrogans är vad det gav mig kan man säga.
5/
Och så kommer: "Baggis har du kollat så att utventilationen i bagaget inte är igentäppt? Du har väl inte lagt snöskyffeln eller skoterkängorna ivägen för utloppet?", helt i avsaknad av de ack så viktiga e.d tecknen! Dessa "gubbar/smajlisar" är ju det enda vi har att ta till för att visa att vi skämtar, ironiserar e.d. Så detta lägger alltså ännu mer "ved på irritationsbrasan". I synnerhet som sådana uttryck är sådant man genom tiderna fått höra till leda av "sörlänningar", tyvärr inte alltid som skämt heller. Detta är också tydligen exakt vad som drabbade dig då det nämndes att ni där nere "blev lamslagna" när det kom snö. Du (över)reagerade på en sak som du hört till leda, på samma vis som jag också gjorde.
Om då hela denna kedja av intryck som ledde mig till irritation är helt fel och något som endast är i mitt huvet så vill jag härmed låta julefriden sänka sig över oss alla och sluta gaffla om detta
(Hoppas inte admin tar bort dessa OT-grejer då jag tänker mig att de kan hjälpa andra att förstå hur en forumdiskussion kan hamna snett och därmed vara till hjälp att undvika att falla i samma "galna tunna"! )
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Märklig funktion på ACC:n
Ja, kupéfiltret bör kollas upp som jag skrev tidigare. Frågade också var det sitter på en sån?Dennis wrote:Som seriöst råd till baggis så kan jag rekomendera att du försöker få in någon skiva och göra exponeringsytan av kylaren lite mindre då jobbar termostaten bättre och kolla om de elektriska glödstiften i värmeslingan funkar samt som Tony sa -KUPÈFILTRET.
Och absolut ingen återcirkulation.
Vad menar du med "Och absolut ingen återcirkulation."? Samma som jag hela tiden hävdat, att den inte ska vara påslagen i det läget, vare sig manuellt eller "automagiskt"?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12