5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Tack John!
Bilen ska vara klar till Elmia
Nu börjar kolfibergrejerna ta färdig form. Peter är en sann hjälte som har lagt åtskilliga timmar på att bara slipa det mesta.
Äkta operationshandskar, mitt råd: Plocka inte upp tvålen hehe
Denna bilden börjar bli en vana nu, kan inte hålla räkningen på hur många ggr Peter lagt klarlack på huven & sedan slipat jämnt.
Det blir viss skillnad på matt & högblank kolfiber. Vi ska köra på den med matt yta...BRUTALARE
Högerskärm som ska mattas ner & få sig ett extra lager epoxi.
Vänster skärm.
Imorgon åker sambon till GBG med jobbet så jag kommer inte bygga nåt på bilen utan spendera tid med den lilla dottern ist =)
Kanske åker & tar lite bilder i garaget men det är isf allt.
Man behöver vila ibland.
Bilen ska vara klar till Elmia
Nu börjar kolfibergrejerna ta färdig form. Peter är en sann hjälte som har lagt åtskilliga timmar på att bara slipa det mesta.
Äkta operationshandskar, mitt råd: Plocka inte upp tvålen hehe
Denna bilden börjar bli en vana nu, kan inte hålla räkningen på hur många ggr Peter lagt klarlack på huven & sedan slipat jämnt.
Det blir viss skillnad på matt & högblank kolfiber. Vi ska köra på den med matt yta...BRUTALARE
Högerskärm som ska mattas ner & få sig ett extra lager epoxi.
Vänster skärm.
Imorgon åker sambon till GBG med jobbet så jag kommer inte bygga nåt på bilen utan spendera tid med den lilla dottern ist =)
Kanske åker & tar lite bilder i garaget men det är isf allt.
Man behöver vila ibland.
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Gick inte så bra att ta bilder med flickan på ena armen & kameran i andra =) Men men...det blev två bilder på det pågående burbygget. Caddy Har jobbat på bra & har bara framåtsträvorna kvar. Märk väl att vi slopar krysset medvetet denna gången.
Spånar just nu på Elmiatröjor...
Som sagt, svårt att ta bilder...
Spånar just nu på Elmiatröjor...
Som sagt, svårt att ta bilder...
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Idag sprayade vi huven för att se ojämnheter & vad är bättre att göra det med än matt svart eftersom bilen kommer att få kulören sen =)
Peter ville se hur sponsloggan kan komma att se ut så han la några packningar som schabloner innan han gick lös på sprayburken =)
Värt att tänka på är att dekalen inte kommer att släppa in damm under som packningarna gjorde...
Med andra ord, det blir skitgrymt!!! Oj, märks kanske att jag e nöjd.
Maskering
Exklusiva schabloner =)
Testing testing...
Kolfiberpackning
Den svarta färgen kommer att slipas ner igen för att att huven sedan ska klarlackas med spruta de sista gångerna.
Vad tror ni?
Självklart blir det ju text ist för packningar. Hehe
Peter ville se hur sponsloggan kan komma att se ut så han la några packningar som schabloner innan han gick lös på sprayburken =)
Värt att tänka på är att dekalen inte kommer att släppa in damm under som packningarna gjorde...
Med andra ord, det blir skitgrymt!!! Oj, märks kanske att jag e nöjd.
Maskering
Exklusiva schabloner =)
Testing testing...
Kolfiberpackning
Den svarta färgen kommer att slipas ner igen för att att huven sedan ska klarlackas med spruta de sista gångerna.
Vad tror ni?
Självklart blir det ju text ist för packningar. Hehe
Alex Öjvindsson
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Den kommer verkligen sticka ut i mängden den här skapelsen!
John Ignell Enviken
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
John: I hope so
Helt slut i huvudet efter en pluggvecka med "grupp psykologi" & "konflikthantering"...nu har jag åtminstone hämtat ork till att uppdatera projekttråden =)
Efter en väldigt skiftande humörkväll från min sida slutade det till slut med lycka trots allt. Haft stora problem med ett iskallt garage som förlänger och gör härdningsprocessen på mina kolfiberdelar sjukt oroväckande. Men till slut har allting löst sig bra iaf.
Tack Peter som står ut med mig i tuffa kvällar som denna och tack till mig själv som inte stryper ihjäl Peter som bara försöker hjälpa mig =)
To the photos....
Huven är åter igen nerslipad och den svarta testlacken är därmed borta...Peter har lagt upp emot 20 timmar på att bara slipa & fixa huven om jag inte räknat helt fel. CRED!
Framskärmen...igen =)
Vänster bakskärm.
Vänster bakskärm närbild.
Man kan inte lyckas med allt....FETA dragningar i kolfibret i skärmen vid tanklockets rundning....men men.
Vad kan detta vara till tro???? Kan funka som sandwich material...
Diffuser av kanalplast för minimal vikt Ska plastas och förstärkas på sina ställen.
Vingen börjar bli jämn & fin även den.
Close-up vingen
Sen fick jag ju leka lite Rambo också vilket jag tycker är skitkul =) Bilden visar ungefär hur kulsprutorna kommer monteras på vardera sida.
Fräckt =)Som barn på nytt..hehe!
Imorgon ska det hämtas material och på lördag & söndag blir det bygga igen.
Tack för ikväll!
Helt slut i huvudet efter en pluggvecka med "grupp psykologi" & "konflikthantering"...nu har jag åtminstone hämtat ork till att uppdatera projekttråden =)
Efter en väldigt skiftande humörkväll från min sida slutade det till slut med lycka trots allt. Haft stora problem med ett iskallt garage som förlänger och gör härdningsprocessen på mina kolfiberdelar sjukt oroväckande. Men till slut har allting löst sig bra iaf.
Tack Peter som står ut med mig i tuffa kvällar som denna och tack till mig själv som inte stryper ihjäl Peter som bara försöker hjälpa mig =)
To the photos....
Huven är åter igen nerslipad och den svarta testlacken är därmed borta...Peter har lagt upp emot 20 timmar på att bara slipa & fixa huven om jag inte räknat helt fel. CRED!
Framskärmen...igen =)
Vänster bakskärm.
Vänster bakskärm närbild.
Man kan inte lyckas med allt....FETA dragningar i kolfibret i skärmen vid tanklockets rundning....men men.
Vad kan detta vara till tro???? Kan funka som sandwich material...
Diffuser av kanalplast för minimal vikt Ska plastas och förstärkas på sina ställen.
Vingen börjar bli jämn & fin även den.
Close-up vingen
Sen fick jag ju leka lite Rambo också vilket jag tycker är skitkul =) Bilden visar ungefär hur kulsprutorna kommer monteras på vardera sida.
Fräckt =)Som barn på nytt..hehe!
Imorgon ska det hämtas material och på lördag & söndag blir det bygga igen.
Tack för ikväll!
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Då kommer en bilduppdatering från 12 timmarspasset i söndags =) Enjoy.
Först kapa rören till buren rätt...
...sen inpassning.
Golvet i R5:an är väldigt svagt varav vi väljer att sätta framåtsträvorna i ena balken till stolarna som är aningen kraftigare.
Svetsar extra stag enbart till fyrpunktsbältet vilket många fäster helt farligt i lägre punkt än axelhöjd och trycks på så sätt neråt i stolen vid kollision.
Bältes staget på plats =)
Mr C (Drdude) & jag kom på att tillägna buren åt Lukas Kooz som slog mig i Singstar senast när vi partajade ihop =)
Kan ju önska att Lukas hoppar in som jury under Elmia så man får lite pluspoäng hehe
Några bilder till...
Färdigsvetsad, nu väntas lack.
Fronten - Ska plastas lite på baksidan för att slippa ha fickor med smuts samling.
Lite bilder när jag hängde på fronten & huven lite löst bara =)
Fick ett impulsryck och stack ut till garaget i 2 timmar medans frugan lagade käket =)
Gjorde en form till huvscoopet som jag sedan gjuter ett kolfiberscoop i.
Tänkte att jag skulle göra en "steg för steg" uppdatering men glömde ta bild när jag lagt gelcoat....men försöker ändå beskriva stegen till att lyckas med en form som denna.
STEG 1
Lacka gjutpluggen för en blank yta, personligen tycker jag att topcoat funkar bäst och fyller ut eventuella repor. Märk väl att i detta fallet är finnishen på gjutpluggen inte det väsentliga eftersom jag våtslipar & laminerar detaljen innan slutresultatet.
STEG 2
Stryk på ett tunt lager släppmedel på gjutpluggen. Jag använder mig av en vanlig svamp till att stryka på ett tunt jämnt lager. Var extra noga att täcka alla svåra vinklar. Låt sedan släppmedlet stå tills det är klibbfritt och inte fastnar på ditt finger när du känner efter.
STEG 3
Detta steget jag glömde ta bild på... =/
Pensla försiktigt på ett lager gelcoat på gjutpluggen. och låt stå tills härdning påbörjats och gelcoaten är klibbig.
STEG 4
Lägg först ett lager glasfiber över gjutpluggen och se till att total kontakt med pluggen finns innan ytterligare lager glasfiber läggs på tillsammans med polyester. Förstärk sedan de svåra vinklarna med mindre glasfiberbitar och lägg sedan på lager efter lager till uppskattad stark tjocklek uppnåtts.
STEG 5
Låt sedan den inklädda gjutpluggen få ligga och härda. Härdningen innebär att polyestern uppnår hög temperatur och bränner, ha därför koll på det så ingen olycka sker. Man kan se formens härdningsprocess när den skiftar färg och mörknar.
Mörkare. Beror dessutom på att jag använt aningen mycket härdare =)
STEG 6
Har dessvärre inte kommit såhär långt ännu men nästa steg blir att bräcka loss formen från pluggen vilket kan kräva sina svordomar trots släppmedel och hårda tag =) Ha tålamod och var försiktig så man inte pajar något och får börja om från början igen.
STEG 7
Formen klar efter att ha finskurit kanter. Den har nu fått en vit blank insida av lagret med gelcoat och proceduren med att gjuta ett kolfiberscoop kan påbörjas.
Hoppas någon liten själ på jorden kan ha lite nytta av min "steg för steg" guide =) Det är inte så avancerat som det kan låta, kör så det ryker & lycka till
Fick lite gjort även ikväll. Formen till huvscoopet är finskuren och fixad för kolfibergjutning.
Mr C överraskade mig med att ha svetsat fästen till stolen och dessutom bultat fast den precis i rätt läge som vi testade häromdagen =)
Nu ska BARA bältet fästas =) (internskämt)
Bilder:
Formen till husvscoopet sett från utsidan som egentligen är ganska oväsentlig. Jag använde denna gång en rasp & fil för att göra formen fin i kanterna men i vanliga fall använder jag min dremmel som glömts hemma...
Formens väsentliga sida, insidan. Här ska jag gjuta med kolfiber & epoxi.
Annan vinkel.
Stolfästen svetsade och stolen bultad. Om jag skulle behöva justera stolen fram & bak så kan jag bara göra nya hål & bulta i dem. Ingen lyx med glidskena här inte =)
"Le cockpit"
Drivers seat =) Ratten endast tillfälligt påhängd för rätt placering av stolen.
Imorgon firas 5-års dag med sambon så är mer eller mindre tvingad till socialt umgänge =)
Fredag väntas arbete igen.
Danne på CDE Design flockar mina paneler, GRYMT SNYGGT!
Kan knappt vänta tills jag får montera allt igen =)
Idag när jag kom hem så hade 2 av mina däck kommit.... =/ Efter en jäkla massor samtal framkom det att de andra 2 är påväg från Belgien... =/ Hur jäkla proffsigt är detta då???
Men men, två svenska & två Belgiska däck gör ju bilen mer internationell...I guess =/ hehe
Dottern Lise blir alltid lika glad när det kommer stora paket med posten.
Vill ni flocka något så uppmanar jag er att kontakta Danne på CDE-Design!
Blev helt jäkla grymt!!!
Här kommer hans egna bilder på instrumentpanelen:
STORT TACK CDE-DESIGN!!!
Först kapa rören till buren rätt...
...sen inpassning.
Golvet i R5:an är väldigt svagt varav vi väljer att sätta framåtsträvorna i ena balken till stolarna som är aningen kraftigare.
Svetsar extra stag enbart till fyrpunktsbältet vilket många fäster helt farligt i lägre punkt än axelhöjd och trycks på så sätt neråt i stolen vid kollision.
Bältes staget på plats =)
Mr C (Drdude) & jag kom på att tillägna buren åt Lukas Kooz som slog mig i Singstar senast när vi partajade ihop =)
Kan ju önska att Lukas hoppar in som jury under Elmia så man får lite pluspoäng hehe
Några bilder till...
Färdigsvetsad, nu väntas lack.
Fronten - Ska plastas lite på baksidan för att slippa ha fickor med smuts samling.
Lite bilder när jag hängde på fronten & huven lite löst bara =)
Fick ett impulsryck och stack ut till garaget i 2 timmar medans frugan lagade käket =)
Gjorde en form till huvscoopet som jag sedan gjuter ett kolfiberscoop i.
Tänkte att jag skulle göra en "steg för steg" uppdatering men glömde ta bild när jag lagt gelcoat....men försöker ändå beskriva stegen till att lyckas med en form som denna.
STEG 1
Lacka gjutpluggen för en blank yta, personligen tycker jag att topcoat funkar bäst och fyller ut eventuella repor. Märk väl att i detta fallet är finnishen på gjutpluggen inte det väsentliga eftersom jag våtslipar & laminerar detaljen innan slutresultatet.
STEG 2
Stryk på ett tunt lager släppmedel på gjutpluggen. Jag använder mig av en vanlig svamp till att stryka på ett tunt jämnt lager. Var extra noga att täcka alla svåra vinklar. Låt sedan släppmedlet stå tills det är klibbfritt och inte fastnar på ditt finger när du känner efter.
STEG 3
Detta steget jag glömde ta bild på... =/
Pensla försiktigt på ett lager gelcoat på gjutpluggen. och låt stå tills härdning påbörjats och gelcoaten är klibbig.
STEG 4
Lägg först ett lager glasfiber över gjutpluggen och se till att total kontakt med pluggen finns innan ytterligare lager glasfiber läggs på tillsammans med polyester. Förstärk sedan de svåra vinklarna med mindre glasfiberbitar och lägg sedan på lager efter lager till uppskattad stark tjocklek uppnåtts.
STEG 5
Låt sedan den inklädda gjutpluggen få ligga och härda. Härdningen innebär att polyestern uppnår hög temperatur och bränner, ha därför koll på det så ingen olycka sker. Man kan se formens härdningsprocess när den skiftar färg och mörknar.
Mörkare. Beror dessutom på att jag använt aningen mycket härdare =)
STEG 6
Har dessvärre inte kommit såhär långt ännu men nästa steg blir att bräcka loss formen från pluggen vilket kan kräva sina svordomar trots släppmedel och hårda tag =) Ha tålamod och var försiktig så man inte pajar något och får börja om från början igen.
STEG 7
Formen klar efter att ha finskurit kanter. Den har nu fått en vit blank insida av lagret med gelcoat och proceduren med att gjuta ett kolfiberscoop kan påbörjas.
Hoppas någon liten själ på jorden kan ha lite nytta av min "steg för steg" guide =) Det är inte så avancerat som det kan låta, kör så det ryker & lycka till
Fick lite gjort även ikväll. Formen till huvscoopet är finskuren och fixad för kolfibergjutning.
Mr C överraskade mig med att ha svetsat fästen till stolen och dessutom bultat fast den precis i rätt läge som vi testade häromdagen =)
Nu ska BARA bältet fästas =) (internskämt)
Bilder:
Formen till husvscoopet sett från utsidan som egentligen är ganska oväsentlig. Jag använde denna gång en rasp & fil för att göra formen fin i kanterna men i vanliga fall använder jag min dremmel som glömts hemma...
Formens väsentliga sida, insidan. Här ska jag gjuta med kolfiber & epoxi.
Annan vinkel.
Stolfästen svetsade och stolen bultad. Om jag skulle behöva justera stolen fram & bak så kan jag bara göra nya hål & bulta i dem. Ingen lyx med glidskena här inte =)
"Le cockpit"
Drivers seat =) Ratten endast tillfälligt påhängd för rätt placering av stolen.
Imorgon firas 5-års dag med sambon så är mer eller mindre tvingad till socialt umgänge =)
Fredag väntas arbete igen.
Danne på CDE Design flockar mina paneler, GRYMT SNYGGT!
Kan knappt vänta tills jag får montera allt igen =)
Idag när jag kom hem så hade 2 av mina däck kommit.... =/ Efter en jäkla massor samtal framkom det att de andra 2 är påväg från Belgien... =/ Hur jäkla proffsigt är detta då???
Men men, två svenska & två Belgiska däck gör ju bilen mer internationell...I guess =/ hehe
Dottern Lise blir alltid lika glad när det kommer stora paket med posten.
Vill ni flocka något så uppmanar jag er att kontakta Danne på CDE-Design!
Blev helt jäkla grymt!!!
Här kommer hans egna bilder på instrumentpanelen:
STORT TACK CDE-DESIGN!!!
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Bort med det gamla & in med nytt, vissa delar funkar bra och får sig bara en liten make-over.
Var lite rädd att mina coilovers inte skulle passa direkt på eftersom de egentligen är till Renault Clio men det mesta är ju redan uppgraderat till Clios delar så det passar som en smäck =)
Lite bilder då, som sagt lite nya delar & lite gamla...lägger även upp lite OT bilder på spelbilen som jag kommer dela monter med =)
Spelbilen med ena bakre skärmen nerfälld
Spelbilen med ena bakre skärmen uppfälld
Testar passning men först ska det rostskyddas lite delar.
Formen till huvscoopet har fått lite lera där den haft vissa gropar samt släppmedel.
Kolfiberväven till scoopet förbereds.
Kolfibergjutning. Förstärkte lite i kanterna med gamla spillbitar så det blev lite trådigt i mitten =)
Var lite rädd att mina coilovers inte skulle passa direkt på eftersom de egentligen är till Renault Clio men det mesta är ju redan uppgraderat till Clios delar så det passar som en smäck =)
Lite bilder då, som sagt lite nya delar & lite gamla...lägger även upp lite OT bilder på spelbilen som jag kommer dela monter med =)
Spelbilen med ena bakre skärmen nerfälld
Spelbilen med ena bakre skärmen uppfälld
Testar passning men först ska det rostskyddas lite delar.
Formen till huvscoopet har fått lite lera där den haft vissa gropar samt släppmedel.
Kolfiberväven till scoopet förbereds.
Kolfibergjutning. Förstärkte lite i kanterna med gamla spillbitar så det blev lite trådigt i mitten =)
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Igår blev det ett 12 timmarspass i garaget igen.
Jag stötte på problem med fjädringen när jag behövde lager & grejer från gamla dämpningen...den nya passar inte riktigt ihop med gamla fjäderbenslagret =/
Aningen besviken när det plötsligt blev stopp i min planering så tog jag ist nya tag och målade om innertaket svart.
Kommer se skitbra ut ihop med de flockade panelerna, mycket nöjd!
Efter detta hade jag elden med penseln uppe och gick på buren också. Förra gången vi byggde bur så plockade vi ut hela och lackade som vanligt men denna gången är buren fast i bilen och jag ville testa att måla den för hand ist.
Med minusgrader i garaget blev resultatet inte riktigt vad jag väntat mig men så har det ofta blivit i kylan...
Nu är det sportlov med massor skolarbete på dagarna och garaget på kvällarna.
Bilder:
Såhär blev muttern på gamla fjädringen efter min behandling =)
Svart innertak målat =) Fråga om tips på färg.
Tyvärr glömde jag ta en före bild men taket var ljusgrått tidigare. Enkel åtgärd med bra resultat för pengarna. Obs, fortfarande lite flammigt på bilden för att det var helt nymålat.
Jag stötte på problem med fjädringen när jag behövde lager & grejer från gamla dämpningen...den nya passar inte riktigt ihop med gamla fjäderbenslagret =/
Aningen besviken när det plötsligt blev stopp i min planering så tog jag ist nya tag och målade om innertaket svart.
Kommer se skitbra ut ihop med de flockade panelerna, mycket nöjd!
Efter detta hade jag elden med penseln uppe och gick på buren också. Förra gången vi byggde bur så plockade vi ut hela och lackade som vanligt men denna gången är buren fast i bilen och jag ville testa att måla den för hand ist.
Med minusgrader i garaget blev resultatet inte riktigt vad jag väntat mig men så har det ofta blivit i kylan...
Nu är det sportlov med massor skolarbete på dagarna och garaget på kvällarna.
Bilder:
Såhär blev muttern på gamla fjädringen efter min behandling =)
Svart innertak målat =) Fråga om tips på färg.
Tyvärr glömde jag ta en före bild men taket var ljusgrått tidigare. Enkel åtgärd med bra resultat för pengarna. Obs, fortfarande lite flammigt på bilden för att det var helt nymålat.
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Ett par till....
Halva buren lackerad
Fjäderbenslagret & platta från gamla fjädringen...ser sådär fräscht ut =)
Tips om var jag hittar nya som passar min bil välkomnas.
Halva buren lackerad
Fjäderbenslagret & platta från gamla fjädringen...ser sådär fräscht ut =)
Tips om var jag hittar nya som passar min bil välkomnas.
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Nya lager från Risetrade.se är på ingång =) Det blir även denna gång delar från Clion.
Får se hur mycket delar det kommer på posten om gummin och plattor också medföljer. Spacers kommer att behövas för att dels få ut däcken från fjäderbenet och dels för att det ska se vettigt ut i linje med breddningen, 10mm spacers påväg in =) Även dessa från Risetrade.se!
Får se hur mycket delar det kommer på posten om gummin och plattor också medföljer. Spacers kommer att behövas för att dels få ut däcken från fjäderbenet och dels för att det ska se vettigt ut i linje med breddningen, 10mm spacers påväg in =) Även dessa från Risetrade.se!
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Lite tjatig med skärmbreddningen men det är trots allt den som jag lägger ner mest tid på. Skärmarna klara att slipas ner och klarlackas första lagret.
Caddy bockade till lister i rostfritt till sidokjolarnas undersida som ska fylla ut mellanrummet mellan karossen och kjolen.
Imorgon blir en snabb runda inom garaget på förmiddagen sen väntas en relax helg i Kivik för att hämta nya krafter =)
Ett alkoholfritt alternativ till shot kan pigga upp inför en kväll i garaget =)
Rostfria lister till sidokjolens undersida.
Framskärmen. Aningen för blankt just nu...men det blir det ändring på snart =)
Bakskärmen.
Trots vilohelg med familjen ägnade vi dagen åt att fixa lite montermaterial.
Lite smått & lite stort & lite lagom =)
Egentligen dumt att avslöja delar av montermaterialet men va fasen =)
Kan avslöja att jag nu fixat en viss overall i samma tema men den behöver bearbetas lite för att se trovärdig ut
Några leksaker som kommer att pryda bilens monter. De två kulsprutorna ska sitta på bilens dörrar.
Igår hade jag hjälp av Pierre som bytte fjädringen bak.
Han slipade även bromsoken bak rena & fina innan han lackade dem med rostskyddande & värmetålig färg.
Själv slipade jag framskärmarna en sista gång innan vi ska klarlacka dem.
Vi testade att sänka ner bilen med nya fjädringen bak och bilen såg ut som en rallybil =) hehe. Lite väl hög men detta justerar vi senare.
Känns som att man kanske skullat satsa på en Clio från början istället när man kollar hur mycket utrustning till just väghållningen som är avsedd för Clio =) Ganska coolt ändå.
Nya dämparna bak på plats =) Thanx Pierre!
Ganska mycket rallystuk, haha!
Oken lite snyggare.
Blankt & fint =)
Alltså är Supersportfjädringen bak på plats och främre återstår =)
Tänk så mycket det blir gjort när man har lite hjälp, Stort tack till de som brukar hjälpa mig.
Fick paket direkt från Tyskland idag!
Två monteringssatser med gummin, lager & muttrar till mina coilovers =)
TACK ÖRJAN & RISETRADE.SE
Nu har jag förhoppningsvis allt jag behöver för att montera hela vägållningskittet =)
Nu kommer lite bilduppdatering på hur läget med bilen är just nu.
Coilovers från Risetrade & Supersport är nu på plats efter lite modifiering och meck =) Det blir rått
Panelerna är färdig flockade och levereras om ett par veckor. Tills dess ska jag hunnit drapera vissa detaljer på bilen i kolfiber samt slipat ner hela inför lackering.
Prio 1 under denna veckan är att få båda stötfångare helt klara för lack.
Helgen börjqade med att jag fick bilen bruksbilen repad =(
Eftersom i stort sett allt till bilen är uppgraderingar från Renault Clio så behövde jag göra hålen i karossen till främre dämparna större.
Ventilerade Clio skivor & ok fram....blir helt tillräckligt för denna lilla bilen =) Mintex Extreme belägg och Supersport ställbara coilovers från Risetrade.se.
Hängde på fronten och huven för att se helheten och få en ny kick
Tänk er detta matt svart & kolfiber...det blir grymt!
Klockrena fälgar av märket Schmidt från Risetrade.se med R-däck!
Skärmens fortsättning ner på fronten kommer att draperas för att helheten ska se snygg ut. Även frontläppen som för övrigt är en modifierad Volvo 850R front, kommer att förstärkas med kolfiber.
Det har varit en tuff helg med väldigt lite tid tillsammans med familjen så nu väntas två dagars tid med mina viktigaste ägodelar
Tillbaks i garaget på onsdag och hela veckan fram.
SEE YA!
Blev en sen kväll igår så hann inte lägga upp bilder innan jag somnade i soffan =)
Här kommer uppdateringen iaf:
Pierre hjälpte till att slipa ner bakluckans "pastellfärg" =)
Som synes har kolfiberskärmarna lite ojämnheter som behöver jämnas till på ytan.
Blingbling X2
Skaffat mig en bebisdräkt....igen =)
Angry
Innan vi stack hem för kvällen upptäcktes en buckla på huven gjord från insidan när den flyttats rundor över hela garaget....suck....blir så trött =(
Början till plåtrent på bakluckan.
Värsta konstverket med kulörer...kanske skulle behållt detta som motivlack hehe
Imorgon ska vi rulla ut bilen i det fria och slipa ner den blå "pastellfärgen"....håller tummarna för fint väder.
Caddy bockade till lister i rostfritt till sidokjolarnas undersida som ska fylla ut mellanrummet mellan karossen och kjolen.
Imorgon blir en snabb runda inom garaget på förmiddagen sen väntas en relax helg i Kivik för att hämta nya krafter =)
Ett alkoholfritt alternativ till shot kan pigga upp inför en kväll i garaget =)
Rostfria lister till sidokjolens undersida.
Framskärmen. Aningen för blankt just nu...men det blir det ändring på snart =)
Bakskärmen.
Trots vilohelg med familjen ägnade vi dagen åt att fixa lite montermaterial.
Lite smått & lite stort & lite lagom =)
Egentligen dumt att avslöja delar av montermaterialet men va fasen =)
Kan avslöja att jag nu fixat en viss overall i samma tema men den behöver bearbetas lite för att se trovärdig ut
Några leksaker som kommer att pryda bilens monter. De två kulsprutorna ska sitta på bilens dörrar.
Igår hade jag hjälp av Pierre som bytte fjädringen bak.
Han slipade även bromsoken bak rena & fina innan han lackade dem med rostskyddande & värmetålig färg.
Själv slipade jag framskärmarna en sista gång innan vi ska klarlacka dem.
Vi testade att sänka ner bilen med nya fjädringen bak och bilen såg ut som en rallybil =) hehe. Lite väl hög men detta justerar vi senare.
Känns som att man kanske skullat satsa på en Clio från början istället när man kollar hur mycket utrustning till just väghållningen som är avsedd för Clio =) Ganska coolt ändå.
Nya dämparna bak på plats =) Thanx Pierre!
Ganska mycket rallystuk, haha!
Oken lite snyggare.
Blankt & fint =)
Alltså är Supersportfjädringen bak på plats och främre återstår =)
Tänk så mycket det blir gjort när man har lite hjälp, Stort tack till de som brukar hjälpa mig.
Fick paket direkt från Tyskland idag!
Två monteringssatser med gummin, lager & muttrar till mina coilovers =)
TACK ÖRJAN & RISETRADE.SE
Nu har jag förhoppningsvis allt jag behöver för att montera hela vägållningskittet =)
Nu kommer lite bilduppdatering på hur läget med bilen är just nu.
Coilovers från Risetrade & Supersport är nu på plats efter lite modifiering och meck =) Det blir rått
Panelerna är färdig flockade och levereras om ett par veckor. Tills dess ska jag hunnit drapera vissa detaljer på bilen i kolfiber samt slipat ner hela inför lackering.
Prio 1 under denna veckan är att få båda stötfångare helt klara för lack.
Helgen börjqade med att jag fick bilen bruksbilen repad =(
Eftersom i stort sett allt till bilen är uppgraderingar från Renault Clio så behövde jag göra hålen i karossen till främre dämparna större.
Ventilerade Clio skivor & ok fram....blir helt tillräckligt för denna lilla bilen =) Mintex Extreme belägg och Supersport ställbara coilovers från Risetrade.se.
Hängde på fronten och huven för att se helheten och få en ny kick
Tänk er detta matt svart & kolfiber...det blir grymt!
Klockrena fälgar av märket Schmidt från Risetrade.se med R-däck!
Skärmens fortsättning ner på fronten kommer att draperas för att helheten ska se snygg ut. Även frontläppen som för övrigt är en modifierad Volvo 850R front, kommer att förstärkas med kolfiber.
Det har varit en tuff helg med väldigt lite tid tillsammans med familjen så nu väntas två dagars tid med mina viktigaste ägodelar
Tillbaks i garaget på onsdag och hela veckan fram.
SEE YA!
Blev en sen kväll igår så hann inte lägga upp bilder innan jag somnade i soffan =)
Här kommer uppdateringen iaf:
Pierre hjälpte till att slipa ner bakluckans "pastellfärg" =)
Som synes har kolfiberskärmarna lite ojämnheter som behöver jämnas till på ytan.
Blingbling X2
Skaffat mig en bebisdräkt....igen =)
Angry
Innan vi stack hem för kvällen upptäcktes en buckla på huven gjord från insidan när den flyttats rundor över hela garaget....suck....blir så trött =(
Början till plåtrent på bakluckan.
Värsta konstverket med kulörer...kanske skulle behållt detta som motivlack hehe
Imorgon ska vi rulla ut bilen i det fria och slipa ner den blå "pastellfärgen"....håller tummarna för fint väder.
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Någon som vet hur monteringspaketet till bakre beläggen ska monteras? Tänkte mest på den ståltrådliknande fjädern som sitter på varje ok....
Satt en hel timme & försökte få ihop det men tröttnade & gav mig på att slipa ist =/
Jätte tacksam för hjälp.
Hade liknande till min Fiesta men dem var enkla...
Satt en hel timme & försökte få ihop det men tröttnade & gav mig på att slipa ist =/
Jätte tacksam för hjälp.
Hade liknande till min Fiesta men dem var enkla...
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Den skall sitta så den spänner in klossen, där den inte har en ögla är ju ganska given ligger bara över klossen , öglan på ståltråden skall in underklacken på klossen och ligga över på ok sidan.CarbonLoader wrote:Någon som vet hur monteringspaketet till bakre beläggen ska monteras? Tänkte mest på den ståltrådliknande fjädern som sitter på varje ok....
Satt en hel timme & försökte få ihop det men tröttnade & gav mig på att slipa ist =/
Jätte tacksam för hjälp.
Hade liknande till min Fiesta men dem var enkla...
Och du behöver inte välja en clio för att få mer väghållning finns ju massor till 5an
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Ser grymt ut! Känns väldigt R5 Turbo inspirerat (originalet från början av 80-talet)
Keep it up!
Keep it up!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Tack Tony, vet men jag väljer Clio delar bara för att =) Då tror jag att jag kan fixa bromsarna nu, härligt =)
Tack Joakim =)
Update från kvällen:
Bakre stötfångare byggs. Använder lite primitivt material som alunät till stommen =) Diffusern blir inte riktigt så stor & funkis som jag tänkt men men...snyggt kommer det bli iaf.
Hjulvinkel sedan sänkning av stötfångare.
Fixat =)
Bakre stötfångare klar för plastning.
Rullade ut bilen i det tillfälliga solskenet för att slipa taket...regnet kom fort =(
Pierre slipade som bara den hela dagen...ytterligare några utslitna handskar blev det för hans del idag, haha! Tack Pierre!
Framifrån, ganska låg fram & högre bak kommer den bli. Gillar själv däcken tokmycket. Ny IC kommer
Plastat bakre stötan, efter detta plastade jag även insidan. Började fundera på sidepipes till avgas men har ju redan en kolfiberdämpare...vad tycker ni? Coolt med sidepipes
"Le bleu" börjar tyna bort.
Andra sidans skärm. Skitkul att se bilens historia i form av de olika färgerna den haft från del till del =) hehe.
Pierre jobbar hårt.
Det var mer aktivitet än detta i garaget denna kväll, Peter klädde in Carkings spelbil med svart filtmatta...blev toksnyggt!
Denna bilen kommer verkligen vara en montermagnet på Elmia =)
Imorgon väntas lite slipande på stötfångaren...på söndag blir det heldag igen.
Take care!
Tack Joakim =)
Update från kvällen:
Bakre stötfångare byggs. Använder lite primitivt material som alunät till stommen =) Diffusern blir inte riktigt så stor & funkis som jag tänkt men men...snyggt kommer det bli iaf.
Hjulvinkel sedan sänkning av stötfångare.
Fixat =)
Bakre stötfångare klar för plastning.
Rullade ut bilen i det tillfälliga solskenet för att slipa taket...regnet kom fort =(
Pierre slipade som bara den hela dagen...ytterligare några utslitna handskar blev det för hans del idag, haha! Tack Pierre!
Framifrån, ganska låg fram & högre bak kommer den bli. Gillar själv däcken tokmycket. Ny IC kommer
Plastat bakre stötan, efter detta plastade jag även insidan. Började fundera på sidepipes till avgas men har ju redan en kolfiberdämpare...vad tycker ni? Coolt med sidepipes
"Le bleu" börjar tyna bort.
Andra sidans skärm. Skitkul att se bilens historia i form av de olika färgerna den haft från del till del =) hehe.
Pierre jobbar hårt.
Det var mer aktivitet än detta i garaget denna kväll, Peter klädde in Carkings spelbil med svart filtmatta...blev toksnyggt!
Denna bilen kommer verkligen vara en montermagnet på Elmia =)
Imorgon väntas lite slipande på stötfångaren...på söndag blir det heldag igen.
Take care!
Alex Öjvindsson