5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Tack John!
Bilen ska vara klar till Elmia :wink:

Nu börjar kolfibergrejerna ta färdig form. Peter är en sann hjälte som har lagt åtskilliga timmar på att bara slipa det mesta.

Äkta operationshandskar, mitt råd: Plocka inte upp tvålen ;) hehe
Image

Denna bilden börjar bli en vana nu, kan inte hålla räkningen på hur många ggr Peter lagt klarlack på huven & sedan slipat jämnt.
Image

Det blir viss skillnad på matt & högblank kolfiber. Vi ska köra på den med matt yta...BRUTALARE ;)
Image

Image

Högerskärm som ska mattas ner & få sig ett extra lager epoxi.
Image

Vänster skärm.
Image

Imorgon åker sambon till GBG med jobbet så jag kommer inte bygga nåt på bilen utan spendera tid med den lilla dottern ist =)
Kanske åker & tar lite bilder i garaget men det är isf allt.
Man behöver vila ibland.
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Gick inte så bra att ta bilder med flickan på ena armen & kameran i andra =) Men men...det blev två bilder på det pågående burbygget. Caddy Har jobbat på bra & har bara framåtsträvorna kvar. Märk väl att vi slopar krysset medvetet denna gången.
Spånar just nu på Elmiatröjor...

Image

Som sagt, svårt att ta bilder...
Image
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Idag sprayade vi huven för att se ojämnheter & vad är bättre att göra det med än matt svart eftersom bilen kommer att få kulören sen =)
Peter ville se hur sponsloggan kan komma att se ut så han la några packningar som schabloner innan han gick lös på sprayburken =)
Värt att tänka på är att dekalen inte kommer att släppa in damm under som packningarna gjorde...
Med andra ord, det blir skitgrymt!!! Oj, märks kanske att jag e nöjd.

Maskering
Image

Exklusiva schabloner =)
Image

Testing testing...
Image

Kolfiberpackning ;)
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Den svarta färgen kommer att slipas ner igen för att att huven sedan ska klarlackas med spruta de sista gångerna.
Vad tror ni?
Självklart blir det ju text ist för packningar. Hehe
Alex Öjvindsson
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by john »

Den kommer verkligen sticka ut i mängden den här skapelsen!
John Ignell Enviken
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

John: I hope so :lol:

Helt slut i huvudet efter en pluggvecka med "grupp psykologi" & "konflikthantering"...nu har jag åtminstone hämtat ork till att uppdatera projekttråden =)
Efter en väldigt skiftande humörkväll från min sida slutade det till slut med lycka trots allt. Haft stora problem med ett iskallt garage som förlänger och gör härdningsprocessen på mina kolfiberdelar sjukt oroväckande. Men till slut har allting löst sig bra iaf.
Tack Peter som står ut med mig i tuffa kvällar som denna ;) och tack till mig själv som inte stryper ihjäl Peter som bara försöker hjälpa mig =)
To the photos....

Image
Huven är åter igen nerslipad och den svarta testlacken är därmed borta...Peter har lagt upp emot 20 timmar på att bara slipa & fixa huven om jag inte räknat helt fel. CRED!

Image
Framskärmen...igen =)

Image
Vänster bakskärm.

Image
Vänster bakskärm närbild.

Image
Man kan inte lyckas med allt....FETA dragningar i kolfibret i skärmen vid tanklockets rundning....men men.

Image
Vad kan detta vara till tro???? Kan funka som sandwich material...

Image
Diffuser av kanalplast för minimal vikt ;) Ska plastas och förstärkas på sina ställen.

Image
Vingen börjar bli jämn & fin även den.

Image
Close-up vingen

Image
Sen fick jag ju leka lite Rambo också vilket jag tycker är skitkul =) Bilden visar ungefär hur kulsprutorna kommer monteras på vardera sida.

Image
Fräckt =)Som barn på nytt..hehe!

Imorgon ska det hämtas material och på lördag & söndag blir det bygga igen.
Tack för ikväll!
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Då kommer en bilduppdatering från 12 timmarspasset i söndags =) Enjoy.

Image
Först kapa rören till buren rätt...

Image
...sen inpassning.

Image
Golvet i R5:an är väldigt svagt varav vi väljer att sätta framåtsträvorna i ena balken till stolarna som är aningen kraftigare.

Image
Svetsar extra stag enbart till fyrpunktsbältet vilket många fäster helt farligt i lägre punkt än axelhöjd och trycks på så sätt neråt i stolen vid kollision.

Image
Bältes staget på plats =)

Image
Mr C (Drdude) & jag kom på att tillägna buren åt Lukas Kooz som slog mig i Singstar senast när vi partajade ihop =)

Image
Kan ju önska att Lukas hoppar in som jury under Elmia så man får lite pluspoäng ;) hehe



Några bilder till...

Image
Färdigsvetsad, nu väntas lack.

Image
Fronten - Ska plastas lite på baksidan för att slippa ha fickor med smuts samling.

Image
Lite bilder när jag hängde på fronten & huven lite löst bara =)

Image

Image


Fick ett impulsryck och stack ut till garaget i 2 timmar medans frugan lagade käket =)
Gjorde en form till huvscoopet som jag sedan gjuter ett kolfiberscoop i.
Tänkte att jag skulle göra en "steg för steg" uppdatering men glömde ta bild när jag lagt gelcoat....men försöker ändå beskriva stegen till att lyckas med en form som denna.

STEG 1
Lacka gjutpluggen för en blank yta, personligen tycker jag att topcoat funkar bäst och fyller ut eventuella repor. Märk väl att i detta fallet är finnishen på gjutpluggen inte det väsentliga eftersom jag våtslipar & laminerar detaljen innan slutresultatet.
Image

STEG 2
Stryk på ett tunt lager släppmedel på gjutpluggen. Jag använder mig av en vanlig svamp till att stryka på ett tunt jämnt lager. Var extra noga att täcka alla svåra vinklar. Låt sedan släppmedlet stå tills det är klibbfritt och inte fastnar på ditt finger när du känner efter.
Image

STEG 3
Detta steget jag glömde ta bild på... =/
Pensla försiktigt på ett lager gelcoat på gjutpluggen. och låt stå tills härdning påbörjats och gelcoaten är klibbig.

STEG 4
Lägg först ett lager glasfiber över gjutpluggen och se till att total kontakt med pluggen finns innan ytterligare lager glasfiber läggs på tillsammans med polyester. Förstärk sedan de svåra vinklarna med mindre glasfiberbitar och lägg sedan på lager efter lager till uppskattad stark tjocklek uppnåtts.
Image

STEG 5
Låt sedan den inklädda gjutpluggen få ligga och härda. Härdningen innebär att polyestern uppnår hög temperatur och bränner, ha därför koll på det så ingen olycka sker. Man kan se formens härdningsprocess när den skiftar färg och mörknar.
Image

Mörkare. Beror dessutom på att jag använt aningen mycket härdare =)
Image

STEG 6
Har dessvärre inte kommit såhär långt ännu men nästa steg blir att bräcka loss formen från pluggen vilket kan kräva sina svordomar trots släppmedel och hårda tag =) Ha tålamod och var försiktig så man inte pajar något och får börja om från början igen.

STEG 7
Formen klar efter att ha finskurit kanter. Den har nu fått en vit blank insida av lagret med gelcoat och proceduren med att gjuta ett kolfiberscoop kan påbörjas.

Hoppas någon liten själ på jorden kan ha lite nytta av min "steg för steg" guide =) Det är inte så avancerat som det kan låta, kör så det ryker & lycka till ;)


Fick lite gjort även ikväll. Formen till huvscoopet är finskuren och fixad för kolfibergjutning.
Mr C överraskade mig med att ha svetsat fästen till stolen och dessutom bultat fast den precis i rätt läge som vi testade häromdagen =)
Nu ska BARA bältet fästas =) (internskämt)
Bilder:

Image
Formen till husvscoopet sett från utsidan som egentligen är ganska oväsentlig. Jag använde denna gång en rasp & fil för att göra formen fin i kanterna men i vanliga fall använder jag min dremmel som glömts hemma...

Image
Formens väsentliga sida, insidan. Här ska jag gjuta med kolfiber & epoxi.

Image
Annan vinkel.

Image
Stolfästen svetsade och stolen bultad. Om jag skulle behöva justera stolen fram & bak så kan jag bara göra nya hål & bulta i dem. Ingen lyx med glidskena här inte =)

Image
"Le cockpit"

Image
Drivers seat =) Ratten endast tillfälligt påhängd för rätt placering av stolen.

Imorgon firas 5-års dag med sambon så är mer eller mindre tvingad till socialt umgänge =)
Fredag väntas arbete igen.


Danne på CDE Design flockar mina paneler, GRYMT SNYGGT!

Image

Image

Image

Kan knappt vänta tills jag får montera allt igen =)


Idag när jag kom hem så hade 2 av mina däck kommit.... =/ Efter en jäkla massor samtal framkom det att de andra 2 är påväg från Belgien... =/ Hur jäkla proffsigt är detta då???
Men men, två svenska & två Belgiska däck gör ju bilen mer internationell...I guess =/ hehe

Image
Dottern Lise blir alltid lika glad när det kommer stora paket med posten.


Vill ni flocka något så uppmanar jag er att kontakta Danne på CDE-Design!
Blev helt jäkla grymt!!!
Här kommer hans egna bilder på instrumentpanelen:

Image

Image

Image

Image

Image

STORT TACK CDE-DESIGN!!!
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Bort med det gamla & in med nytt, vissa delar funkar bra och får sig bara en liten make-over.
Var lite rädd att mina coilovers inte skulle passa direkt på eftersom de egentligen är till Renault Clio men det mesta är ju redan uppgraderat till Clios delar så det passar som en smäck =)
Lite bilder då, som sagt lite nya delar & lite gamla...lägger även upp lite OT bilder på spelbilen som jag kommer dela monter med =)

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Spelbilen med ena bakre skärmen nerfälld

Image
Spelbilen med ena bakre skärmen uppfälld

Image

Image
Testar passning men först ska det rostskyddas lite delar.

Image

Image
Formen till huvscoopet har fått lite lera där den haft vissa gropar samt släppmedel.

Image
Kolfiberväven till scoopet förbereds.

Image
Kolfibergjutning. Förstärkte lite i kanterna med gamla spillbitar så det blev lite trådigt i mitten =)
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Igår blev det ett 12 timmarspass i garaget igen.
Jag stötte på problem med fjädringen när jag behövde lager & grejer från gamla dämpningen...den nya passar inte riktigt ihop med gamla fjäderbenslagret =/
Aningen besviken när det plötsligt blev stopp i min planering så tog jag ist nya tag och målade om innertaket svart.
Kommer se skitbra ut ihop med de flockade panelerna, mycket nöjd!
Efter detta hade jag elden med penseln uppe och gick på buren också. Förra gången vi byggde bur så plockade vi ut hela och lackade som vanligt men denna gången är buren fast i bilen och jag ville testa att måla den för hand ist.
Med minusgrader i garaget blev resultatet inte riktigt vad jag väntat mig men så har det ofta blivit i kylan...

Nu är det sportlov med massor skolarbete på dagarna och garaget på kvällarna.
Bilder:
Image
Såhär blev muttern på gamla fjädringen efter min behandling =)

Image
Svart innertak målat =) Fråga om tips på färg.

Image
Tyvärr glömde jag ta en före bild men taket var ljusgrått tidigare. Enkel åtgärd med bra resultat för pengarna. Obs, fortfarande lite flammigt på bilden för att det var helt nymålat.
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Ett par till....

Image
Halva buren lackerad

Image
Fjäderbenslagret & platta från gamla fjädringen...ser sådär fräscht ut =)
Tips om var jag hittar nya som passar min bil välkomnas.
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Nya lager från Risetrade.se är på ingång =) Det blir även denna gång delar från Clion.
Får se hur mycket delar det kommer på posten om gummin och plattor också medföljer. Spacers kommer att behövas för att dels få ut däcken från fjäderbenet och dels för att det ska se vettigt ut i linje med breddningen, 10mm spacers påväg in =) Även dessa från Risetrade.se!
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Lite tjatig med skärmbreddningen men det är trots allt den som jag lägger ner mest tid på. Skärmarna klara att slipas ner och klarlackas första lagret.
Caddy bockade till lister i rostfritt till sidokjolarnas undersida som ska fylla ut mellanrummet mellan karossen och kjolen.
Imorgon blir en snabb runda inom garaget på förmiddagen sen väntas en relax helg i Kivik för att hämta nya krafter =)

Image
Ett alkoholfritt alternativ till shot kan pigga upp inför en kväll i garaget =)

Image
Rostfria lister till sidokjolens undersida.

Image
Framskärmen. Aningen för blankt just nu...men det blir det ändring på snart =)

Image
Bakskärmen.

Trots vilohelg med familjen ägnade vi dagen åt att fixa lite montermaterial.

Image
Lite smått & lite stort & lite lagom =)

Egentligen dumt att avslöja delar av montermaterialet men va fasen =)
Kan avslöja att jag nu fixat en viss overall i samma tema men den behöver bearbetas lite för att se trovärdig ut ;)

Image
Några leksaker som kommer att pryda bilens monter. De två kulsprutorna ska sitta på bilens dörrar.

Image

Igår hade jag hjälp av Pierre som bytte fjädringen bak.
Han slipade även bromsoken bak rena & fina innan han lackade dem med rostskyddande & värmetålig färg.
Själv slipade jag framskärmarna en sista gång innan vi ska klarlacka dem.
Vi testade att sänka ner bilen med nya fjädringen bak och bilen såg ut som en rallybil =) hehe. Lite väl hög men detta justerar vi senare.
Känns som att man kanske skullat satsa på en Clio från början istället när man kollar hur mycket utrustning till just väghållningen som är avsedd för Clio =) Ganska coolt ändå.

Image
Nya dämparna bak på plats =) Thanx Pierre!

Image
Ganska mycket rallystuk, haha!

Image
Oken lite snyggare.

Image
Blankt & fint =)

Alltså är Supersportfjädringen bak på plats och främre återstår =)
Tänk så mycket det blir gjort när man har lite hjälp, Stort tack till de som brukar hjälpa mig.

Fick paket direkt från Tyskland idag!
Två monteringssatser med gummin, lager & muttrar till mina coilovers =)
TACK ÖRJAN & RISETRADE.SE

Image
Nu har jag förhoppningsvis allt jag behöver för att montera hela vägållningskittet =)

Nu kommer lite bilduppdatering på hur läget med bilen är just nu.
Coilovers från Risetrade & Supersport är nu på plats efter lite modifiering och meck =) Det blir rått ;)
Panelerna är färdig flockade och levereras om ett par veckor. Tills dess ska jag hunnit drapera vissa detaljer på bilen i kolfiber samt slipat ner hela inför lackering.
Prio 1 under denna veckan är att få båda stötfångare helt klara för lack.

Image
Helgen börjqade med att jag fick bilen bruksbilen repad =(

Image
Eftersom i stort sett allt till bilen är uppgraderingar från Renault Clio så behövde jag göra hålen i karossen till främre dämparna större.

Image
Ventilerade Clio skivor & ok fram....blir helt tillräckligt för denna lilla bilen =) Mintex Extreme belägg och Supersport ställbara coilovers från Risetrade.se.

Image
Hängde på fronten och huven för att se helheten och få en ny kick ;)

Image
Tänk er detta matt svart & kolfiber...det blir grymt!

Image
Klockrena fälgar av märket Schmidt från Risetrade.se med R-däck!

Image
Skärmens fortsättning ner på fronten kommer att draperas för att helheten ska se snygg ut. Även frontläppen som för övrigt är en modifierad Volvo 850R front, kommer att förstärkas med kolfiber.

Det har varit en tuff helg med väldigt lite tid tillsammans med familjen så nu väntas två dagars tid med mina viktigaste ägodelar ;)
Tillbaks i garaget på onsdag och hela veckan fram.
SEE YA!

Blev en sen kväll igår så hann inte lägga upp bilder innan jag somnade i soffan =)
Här kommer uppdateringen iaf:

Image
Pierre hjälpte till att slipa ner bakluckans "pastellfärg" =)

Image

Image
Som synes har kolfiberskärmarna lite ojämnheter som behöver jämnas till på ytan.

Image
Blingbling X2

Image
Skaffat mig en bebisdräkt....igen =)

Image

Image
Angry ;)

Image
Innan vi stack hem för kvällen upptäcktes en buckla på huven gjord från insidan när den flyttats rundor över hela garaget....suck....blir så trött =(

Image
Början till plåtrent på bakluckan.

Image
Värsta konstverket med kulörer...kanske skulle behållt detta som motivlack ;) hehe

Imorgon ska vi rulla ut bilen i det fria och slipa ner den blå "pastellfärgen"....håller tummarna för fint väder.
Alex Öjvindsson
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Någon som vet hur monteringspaketet till bakre beläggen ska monteras? Tänkte mest på den ståltrådliknande fjädern som sitter på varje ok....
Satt en hel timme & försökte få ihop det men tröttnade & gav mig på att slipa ist =/
Jätte tacksam för hjälp.

Hade liknande till min Fiesta men dem var enkla...
Alex Öjvindsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by Tony »

CarbonLoader wrote:Någon som vet hur monteringspaketet till bakre beläggen ska monteras? Tänkte mest på den ståltrådliknande fjädern som sitter på varje ok....
Satt en hel timme & försökte få ihop det men tröttnade & gav mig på att slipa ist =/
Jätte tacksam för hjälp.

Hade liknande till min Fiesta men dem var enkla...
Den skall sitta så den spänner in klossen, där den inte har en ögla är ju ganska given ligger bara över klossen , öglan på ståltråden skall in underklacken på klossen och ligga över på ok sidan.
Och du behöver inte välja en clio för att få mer väghållning finns ju massor till 5an
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by Joakim16v »

Ser grymt ut! Känns väldigt R5 Turbo inspirerat (originalet från början av 80-talet)

Keep it up! 8)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
CarbonLoader
Posts: 149
Joined: 24 Jul 2010, 20:34
Location: Kristianstad
Contact:

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by CarbonLoader »

Tack Tony, vet men jag väljer Clio delar bara för att =) Då tror jag att jag kan fixa bromsarna nu, härligt =)

Tack Joakim =)

Update från kvällen:
Image
Bakre stötfångare byggs. Använder lite primitivt material som alunät till stommen =) Diffusern blir inte riktigt så stor & funkis som jag tänkt men men...snyggt kommer det bli iaf.

Image
Hjulvinkel sedan sänkning av stötfångare.

Image
Fixat =)

Image
Bakre stötfångare klar för plastning.

Image
Rullade ut bilen i det tillfälliga solskenet för att slipa taket...regnet kom fort =(

Image
Pierre slipade som bara den hela dagen...ytterligare några utslitna handskar blev det för hans del idag, haha! Tack Pierre!

Image
Framifrån, ganska låg fram & högre bak kommer den bli. Gillar själv däcken tokmycket. Ny IC kommer ;)

Image
Plastat bakre stötan, efter detta plastade jag även insidan. Började fundera på sidepipes till avgas men har ju redan en kolfiberdämpare...vad tycker ni? Coolt med sidepipes ;)

Image
"Le bleu" börjar tyna bort.

Image
Andra sidans skärm. Skitkul att se bilens historia i form av de olika färgerna den haft från del till del =) hehe.

Image
Pierre jobbar hårt.

Det var mer aktivitet än detta i garaget denna kväll, Peter klädde in Carkings spelbil med svart filtmatta...blev toksnyggt!
Denna bilen kommer verkligen vara en montermagnet på Elmia =)
Imorgon väntas lite slipande på stötfångaren...på söndag blir det heldag igen.
Take care!
Alex Öjvindsson
Post Reply