Transmissionsproblem Scenic RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Mats

Re: Transmissionsproblem Scenic RX4

Post by Mats »

Var den till nån glädje?
/Mats Nilsson #524
Baggis

Post by Baggis »

Mats wrote:Var den till nån glädje?
Tänkte just skriva att jag inte har sett nått mail när jag kom på att kolla spam-korgen och där fanns ditt mail! Så har bara skummat igenom pdf:en som hastigast men ser lovande ut vad gäller att det förklaras hur man gör, dock med det smolket i bägaren att man faktiskt ser ut att vara tvungen att ta lös hela armen... Tack för pdf:en i alla fall! :mrgreen:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis

Post by Baggis »

Sådärja. Nu är bärarmen löstagen. Det var inte så svårt ändå, förutom att en bromsskiveskruv var nära att paja(och ändå har den varit lös för några månader sedan och fått lite kopparpasta...) och även att centrummuttern satt rätt så hårt fast.

Med borttagen drivaxel så att det gick att snurra på navet/lagret så var det tydligt att lagret har sett sina bästa dagar :wink:

Frågan är nu om jag ska köpa ett eller två lager. Köper jag bara ett så går säkert nått annat sönder inom kort, eller ännu värre så är något av de andra också dåliga men "kamouflerades" av det jag tog lös, hehe!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis

Post by Baggis »

Jag slog till med två hjullager. Verkar ju vara samma runt-om. Passade också på att beställa två nya fjädrar för att om möjligt få upp bakvagnen till samma höjd som framvagnen blev när den fick nya fjädrar för nån månad sen. De nya fjädrarna ska vara dryga centimetern längre okomprimerade än den som jag har tagit lös är, så rimligen kommer den att bli högre bak.
Baggis

Post by Baggis »

Nytt hjullager fick tyst på ett av "oljuden". Tyvärr är det nått märkligt "durr/mullrande/vibrerande" kvar så trots att snart sagt hela bilen är utbytt så är den inte 100%:ig, haha! Det är väldigt svårt att säga varifrån (o)ljudet kommer men lät mindre utan kardanaxel så antingen är lagren i den inte de bästa(fast jag snurrade på dem innan jag monterade tillbaka den och de kändes inte speciellt "hackiga") eller så påverkas nått annat när den är på plats.

Nya bakfjädrar fick i alla fall upp bakvagnen till samma höjd som fram! :wink:
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Kan ju säga att det är inte alltid man hör alla ojämnheter i lagret genom att endast snurra på det för hand. Kan vara där. Har du kollat olja i bakklumpen ?

Annars vettifaen vart felet kan vara.. :roll:
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis

Post by Baggis »

Robin wrote:Kan ju säga att det är inte alltid man hör alla ojämnheter i lagret genom att endast snurra på det för hand. Kan vara där. Har du kollat olja i bakklumpen ?

Annars vettifaen vart felet kan vara.. :roll:
Jo, det kan nog vara lagren i kardanaxeln som börjar bli tveksamma. Får köra en tid och se vad som händer, de lär ju inte bli bättre iaf, hehe! Dessutom brukar kyla få fram ev. problem med dem rätt så omgående. Obalans i kardanen kanske? Vet inte om jag har haft det på nån kärra tidigare så vet inte riktigt hur det yttrar sig.

Bakaxeln har börjat läcka som ett såll igen från tätning på vänster sida men håller koll på nivån och ska snart hälla i en skvätt Omega 917 för att se om det lyckas täta till det som det gjorde förra gången.
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Låter bra,.

Jag lyckades hålla mitt kardanlager levandes i 2år genom att varje sommar trycka i fett i det utifrån så gott det gick. Det lät lite illa och jag väntade bara på dagen D. Så vid 21 000mil dog det och ny kardanxeln inhandlades med utbytbart kardandrev som även hade fettnippel ;)

Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis

Post by Baggis »

Jag har ju också en "eftermarknadsaxel" med fettnipplar till knutar och "expander" + isärtagbar så det går att byta lager. Och tur är väl det för det är 3:e omgången lager på axeln sen den köptes för nått år sen... :wink:
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Wooot :0

Men köp ett bra lager. Tror merca c180 ska passa. Köp ett SKF istället :)

Baggis

Post by Baggis »

Robin wrote:Wooot :0

Men köp ett bra lager. Tror merca c180 ska passa. Köp ett SKF istället :)
De två första omgångarna var från UK därifrån axeln är. De var kassa på ren svenska. De som nu sitter där är SKF:s förstärkta 6006-lager så de borde hålla men men det verkar tveksamt med det, hehe.
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Haha, de är bara att avvakta och vänta på ras då ;)

Post Reply