Transmissionsproblem Scenic RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Baggis

Transmissionsproblem Scenic RX4

Post by Baggis »

Efter att jag fått snurr på min RX4 igen med en nyrenoverad växellåda och en hel del annat så blev jag varse att det "låter illa" nånstans från bakdelen av kärran. Det hade nog varit "maskerat" av (o)ljudet från växellådan och även dubbdäck som den hade i våras när jag ställde av den för växellådsbytet. Jag har kört utan kardanaxel tills nyligen då jag slängde in den för att se om det blev nån skillnad. Det ökade på ljudet med en del mer oljud och även mer vibrationer. Snurrade på stödlagren innan montering av axeln och de kändes vettiga tyckte jag. När de har varit kass tidigare så har det känts tydliga "hack" när man snurrar dem.

Så frågan är om RX4:orna även brukar får problem med bakaxeln/knutar/etc? Oljudet är egentligen tydligast i 50-80 knyck. Över och under det så är det betydligt tystare. Och som sagt, det fanns även utan kardanaxel.

Gällande de vibrationer som tillkom när jag monterade tillbaka kardanaxeln undrar jag om själva axeln har blivit obalanserad.

Ett sätt vore väl att hissa upp den på en lyft så den går att köra och lyssna om man hittar källan till oljudet.

Hur tar man lös de bakre drivaxlarna? Skulle behöva byta packningar mot "klumpen" då ena läcker rätt så duktigt(Jag håller koll på oljenivån, hehe)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis

Re: Transmissionsproblem Scenic RX4

Post by Robin »

Det är inte så enkelt som ett hjullager som börjar ge sig ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis

Post by Baggis »

Robin wrote:Det är inte så enkelt som ett hjullager som börjar ge sig ?
Inte otänkbart iofs. Ljudet ändras dock inte om jag svänger höger/vänster som det brukar göra, i alla fall om det är ett dåligt hjullager framtill.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Du får lyfta upp den bak och rycka lite i hjulet :)

Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis

Post by Baggis »

Robin wrote:Du får lyfta upp den bak och rycka lite i hjulet :)
Blir nog att ta till nått dylikt drastiskt, haha!
Baggis

Post by Baggis »

Hade upp den på en lyft så det gick att få snurr på hjulen och det lät "dåligt hjullager" höger bak. Så det blir till att byta det då. Verkar sitta med en bamsemutter? Måste lagret pressas ur sen också månntro?
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Är det samma skivor som på många andra renaulter så gör du lättast i att köpa en bromskiva med lager i och dessa byts ju givetvis parvis. Tror totalpris för min Renault 19, för skivor,belägg och ipressade lager gick på ca 800:- på MrAuto.

Baggis

Post by Baggis »

Robin wrote:Är det samma skivor som på många andra renaulter så gör du lättast i att köpa en bromskiva med lager i och dessa byts ju givetvis parvis. Tror totalpris för min Renault 19, för skivor,belägg och ipressade lager gick på ca 800:- på MrAuto.
Du menar att på andra Renaulter där sitter bromsskivan ihop med lagret? Det gör det inte på RX4an utan där kommer skivan lös från resten separat. Jag har nämligen bytt skivor runt om på den i somras.

Jag har en tysk rephandbok som, om jag fattar det korrekt med min mycket rostiga skoltyska, menar att man måste ta lös hela bärarmen för att få ur/i lagret. Låter isf rejält avancerat!
Last edited by Baggis on 01 Oct 2014, 15:49, edited 1 time in total.
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Baggis wrote:
Robin wrote:Är det samma skivor som på många andra renaulter så gör du lättast i att köpa en bromskiva med lager i och dessa byts ju givetvis parvis. Tror totalpris för min Renault 19, för skivor,belägg och ipressade lager gick på ca 800:- på MrAuto.
Du menar att på andra Renaulter där sitter bromsskivan ihop med lagret? Det gör det inte på RX4an utan där kommer skivan lös från resten separat. Jag har nämligen bytt skivor runt om på den i somras.

Jag har en tysk rephandbok som, om jag fattar det korrekt med min mycket rostiga skoltyska, menar att man måste ta lös hela länkarmen för att få ur/i lagret. Låter isf rejält avancerat!
Ja, på 90-tals Clio, 19, Megane är det lättast att byta som en enhet då lagret är pressat i skivan.. På 21 quadra sitter lagret mellan navet och bärarmen men skivan monterad på navet. Säkert liknande lösning på RX4..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Baggis

Post by Baggis »

Joakim16v wrote: Ja, på 90-tals Clio, 19, Megane är det lättast att byta som en enhet då lagret är pressat i skivan.. På 21 quadra sitter lagret mellan navet och bärarmen men skivan monterad på navet. Säkert liknande lösning på RX4..
Låter troligt ja. Men innebär det alltså att bärarmen måste lös då?
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Baggis wrote:
Joakim16v wrote: Ja, på 90-tals Clio, 19, Megane är det lättast att byta som en enhet då lagret är pressat i skivan.. På 21 quadra sitter lagret mellan navet och bärarmen men skivan monterad på navet. Säkert liknande lösning på RX4..
Låter troligt ja. Men innebär det alltså att bärarmen måste lös då?
Ingen aning faktiskt. Har inte bytt lagret på 21an. Skulle tro att det går att göra med bärarmen på plats. Någon form av avdragare lär nog behövas..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Baggis

Post by Baggis »

Nå i brist på "föregångare" som har gjort det så får jag väl luska ut hur det ska gå till själv då 8)
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Nav brukar man alltid få lossa om det är pressat. Kanske lite mer pul bak på Rx4an. Jag slapp rota i det dära på min. Bytte endast belägg =)

Mats

Post by Mats »

Om du har en email adress kan jag skicka en pdf till dig på hur det är tänkt man ska göra, kan du få lite ledning av.
/Mats Nilsson #524
Baggis

Post by Baggis »

Mats wrote:Om du har en email adress kan jag skicka en pdf till dig på hur det är tänkt man ska göra, kan du få lite ledning av.
Grymt! :mrgreen: Har PMat dig.
Post Reply