P0234

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sadedin
Posts: 3
Joined: 07 Dec 2011, 09:59
Location: Alvesta

P0234

Post by sadedin »

Hej!
Har en Laguna II 2.0T 2003 som jag normalt sett är supernöjd med, men inte just nu.

Det började med att jag en dag körde till jobbet. Min resa börjar med en påfart i uppförsbacke, och varje morgon lägger jag i 4:an gasar, når 100km/h, växlar upp till 6:an och sen ut på vägen. Då märkte jag att bilen inte var så stark som vanligt. Det gick inte att hoppa över femman, och bilens toppfart blev runt 130km/h.

Några min sedan så tändes SERV, motorlampan, tändningslampan, och ESP-lampan. Bifogar bild på detta. Motorn ströps på något sätt, och max varvtal var runt 2500 varv och jag fick köra runt 70km/h till jobbet.

Image

Lämnade in bilen på en verkstad, och han sa att det var någon slang till turbon som hade spruckit. Den ska nu vara bytt, men bilen är likadan. Svag och efter några kilometer så går den över till "skydssläget"

Har fått ut felkod P0234 från Torque.

Någon som har något förslag, eller idé om hur och var jag börjar felsöka. Hur tar jag reda på om själva turboaggregatet fungerar. Jag har tillgång till OBDII. När jag kör så ser jag i Torque att den laddar vakum när jag gasar, men jag vet ju inte vilka värden som är normala.

Jag är enormt tacksam för att svar!
//Sebastian
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: P0234

Post by Starbright »

P0234 betyder att styrenheten får information att turbotrycket är för högt.

Du fann en trasig vaccumslang, har du kollat att det inte finns fler dåliga slangar? Framför allt då dem som styr turboregleringen.
Alternativt så kanske magnetventilen som styr turbons laddtryck kanske har slutat fungera.

kolla alla slangar du ser och som sagt framför allt dem som går till laddstyrningen.
Johnny Söderström
sadedin
Posts: 3
Joined: 07 Dec 2011, 09:59
Location: Alvesta

Re: P0234

Post by sadedin »

Tack för ditt svar!

Klart man ska börja där, tack för idén. Jag inbillar mig att det var ju såklart därför slangen sprack, för att vakum eller tryck blev för högt, och det beror ju såklart på att ventilen inte gör vad den ska.

Återkommer!

//Sebastian
Sebastian Sadedin
Post Reply