problem med låstbak hjul?
Moderator: Forumpolisen
problem med låstbak hjul?
Tjena undrar om nån kan svara på min fråga..
Har en R19 med låstbakhjul även när du släppt handbromsen.
Vänsterbak e låst medan höger rör på dig??? vad kan var problemet???
mvh: Tobbe
Har en R19 med låstbakhjul även när du släppt handbromsen.
Vänsterbak e låst medan höger rör på dig??? vad kan var problemet???
mvh: Tobbe
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Cyo</i>
<br />nån som vet hur man får bort bromstrumma högerbak???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">på samma sätt som vänster[:D]
<br />nån som vet hur man får bort bromstrumma högerbak???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">på samma sätt som vänster[:D]
Har samma problem med en Clio 1,2 -00. Det var en bromsback som hade släppt bromsbelägget, som kilat fast sig. Det ser ut som om bromsen inte har funderat på länge eftersom trumman (nu trasig efter bortmontering) är rostbrun där backarna borde ha slitit den ren.
Mitt problem nu är hur man får bort hjullagret så att man kan montera det i en ny trumma, beställd från Widik.se.
Mitt problem nu är hur man får bort hjullagret så att man kan montera det i en ny trumma, beställd från Widik.se.
Min Megané -98 har samma problem att vänster bak låser sig och när man rycker i handbromsen så knäpper och släpper låsningen, problemet kom tillbaka dagen efter men då släppte det inte alls trots ryckningar i handbromsen.
Av en slump upptäckte jag att om man håller upp handbromshandtaget pyttelite så fungerar det, men släpper man ner handtaget dom få milimetrarna till bottenläget så låser det vänster bak.
Skall kolla upp det i helgen nu när jag vet vad det kan bero på.
Av en slump upptäckte jag att om man håller upp handbromshandtaget pyttelite så fungerar det, men släpper man ner handtaget dom få milimetrarna till bottenläget så låser det vänster bak.
Skall kolla upp det i helgen nu när jag vet vad det kan bero på.
om bromstrumman inte går att demontera pga att backarna ligger an så ska man kunna peta på en hävarm genom ett av hjulbulthålen. Jag har inte behövt prova själv.
Hävarmen sitter nitad på baksidan av flänsen på ena bromsbacken. Genom att peta den inåt så ska den hoppa in helt bakom backen och släppa handbromskraften helt, i alla fall påstås det så i handboken...
Hävarmen sitter nitad på baksidan av flänsen på ena bromsbacken. Genom att peta den inåt så ska den hoppa in helt bakom backen och släppa handbromskraften helt, i alla fall påstås det så i handboken...
tonijo, färdbromsen är nog också paj om trumman är rostig. Även om ett belägg har släppt borde metallskon ha svarvat mot trumman.
På min R19 lade båda bromscylindrarna bak av nästan samtidigt och slutade fungera trots att kolven gick att röra. Tror att det sitter någon slags reducerventil inne i dem som ger upp med tiden...
Bromskraftfördelningen kan man lätt kolla själv, kör lite "stadskörning", känns sen försiktigt på trummor och skivor. Vänster och höger ska bli lika varma, bakbromsarna ska bli ungefär hälften så varma som fram.
På min R19 lade båda bromscylindrarna bak av nästan samtidigt och slutade fungera trots att kolven gick att röra. Tror att det sitter någon slags reducerventil inne i dem som ger upp med tiden...
Bromskraftfördelningen kan man lätt kolla själv, kör lite "stadskörning", känns sen försiktigt på trummor och skivor. Vänster och höger ska bli lika varma, bakbromsarna ska bli ungefär hälften så varma som fram.
Hej alla.
Förbaskade Murphy och hans lagar...
När det då börjar j-vlas så skall det ju j-vlas rejält.
Listan över saker som skall/måste/bör åtgrädas, efter kritik från besiktningen inkluderat är:
Framhjulslager fram och bak.
Bromsskivor + klossar fram och trummor + klossar bak + div.
Kamrem + tillhörande.
Avgassystem från grenrör och bakåt.
Drivknutar fram
Drivaxel Vä bak?
Koppling + urtrampningslager
Handbromsen är kaputt?
Plus att motorn har dålig komp efter ett test.
Kanske även en hel del till men jag orkar inte kolla vad det kan vara eller kostar så...
Det blev billigare att göra sig av med den och köpte en S40 1,8i -01 som gått 5000mil, å jag kan bara säga en sak efter tre provturer (som blev ganska långa) att efter ha ägt nästan allt mellan Alfa och Toyota så är jag sååå nöjd den har en väghållning utan dess like och går som en dröm.
Så blir det en renault igen så skall det bli en ny och sen sälja den innan tre år eller 10000mil.
Dock föll en sentimental tår när jag såg den i verkstan hos handlarn veckan där på när jag var och tvättade "ny" bilen.
Förbaskade Murphy och hans lagar...
När det då börjar j-vlas så skall det ju j-vlas rejält.
Listan över saker som skall/måste/bör åtgrädas, efter kritik från besiktningen inkluderat är:
Framhjulslager fram och bak.
Bromsskivor + klossar fram och trummor + klossar bak + div.
Kamrem + tillhörande.
Avgassystem från grenrör och bakåt.
Drivknutar fram
Drivaxel Vä bak?
Koppling + urtrampningslager
Handbromsen är kaputt?
Plus att motorn har dålig komp efter ett test.
Kanske även en hel del till men jag orkar inte kolla vad det kan vara eller kostar så...
Det blev billigare att göra sig av med den och köpte en S40 1,8i -01 som gått 5000mil, å jag kan bara säga en sak efter tre provturer (som blev ganska långa) att efter ha ägt nästan allt mellan Alfa och Toyota så är jag sååå nöjd den har en väghållning utan dess like och går som en dröm.
Så blir det en renault igen så skall det bli en ny och sen sälja den innan tre år eller 10000mil.
Dock föll en sentimental tår när jag såg den i verkstan hos handlarn veckan där på när jag var och tvättade "ny" bilen.
Det där med trumman brukar lösa sig genom att ta bort däcket på den sidan. Sedan ge på Trumman ett par smällar med hammare. Mina bromsbackar rostade fast i trumman efter det att den körts på blött underlag och sedan stäldes in i garaget under natten. Tog då som sagt bort hjulet släppte på handbromsen och drog på ett par smällar. Pang sa det sen släppte backarna.
Lycka till !
Lycka till !