Renault Clio 1.2 års 00 motorkod D7F-720

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Xorian
Posts: 5
Joined: 25 Jan 2014, 00:26
Location: Helsingborg

Renault Clio 1.2 års 00 motorkod D7F-720

Post by Xorian »

Hej!

Har sökt runt på diverse olika forum för att kunna få lite hjälp med vad det kan vara för fel på min clio.

Det hela börjat med att jag var på väg hem och körde igenom en rondell och skulle kör ut ur rondellen då bilen plötsligt gör en inbromsning och börjar låta som en gräsklippare/båtmotor ifrån motorn, kunde köra i ca 20km/h utan att missljudet hördes, men högre acceleration gavs knappt någon effekt. körde till närmaste parkering som låg ca 1.5km bort och stängde av bilen, öppnade huven för att kolla så att inget var löst, men kunde inte se något som såg annorlunda ut,

Ringde och rådfråga en vän om vad det kunde vara och fråga om man kunde köra bilen trots detta missljud och fick som svar att det var inte det smartaste man kunde göra, så jag låg och körde i 20km/h ca 1mil där jag mötte upp min vän som började kolla lite i motorn och hitta då ett löst tändstift och 2 lösa tändkablar som han också tryckte till och sen prova vi starta bilen igen och då fick jag ge bilen hjälp gas för att ens få igång den, men ljudet kvarstod.

Bilen började hacka på tomgången och var precis som den höll på att dö hela tiden.
så vi bogserade bilen hem. idag när jag skulle gå ner och starta den så var den först helt död och vid 2-3 försöket så var det precis som den hostade och inte riktigt kom igång, svårstartad.

Åkte ner till den lokala bilaffären och köpte nya tändstift, byta dem och såg att dem gamla var helt rostiga, likaså hade ena tändstiftet fått någon form av beläggning upptill. Men problemet kvarstod. Den ville inte starta.

Då kom nästa fundering, Är det tändkablarna som kan vara trasiga? Har beställt 4st nya men dem kommer inte förens i början av kommande vecka. Lika så kollade jag oljestickan och såg att där var små bubblor på stickan och in direkt på nätet för att kolla upp det, visar sig att det kan vara ett igentäppt oljefilter och för mycket olja i motorn.

fortsatte sökande med "hostandet" och då fick jag upp att det kan vara bensinfiltert som är igentäppt. symtomen som bilen hade lätt väldigt lik den som bilen uppvisade.

Så nytt olje och bensinfilter ska inhandlas imorgon, likaså ny olja för att tömma ut det gamla (2mån gammal).

Kan även vara tändspolen som strular.

Finns där någon annan som haft liknande symtom? Då jag inte är så händig av mig och är nybörjare inom det här området, så känns det som att bilen inte varit servad på vääääldigt länge. Fick ingen servicebok med när jag köpte den och har bara haft bilen i några månader, funkat felfritt tills nu.

Tacksam för tips

Mvh

X
Olof svensson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Renault Clio 1.2 års 00 motorkod D7F-720

Post by Starbright »

Tycker du skall ta bilen till en verkstad och göra ett kompressionsprov på den.
Tycker det låter som du har en misständning på 2 cylindrar.
Om topplockspackningen går sönder mellan 2 cylindrar så kommer kompressionen smita ut genom den andra cylindern medans man kör. Detta gör att bilen kommer gå dåligt och låta lite som en båtmotor.

Kan ju även vara andra orsaker, men som sagt ta bilen till en verkstad. ( måste ju inte vara en Renaultverkstad, men iaf ngn som vet vad dem gör).

Varför köpa en bil som man inte får dokumenterat hur den är servad?
Är kamremmen bytt t.ex? Den skall ha blivit bytt minst 2 ggr.

Utan bevis så kan den ju ha blivit hur misskött som helst. En sådan bil vill man inte ha.

Lycka till iaf.
Johnny Söderström
Xorian
Posts: 5
Joined: 25 Jan 2014, 00:26
Location: Helsingborg

Re: Renault Clio 1.2 års 00 motorkod D7F-720

Post by Xorian »

Ah, Tack för informationen.

Det är inte ofta man får med dokumentation för en billig bil och även inget som man egentligen eftersöker när man vart i behov av den bil omgående, men det gör att man får stå sitt kast när sådant här väl sker.

Får se vad verkstaden säger i veckan,

mvh
X
Olof svensson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Clio 1.2 års 00 motorkod D7F-720

Post by Robin »

Är det separata tändspolar eller en på denna ?

Det låter som ett tändfel eller toppackning som ovan nämner.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Xorian
Posts: 5
Joined: 25 Jan 2014, 00:26
Location: Helsingborg

Re: Renault Clio 1.2 års 00 motorkod D7F-720

Post by Xorian »

Det är bara 1 tändspole på denna Clion,
Olof svensson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Clio 1.2 års 00 motorkod D7F-720

Post by Robin »

Då sätter jag mina kort på tändspolen =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Xorian
Posts: 5
Joined: 25 Jan 2014, 00:26
Location: Helsingborg

Re: Renault Clio 1.2 års 00 motorkod D7F-720

Post by Xorian »

Har nu satt i nya tändstift och tändkablar, kontrollerat tändspolen och den funkar.

Nu lyser oljelampan rött och slocknar inte, bilen vill inte riktigt starta nu heller.
gick ut och kolla på oljestickan och oljan är riktigt mörk, likaså har nivån stigit till att ligga med dubbelt över maxnivån.

Det är precis som oljan kommer in, men den kommer inte ut. Då jag inte fått mitt nya oljefilter än, så känns det ju lite som om det är stop i filtret eller så har oljepumpen lagt av,

Vad tror ni? Har kontrollerat och den läcker ingen olja.

Mvh
Olof svensson
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: Renault Clio 1.2 års 00 motorkod D7F-720

Post by hkc616 »

Xorian wrote:Har nu satt i nya tändstift och tändkablar, kontrollerat tändspolen och den funkar.

Nu lyser oljelampan rött och slocknar inte, bilen vill inte riktigt starta nu heller.
gick ut och kolla på oljestickan och oljan är riktigt mörk, likaså har nivån stigit till att ligga med dubbelt över maxnivån.

Det är precis som oljan kommer in, men den kommer inte ut. Då jag inte fått mitt nya oljefilter än, så känns det ju lite som om det är stop i filtret eller så har oljepumpen lagt av,

Vad tror ni? Har kontrollerat och den läcker ingen olja.

Mvh

Finns ju några illavarslande tecken i din beskrivning dessa är nu understrukna. Har du inte själv fyllt på med olja så kan man ju undra hur nivån har ökat? Och "oljan kommer in men inte ut", det är ju samma olja som rullar runt i motorn hela tiden.

Hur är det med kylarvätskan?

/Fredrik
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Clio 1.2 års 00 motorkod D7F-720

Post by Robin »

Kan det vara en toppackning ändå då.

Så att du får kylarvätska i oljan. Dock så ska den inte vara "riktigt mörk" då.

Finns inte så många andra förklaringar till att du ökat oljemängden så kraftigt.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Xorian
Posts: 5
Joined: 25 Jan 2014, 00:26
Location: Helsingborg

Re: Renault Clio 1.2 års 00 motorkod D7F-720

Post by Xorian »

Tack för förslagen.

Var inte riktigt vaken när jag skrev meningen med att olja inte tar vägen någonstans,
men jag har fått en annan teori, då kylarvätskan ligger på samma nivå som senast.

Pratade med en mekaniker som även ska kolla på bilen på måndag, han trodde det rörde sig om ett lager eller att någon kamvevsaxel har hoppat fel, tror det hette kamvevsaxel. Att oljenivån ökat på stickan menade han på att det kunde vara bensin som sprutas in och spär ut oljan, att den är mörk kan bero på att den inte blivit helt tömd på olja på länge.

Men vi får ses, bara att öppna plånboken och se glad ut :evil:
Olof svensson
Post Reply