Spolarvätska och Spolarpump?
Moderator: Forumpolisen
Spolarvätska och Spolarpump?
Jag har ingen manual till min nyinförskaffade Scenic, och är lite fundersam på att det sitter två påfyllningslock till spolarvätskan, båda med exakt samma symbol på.
De sitter under motorhuven längst ut var varsin sida längs mot vindrutan.
Vilken är vad?
Sen har jag problem med spolningen, både till vindrutan och bakrutan, dessa laav samtidigt båda två. När man spolar på vindrutan låter det som att en pump startar nånstans på vänster sida nån sekund efter att man dragit i spaken, och sen stannar den efter nån sekund.
Inget spår av spolarvätska nånstans.
Spolar man på bakrutan händer ingenting.
Var sitter pumpen till vindrutan?
Jag har läst nånstans om att den borde sitta på högersidan nånstans, men det rimmar dåligt med att det låter lite från vänstersidan...
Hur kommer jag åt pumpen? (vindrutan är ju det kritiska, bakrutan är inte lika noga)
Vilken behållare är vad? Varför två med samma symbol?
Tips på fel?
De sitter under motorhuven längst ut var varsin sida längs mot vindrutan.
Vilken är vad?
Sen har jag problem med spolningen, både till vindrutan och bakrutan, dessa laav samtidigt båda två. När man spolar på vindrutan låter det som att en pump startar nånstans på vänster sida nån sekund efter att man dragit i spaken, och sen stannar den efter nån sekund.
Inget spår av spolarvätska nånstans.
Spolar man på bakrutan händer ingenting.
Var sitter pumpen till vindrutan?
Jag har läst nånstans om att den borde sitta på högersidan nånstans, men det rimmar dåligt med att det låter lite från vänstersidan...
Hur kommer jag åt pumpen? (vindrutan är ju det kritiska, bakrutan är inte lika noga)
Vilken behållare är vad? Varför två med samma symbol?
Tips på fel?
Rasmus Eriksson
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Glöm problemet, det verkar som att det bara är fruset.
Men ändå, vad är de två olika behållarna för?
Men ändå, vad är de två olika behållarna för?
Rasmus Eriksson
- Stymie
- Posts: 3629
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Det kan vara separata behållare för strålkastare respektive ruta.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Kan vara, tror faktiskt dessutom att det hörs en pump därifrån som borde vara till lysena.Stymie wrote:Det kan vara separata behållare för strålkastare respektive ruta.
Jag har haft så på ett par Mitsubishi, men då är det en symbol för detta, inte en vindrutesymbol!
Rasmus Eriksson
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Finns bara en typ av lock.ralle wrote:Kan vara, tror faktiskt dessutom att det hörs en pump därifrån som borde vara till lysena.Stymie wrote:Det kan vara separata behållare för strålkastare respektive ruta.
Jag har haft så på ett par Mitsubishi, men då är det en symbol för detta, inte en vindrutesymbol!
Pumpen för rutorna är oftast av 'dubbeltyp'.
Man polvänder den för spolning vindruta-bakruta, därför kan den surra men inget vatten kommer någon stans, eller vatten kommer på vindruta oavsett om man spolar på vindruta eller bakruta.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Hejsan.Dennis wrote:Finns bara en typ av lock.ralle wrote:Kan vara, tror faktiskt dessutom att det hörs en pump därifrån som borde vara till lysena.Stymie wrote:Det kan vara separata behållare för strålkastare respektive ruta.
Jag har haft så på ett par Mitsubishi, men då är det en symbol för detta, inte en vindrutesymbol!
Pumpen för rutorna är oftast av 'dubbeltyp'.
Man polvänder den för spolning vindruta-bakruta, därför kan den surra men inget vatten kommer någon stans, eller vatten kommer på vindruta oavsett om man spolar på vindruta eller bakruta.
Jag har ett liknande problem.
Jag har två separata spoltankar som de äldre Renault Megane har.
Den bakre funkar som sig bör.
Den främre spolar endast vid strålkastarna med ett högre tryck.
Vid motorhuven kommer det endast ut lite skum och avsaknad av tryck i denna lilla förgrening.
Vad är ert tips för att denna så viktiga spolning ska komma igång igen!
Tänkte mig att med hjälp av tryckluft försöka blåsa det förmodade igensatta spridningsledningar vid motorhuven 4 små spridare bakåt.
Det måste väl sitta en T-korsning som sprider spolarvätskan till dessa 4 myningar eller hur?
Lite tips och råd vore en hjälp.
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Hejsan.Stymie wrote:Det kan vara separata behållare för strålkastare respektive ruta.
Jo.
Ikväll när jag studerade mitt problem med igensatta motorhuvsspridarna för spolarvätska.
I min Megane 1 finns det 2 separata spoltankar och respektive motorer.
Efter spolartanken så går det till de strålkastarna och sist till vindrutan.
Slangarna går liksom vid det inre stänkskydd vid de främre däcken. Runt till de 2 lycktspollningarna och sist till vindrutan.
Naturligtvis så är det ett värmeskydd under motorhuven och där inträngd sitter förmodligen en T-korsning som är tyvärr igensatt.
Råder ni mig att med hjälp av luft tryck blåsa i de 4 spridarna ovanpå motorhuven för att rensa dessa 4 kanaler?
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Personligen skulle jag lätta på motorhuvens värmeskydd och ta fram t-kopplingen, koppla loss den ensamma slangen (den som går fram till t-kopplingen) och prova spola. Om det kommer bra tryck då så kan du prova göra rent munstycken/t-kopplingen.. om inte, får du kika vid spolar pumpen och se om det kommer ut ngt från den.
Lite trångt och pilligt och du måste plocka loss inner skärmen för att kunnna göra det. (kontrollera pumpen alltså)
Lite trångt och pilligt och du måste plocka loss inner skärmen för att kunnna göra det. (kontrollera pumpen alltså)
Johnny Söderström
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Hejsan.Starbright wrote:Personligen skulle jag lätta på motorhuvens värmeskydd och ta fram t-kopplingen, koppla loss den ensamma slangen (den som går fram till t-kopplingen) och prova spola. Om det kommer bra tryck då så kan du prova göra rent munstycken/t-kopplingen.. om inte, får du kika vid spolar pumpen och se om det kommer ut ngt från den.
Lite trångt och pilligt och du måste plocka loss inner skärmen för att kunnna göra det. (kontrollera pumpen alltså)
Jo den främre pumpen lirar som den ska göra.
Strålkastarspridarna lirar och ger en duch av spolarvätska.
Men som jag skrev så är det minimalt med tryck i den separata eller paralella spolarmatningen till den främre vindrutan.
Troligtvis så är det en ansammling av smuts som har blockerat fri passage av spolarvätska till vindrutan.
Pumpen till bakre vindrutan spinner som en katt
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Hejsan.Starbright wrote:Personligen skulle jag lätta på motorhuvens värmeskydd och ta fram t-kopplingen, koppla loss den ensamma slangen (den som går fram till t-kopplingen) och prova spola. Om det kommer bra tryck då så kan du prova göra rent munstycken/t-kopplingen.. om inte, får du kika vid spolar pumpen och se om det kommer ut ngt från den.
Lite trångt och pilligt och du måste plocka loss inner skärmen för att kunnna göra det. (kontrollera pumpen alltså)
Problemet fixat.
En tekniker tog försiktigt tryckluft och blåste omvänd väg in i systemmet med lufttryck av inställda 0.3 Bar.
Han misstänkte att någon t - koppling hade fått smuts.
Nåväl efter denna enkla operation lirar allting igen.
Vem vill köra utan spolarvätska vid framrutan när de saltar som tusan här i Huvudstaden.
Den högra tanken förser den främre vindrutan och bakrutan med spolarvätska.
Den vänstra tanken förser endast strålkastarna med ett högre spolartryck.
Tack för dina råd.
Tack ännu en gång.
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Hej!
Jag har en Meganne 2002 som nyss sluta spola på framruta och bakruta. (Strålkastarspolarnen vet jag inte om den funkar eller ej men den får vänta till nästa fix.)
Fram + bak-spolningen sitter under höger framskärm. Man tar loss den svarta plastskärmen underifrån där hjulet sitter. Så ser man hela behållaren. På behållaren sitter pumpen.
Som jag tolkar det snurrar pumpen på olika håll för fram och bakspolare. Det sitter en liten gummiplutt i själva pumpen som ska flytta sig från höger till vänster för att välja fram eller bakspolning.
Man kan ju köpa en ny också men är det helgdag så är det typiskt stängt
Vi öppnade hela pumpen och kollade så den snurra. Sen öppna vi den svart-vita plast-delen där ena går till bakrutan och andra till framrutan. I den fanns en svart gummiplutt som såg ut att ha svällt. Vi skar försiktigt av 1 mm på varje sida. Monterade ihop och allt funkade.
Här kommer lite bilder som kanske kan guida någon:
Jag har en Meganne 2002 som nyss sluta spola på framruta och bakruta. (Strålkastarspolarnen vet jag inte om den funkar eller ej men den får vänta till nästa fix.)
Fram + bak-spolningen sitter under höger framskärm. Man tar loss den svarta plastskärmen underifrån där hjulet sitter. Så ser man hela behållaren. På behållaren sitter pumpen.
Som jag tolkar det snurrar pumpen på olika håll för fram och bakspolare. Det sitter en liten gummiplutt i själva pumpen som ska flytta sig från höger till vänster för att välja fram eller bakspolning.
Man kan ju köpa en ny också men är det helgdag så är det typiskt stängt
Vi öppnade hela pumpen och kollade så den snurra. Sen öppna vi den svart-vita plast-delen där ena går till bakrutan och andra till framrutan. I den fanns en svart gummiplutt som såg ut att ha svällt. Vi skar försiktigt av 1 mm på varje sida. Monterade ihop och allt funkade.
Här kommer lite bilder som kanske kan guida någon:
Ola Lindberg
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Superbra med bilder på detta!! Jag har motsvarande problem på min Clio (-00), den kan inte längre spruta spolarvätska på vindruta/bakruta. Man hör att pumpen går men ingen vätska kommer. Har förstått att många med mig har haft samma problem och att det brukar hjälpa att montera ned pumpen och slipa/fila lite på nån packning eller motsvarande. Det svåra ska tydligen vara att komma åt pumpen (för den sitter så djävligt till på Clio).
Jag har lyckats komma åt utrymmet där pumpen sitter, men jag vet inte hur jag gör för att montera bort pumpen så att jag kommer åt att åtgärda den. Är det bara att slita eller hur sitter den fast? Och vad händer när den tas bort, blir det då ett stort hål i tanken så att all spolarvätska rinner ut? Hur får jag dit pumpen igen?
Hoppas att det finns någon som vet!!
Jag har lyckats komma åt utrymmet där pumpen sitter, men jag vet inte hur jag gör för att montera bort pumpen så att jag kommer åt att åtgärda den. Är det bara att slita eller hur sitter den fast? Och vad händer när den tas bort, blir det då ett stort hål i tanken så att all spolarvätska rinner ut? Hur får jag dit pumpen igen?
Hoppas att det finns någon som vet!!
Jonas Carlsson
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Hej
Nu vet jag inte hur spolarpumpen sitter på en clio då jag har en megane, men förmodligen är det på samma ställe dvs bakom höger innerskärm. På Megane var det bara att dra pumpen rakt upp (tajt med plats) och ja den del av spolarväskan som är högre en öppningen kommer att rinna ur. Kvar blir en gummipackning som tätar runt pumpen. I mitt fall var det slangen till framrutan som var tät och givetvis den del som går igenom höger framskärm till spolaren. Min bakre spolare fungerar inte heller men eftersom det är mest fram man använder nu när det är blött ute brydde jag mig inte om att fixa packningen i pumpen eller slangen till bakrutan. Kanske är det så att även din slang till framrutan är tät? När du är klar trycker du bara ner pumpen i hålet i gummitätningen på spolartanken.
Skall tillägga att jag har en Megane Combikupé så jag prioriterade inte bakspolaren
Mvh
Peter
Nu vet jag inte hur spolarpumpen sitter på en clio då jag har en megane, men förmodligen är det på samma ställe dvs bakom höger innerskärm. På Megane var det bara att dra pumpen rakt upp (tajt med plats) och ja den del av spolarväskan som är högre en öppningen kommer att rinna ur. Kvar blir en gummipackning som tätar runt pumpen. I mitt fall var det slangen till framrutan som var tät och givetvis den del som går igenom höger framskärm till spolaren. Min bakre spolare fungerar inte heller men eftersom det är mest fram man använder nu när det är blött ute brydde jag mig inte om att fixa packningen i pumpen eller slangen till bakrutan. Kanske är det så att även din slang till framrutan är tät? När du är klar trycker du bara ner pumpen i hålet i gummitätningen på spolartanken.
Skall tillägga att jag har en Megane Combikupé så jag prioriterade inte bakspolaren
Mvh
Peter
R Megane 1,6 99
Peter Nolfalk
Peter Nolfalk
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Hejsan.
Undrar vad bilbesiktningen säger om trasig bakrutetorkare på min personbil?
Prioriteras det säkermässigt alltid fram och så fri sikt som möjligt?
Någon som vet?
Med vänlig hälsning:LG
Undrar vad bilbesiktningen säger om trasig bakrutetorkare på min personbil?
Prioriteras det säkermässigt alltid fram och så fri sikt som möjligt?
Någon som vet?
Med vänlig hälsning:LG
peter61 wrote:Hej
Nu vet jag inte hur spolarpumpen sitter på en clio då jag har en megane, men förmodligen är det på samma ställe dvs bakom höger innerskärm. På Megane var det bara att dra pumpen rakt upp (tajt med plats) och ja den del av spolarväskan som är högre en öppningen kommer att rinna ur. Kvar blir en gummipackning som tätar runt pumpen. I mitt fall var det slangen till framrutan som var tät och givetvis den del som går igenom höger framskärm till spolaren. Min bakre spolare fungerar inte heller men eftersom det är mest fram man använder nu när det är blött ute brydde jag mig inte om att fixa packningen i pumpen eller slangen till bakrutan. Kanske är det så att även din slang till framrutan är tät? När du är klar trycker du bara ner pumpen i hålet i gummitätningen på spolartanken.
Skall tillägga att jag har en Megane Combikupé så jag prioriterade inte bakspolaren
Mvh
Peter
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Re: Spolarvätska och Spolarpump?
Hej Lalo
Tror inte att Besiktningen kollar om bakrutetorkaren funkar eller ej eller att det är ett krav att den skall fungera. På min Passat kombi har den inte funkat vid dom två sista besiktningarna och dom har inte ens kollat den. Vet en del som tagit bort hela bakrutetorkan på Passaten och pluggat hålet utan problem hos Besiktningen.
Tror inte att Besiktningen kollar om bakrutetorkaren funkar eller ej eller att det är ett krav att den skall fungera. På min Passat kombi har den inte funkat vid dom två sista besiktningarna och dom har inte ens kollat den. Vet en del som tagit bort hela bakrutetorkan på Passaten och pluggat hålet utan problem hos Besiktningen.
R Megane 1,6 99
Peter Nolfalk
Peter Nolfalk