Spolarna funger inte - Clio 2004
Moderator: Forumpolisen
Spolarna funger inte - Clio 2004
Hej
Vad kan det var för fel med spolarfunktionen i min Clio?
Det kommer inget vatten någonstans - varken på vindruta, bakruta eller strålkastare.
Testat:
- Båda pumparna fungerar (låter). Den till fram och bakruta går hela tiden man aktiverar den och den till strålkastarna slår av o på - vilket jag antar är rätt då den bara spayar en gång.
- Inget stopp i slangarna - testat med tryckluft
- Pumparna rengjorda
Trots dessa åtgärder suger inte pumparna i vatten till systemet.
Har försökt lokalisera relät för att se om det är något fel där, men hittar det inte.
Någon som har några tips??
Kristin
Vad kan det var för fel med spolarfunktionen i min Clio?
Det kommer inget vatten någonstans - varken på vindruta, bakruta eller strålkastare.
Testat:
- Båda pumparna fungerar (låter). Den till fram och bakruta går hela tiden man aktiverar den och den till strålkastarna slår av o på - vilket jag antar är rätt då den bara spayar en gång.
- Inget stopp i slangarna - testat med tryckluft
- Pumparna rengjorda
Trots dessa åtgärder suger inte pumparna i vatten till systemet.
Har försökt lokalisera relät för att se om det är något fel där, men hittar det inte.
Någon som har några tips??
Kristin
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Re: Spolarna funger inte - Clio 2004
På vilket sätt har du gjort rent pumparna?
Har du provat spola med slangarna av från pumparna? Kommer ngn vätska då?
Om pumparna låter, men ingen vätska kommer ut från dem, så är nog själva skovelhjulet inuti pumpen utslitet, pumpaxeln bara snurrar utan att dra med sig skovelhjulet.
Då blir du tvungen att byta ut pumpmotorerna.
Har du provat spola med slangarna av från pumparna? Kommer ngn vätska då?
Om pumparna låter, men ingen vätska kommer ut från dem, så är nog själva skovelhjulet inuti pumpen utslitet, pumpaxeln bara snurrar utan att dra med sig skovelhjulet.
Då blir du tvungen att byta ut pumpmotorerna.
Johnny Söderström
Pumparna är försiktigt rengjorda med tryckluft och även slangarna är blåsta - det kommer då luft och restvatten igenom munstyckena på alla 5 ställena,(bakrutan, framrutan och strålkastarna).
Tycker det låter skumt att skovelhjulen i båda pumparna skulle gå sönder samtidigt för det är ju två pumpar.
Kan det var något relä som ställer till det? Vi har inte lyckats hitta var den/dessa sitter.
Tycker det låter skumt att skovelhjulen i båda pumparna skulle gå sönder samtidigt för det är ju två pumpar.
Kan det var något relä som ställer till det? Vi har inte lyckats hitta var den/dessa sitter.
Kristin Ludvigsson
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Om bägge motorerna låter så är det garanterat inget fel på ngt relä, pumparna matas ju...
Konstigt eller inte, det är iaf vad jag tror är felet.
Har du haft symptom att spolarvätskan pumpas ut stötvis ur munstyckena tidigare?
Isf är det ännu ett tecken på att skovelhjulet är slitet.
Konstigt eller inte, det är iaf vad jag tror är felet.
Har du haft symptom att spolarvätskan pumpas ut stötvis ur munstyckena tidigare?
Isf är det ännu ett tecken på att skovelhjulet är slitet.
Johnny Söderström
Jag vet inte om dom ser likadana ut som på vår 99a, där användes spolarpumpen till framrutan genom att snurra på ett håll och till bakrutan genom att snurra på andra hållet. Detta styrdes via en liten ventil i pumpen, en gummibit som svullnade av spolarvätskan så det blev tvärstopp, gick att dela och kapa av lite på den och den funkar ännu.
Förklarar inte lampspolningen men den ska väl bara gå om ljuset är på??
//Ola
Förklarar inte lampspolningen men den ska väl bara gå om ljuset är på??
//Ola
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Jag kan inte minnas att de sprutade stötvis innan de la av helt.
Jag får försök se om det går att ta isär motorerna och kolla gummipackningen.
Att lampspolningen inte fungerar kan ju faktiskt vara ett äldre fel!? Dvs den pumpen kanske la av tidigare och att jag inte observerade detta förrän vindrutespolningen också la av.
Jag får försök se om det går att ta isär motorerna och kolla gummipackningen.
Att lampspolningen inte fungerar kan ju faktiskt vara ett äldre fel!? Dvs den pumpen kanske la av tidigare och att jag inte observerade detta förrän vindrutespolningen också la av.
Kristin Ludvigsson
Tack för hjälpen!!! Vi tog isär nederdelen på båda pumparna och där hittade vi gummibussningar som såg lite svullna ut. Fram med filen och filade ner så de blev kortare. Monterade ihop och VIPS nu funkar spolarna på alla håll o kanter!!
Tack än en gång
Tack än en gång
Kristin Ludvigsson
Helt otroligt att de har samma fel 5 årsmodeller senare. Alltid kul när man lösa problem,kanske det Renault tänkt påRandih_52 wrote:Tack för hjälpen!!! Vi tog isär nederdelen på båda pumparna och där hittade vi gummibussningar som såg lite svullna ut. Fram med filen och filade ner så de blev kortare. Monterade ihop och VIPS nu funkar spolarna på alla håll o kanter!!
Tack än en gång
Ola Olofsson