Kupéfläkt Renault 5 GTE -88

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Trebban

Kupéfläkt Renault 5 GTE -88

Post by Trebban »

Ja då var det dags för nästa problem med min "nya" Renault.

Kupéfläkten går endast på ett läge. Nämligen när reglaget står i mitten.
Det verkar även som att någon har varit och pillat vid säkringsboxen för på plats 20 där säkringen till kupéfläkten skall sitta finns ingen säkring. Jag tror dom har dragit om på något sätt bakom boxen men inte titta så noga än.

Hoppas ni förstår det jag skriver.
Det jag behöver hjälp med är att hitta fläktmotståndet, var sitter det? Kanske kan någon redan av min beskrivning säga om det är trasigt eller helt?

Eller har någon ett kopplingsschema man kan läsa av hur allt är kopplat?

Sedan har jag problem med spjällen också men det är en annan historia.

Mvh Robert
Robert Dahlberg
Robin
Forumpolis

Re: Kupéfläkt Renault 5 GTE -88

Post by Robin »

Sitter inte det på kupefläkten som sitter vid torpedväggen, under torkarlänkaget.

Annars precis bakom rullbrutaren för fläkten :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Robin wrote:Sitter inte det på kupefläkten som sitter vid torpedväggen, under torkarlänkaget.

Annars precis bakom rullbrutaren för fläkten :)
jag har för mig det sitter i kanalen under fläkten, dvs man skruvar bort fläkten så sitter det där.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Jo men det kan nog stämma, tog bort,en sån fläkt för nån månad sen :)

Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Skall du sälja bilen för inte kupefläkten fungerar riktigt som den skall ?? :shock: :shock:
köpa en 24år gammal bil och tro att allt skall funka i en hel evighet..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Trebban

Post by Trebban »

Ungefär så är det. Men ja kan erkänna att det var ett dumt köp av mig och tro att en gammal bil ska fungera felfritt är dumt. Jag tänkte att en del småfel kan jag fixa men insåg att jag inte har tiden till det.
Det är synd för jag gillar verkligen bilen och skulle gärna lägga tiden den behöver men det kan jag inte.
Robert Dahlberg
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

och jag som tycker jag inte hinner med något men lyfta på huven och skruva bort några skruvar till fläkten och ta bort den, tar väl runt 5min i arbetsinsats,tar ju nästan lika lång tid som att tanka bilen.
kan ju även vara själva "vredet" till fläkten som är slut, det får man mäta upp.

Trebban

Post by Trebban »

Ja 5 minuter över har jag inte.
Robert Dahlberg
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Ajdå, då äre verkstad eller en heelt ny bil med garantier. Det finns alltid skruvning på begagnade bilar. Billiga som dyra :roll:

Joakim16v

Post by Joakim16v »

Jag tror inte man kan ha bil alls med de förutsättningarna. Det är ju knappast så att verkstaden skickar ut en tekniker till platsen där bilen står utan man måste ju köra bilen till verkstad och ofta köa för att få lämna in den. Tar nog betydligt längre tid än 5 minuter..
Kollektivtrafik är i så fall också helt uteslutet, den vet man ju aldrig när den går.

Det är nog taxi som gäller.. :roll:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Jag tror inte man kan ha bil alls med de förutsättningarna. Det är ju knappast så att verkstaden skickar ut en tekniker till platsen där bilen står utan man måste ju köra bilen till verkstad och ofta köa för att få lämna in den. Tar nog betydligt längre tid än 5 minuter..
Kollektivtrafik är i så fall också helt uteslutet, den vet man ju aldrig när den går.

men man får ju vänta längre än 5min på taxi.

Joakim16v

Post by Joakim16v »

Tony wrote:
Joakim16v wrote:Jag tror inte man kan ha bil alls med de förutsättningarna. Det är ju knappast så att verkstaden skickar ut en tekniker till platsen där bilen står utan man måste ju köra bilen till verkstad och ofta köa för att få lämna in den. Tar nog betydligt längre tid än 5 minuter..

men man får ju vänta längre än 5min på taxi.
Inte om man förbeställer. De gånger jag har behövt åka taxi har jag förbeställt och då har bilen stått utanför porten när jag har gått ut vid utsatt tid.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply