Specialverktyg för kopplingsbyte

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Nike-73
Posts: 12
Joined: 23 Sep 2012, 17:27
Firstname: Nicklas
Surname: Lundberg
Location: Kiruna

Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Nike-73 »

Hej!

Är ny här på forumet och har för det mesta kört svenska bilar och är van att hitta all möjlig information via nätet.
Kör just nu en Renault espace 2.0 turbo och behöver göra ett kopplingsbyte på den.
Har sökt så jag blir aldelles tokig men hittar ingen information hur man gör detta byte, vad man behöver för special verktyg mm.

Skruva bil är ju inte så svårt, en koppling är ju en koppling, trodde jag.
Vad jag har förstått så måste man ha någon form av specialverktyg, mekonomen säljer en för 9000, så det är bara att glömma.
Går det att byta utan specialverktyget, eller går den att tillverka själv.
Finns det någon här som vet detta, eller är det bara att rulla in bilen på volvo (mekonomen sa att dom inte kunde byta) för 8000 i jobb + material, skulle nog bli ca 13000 för hela kalaset
Nicklas Lundberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Tony »

Du har ett dubbelmassa svänghjul, när man har det rekomenderas ett byte samtidigt som man byter koppling, detta kostar i runda slängar 11000kr, så många låter bli.
Jag köpte en laguna II med dålig startkrans, så jag gjorde ett byte med ett annat begagnat svänghjul, jag monterade kopplingen utan ett specialverktyg och det har funkat iaf i 3000mil, ärligt talat förstår jag inte orsaken till att ha ett special verktyg, men jag tror man har det för att verifiera svänghjulets slitage.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nike-73
Posts: 12
Joined: 23 Sep 2012, 17:27
Firstname: Nicklas
Surname: Lundberg
Location: Kiruna

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Nike-73 »

Jag hittade en sida vars man kan köpa dubbelmasse hjulet. ca 6000 ville dom ha för en ny.
Komplett kopplingssats från england för ca 2500.
Orsaken att jag vill byta koppling är inte för att den är slut utan för att jag har dragit en stor tung husvagn och har fått varmgång i den så tryckplattan har tappat lite tryckkraft.
Bilen är en -03 men har bara i dags dato gått 12500 mil så det borde egentligen finnas minst 10000 mil till i kopplingen.

Men om det är någon som har en instruktion om hur man gör detta byte så skulle jag bli överlycklig. Inte för att jag inte kan utan snarare för att slippa lossa mer än nödvändigt.

Vet ej ens vilken väg jag ska lyfta ur lådan. Uppifrån, nedifrån, från sidan. Måste jag lossa motorvaggan och ta ut hela drivlinan, hinner jag på 14 timmar. Eller blir bilen ståendes i flera dagar.
Nicklas Lundberg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Dennis »

Om tryckplattan blivit så varm att den tappat fjädertrycket så skulle inte jag vågat sjansa på att svänghjulet klarat sig! Det är ju kontakt med lamellen på andra sidan om tryckplattan.

Du drar ut växellådan mot hjulhuset och tar den nedåt.
Motorstöd (balk över motor mellan skärminfästningar) samt rem genom kupéutrymmet för att hålla kvar balken så den inte glider iväg på den sluttande fronten. Rekomenderar att man har tryckavlastare där remmen ligger an mot packningen på A-stolparna.

Jag har även gjort detta jobb utan motorbalken och haft bilen på körbanelyft, tagit frihjulslyften och hållt i motorn underifrån med distansklossar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Nike-73
Posts: 12
Joined: 23 Sep 2012, 17:27
Firstname: Nicklas
Surname: Lundberg
Location: Kiruna

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Nike-73 »

Specialverktyget?
I vilket syfte måste jag ha den?
Vet ju att man bör pressa in solfjädern för att avlasta lamellen, men det är inget måste.
Men utöver det, i vilket syfte
Nicklas Lundberg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Dennis »

Jag har aldrig behövt ngt specialverktyg för att byta kopplingsats. Däremot så finns det specialverktyg för kontroll av fjädertryck i dubbelmassesvänghjulet samt ett centreringsdon för lamellen då man drar åt tryckplattan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Nike-73
Posts: 12
Joined: 23 Sep 2012, 17:27
Firstname: Nicklas
Surname: Lundberg
Location: Kiruna

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Nike-73 »

Så om jag har bytt koppling på en Volvo 850 så borde jag klara av att byta på en espace.
Och det endast med hjälp av en välsorterad verktygslåda, några domkrafter och pallbockar
Nicklas Lundberg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Dennis »

Ja, inga problem! 850's subram är en stökig konstuktion som bara är ivägen hela tiden.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Nike-73
Posts: 12
Joined: 23 Sep 2012, 17:27
Firstname: Nicklas
Surname: Lundberg
Location: Kiruna

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Nike-73 »

Jag hittade en manual som jag köpte via nätet.

Special verktyget som menas är för att släppa trycket på solfjädern för att man sedan ska justera förspänningen på tryckplattan med hjälp av en segelsäkringstång.

Men borde inte en ny koppling redan vara färdigjusterad????

Har försökt att ladda upp bilder från photobucket men jag får det ej att funka :(
Nicklas Lundberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Tony »

Nike-73 wrote:Jag hittade en manual som jag köpte via nätet.

Special verktyget som menas är för att släppa trycket på solfjädern för att man sedan ska justera förspänningen på tryckplattan med hjälp av en segelsäkringstång.

Men borde inte en ny koppling redan vara färdigjusterad????

Har försökt att ladda upp bilder från photobucket men jag får det ej att funka :(
eftersom det är solid lamell så är det svänghjulet som du ställer förspänningen på
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Starbright »

eftersom det är solid lamell så är det svänghjulet som du ställer förspänningen på
Kanske är helt ute och cyklar, men menar du inte tryckplattan ? :)
svänghjulet kan man ju inte spänna?
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Dennis »

Jag har tolkat det som att specialverktyget är till för att mäta att fjädrarna mellan skivorna i svänghjulet håller måttet.
Lagom roligt att byta svänghjul sedan när man satt ihop allt sammans.

Sedan kan man ställa sig frågan är det svänghjulet eller kopplingsatsen som ger upp nästa gång och hur länge dröjjer det när man inte byter hela kopplingsatsen? Förr var ryckutjämningsfjädrarna i lamellcentrum, nu är de i svänghjulet!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Tony »

Starbright wrote:
eftersom det är solid lamell så är det svänghjulet som du ställer förspänningen på
Kanske är helt ute och cyklar, men menar du inte tryckplattan ? :)
svänghjulet kan man ju inte spänna?
tryckplattan har en tillverkad förspänning svänghjulet som består av 2 järnbitar med fjädrar kan man förspänna.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nike-73
Posts: 12
Joined: 23 Sep 2012, 17:27
Firstname: Nicklas
Surname: Lundberg
Location: Kiruna

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Nike-73 »

Om det är någon här som kan förklara hur jag får upp bilder här så kan jag lägga ut en bild på vad dom menar.
Men det som menas är att man måste återställa tryckplattan innan den monteras.
Självjusterande koppling har en speciell tryckplatta som justerar sig beroende på slitaget.
Det är iaf vad jag har fått reda på
Nicklas Lundberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Specialverktyg för kopplingsbyte

Post by Tony »

Nike-73 wrote:Om det är någon här som kan förklara hur jag får upp bilder här så kan jag lägga ut en bild på vad dom menar.
Men det som menas är att man måste återställa tryckplattan innan den monteras.
Självjusterande koppling har en speciell tryckplatta som justerar sig beroende på slitaget.
Det är iaf vad jag har fått reda på
skaffa ett konto på www.photobucket.com ladda upp bilden dit och länka sedan in den här, finns färdiga genvägar i photobucket när du lagt upp bilden
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply