AC-kompressor lagt av!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Helander87

AC-kompressor lagt av!

Post by Helander87 »

Går det fortfarande att köra med bilen fast AC-kompserssorn har lagt av, har lite missljud från hjulet på kompresson fast den är avstängd är detta något problem?

Jag har en Renault Megane -03

Mvh Rasmus Helander
Rasmus Helander
matjo690

Re: AC-kompressor lagt av!

Post by matjo690 »

Antagligen dåligt lager i kompressorhjulet. När detta skär (för det gör det förr eller senare, troligen förr om du har missljud därifrån) så går remmen av och antingen blir du bara utan laddning eller så tjorvar remmen in sig i diverse saker och förstör generator mm. Men har du tur så går bara remmen av...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

matjo690 wrote:Antagligen dåligt lager i kompressorhjulet. När detta skär (för det gör det förr eller senare, troligen förr om du har missljud därifrån) så går remmen av och antingen blir du bara utan laddning eller så tjorvar remmen in sig i diverse saker och förstör generator mm. Men har du tur så går bara remmen av...
Tjorvar in sig i kamremmen, inget ovanligt!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
rsmedia

Post by rsmedia »

Väcker liv i denna gamla tråd

Har en Scenic 99 2.0 och idag luktade det inte helt gott från bilen. Stannade och vid AC-kompressorn kommer det lite vit rök. startar och hjulet snurrar men yttersta skivan (sitter liksom inte fast med själva hjulet där remmen går) hackar sig fram. AC är då avstängd (på knappen i kupen). Stannar motorn, knäpper igång AC och startar igen, då hugger den där yttersta skivan lite för att helt plötsligt snurra igång som bara den ingen rök och inget direkt oljud.

Jag undrar naturligtvis vad som kan vara fel och är detta en stor operation att fixa?

Mvh
Rikard i Malmö
Rikard Sjöström
Post Reply