Kylare 16TS -75
Moderator: Forumpolisen
Kylare 16TS -75
Hej!
Tappade ur de gamla kylvattnet och fyllde på med ny blandad glykol/vatten...
men nu går den varm......vad ska man göra? Någon som vet.......
Mvh
Roger
Tappade ur de gamla kylvattnet och fyllde på med ny blandad glykol/vatten...
men nu går den varm......vad ska man göra? Någon som vet.......
Mvh
Roger
Bruksbilar:
MB AMG E55 -04
Ford Transit -90
Veteranbilar:
Renault 16TS -75
Citroën DS 20 Pallas -75
Citroën CX 2000 Break -82
DKW F102 -65
MB AMG E55 -04
Ford Transit -90
Veteranbilar:
Renault 16TS -75
Citroën DS 20 Pallas -75
Citroën CX 2000 Break -82
DKW F102 -65
Re: Kylare 16TS -75
lufta,
I verkstadshandboken finns det tillvägagångsätt för luftning. men även när man gör som det står där så är det knöligt. problemet är att få ur luften ur värmepaketet som sitter nedanför rutan. Jag har två förslag
*långt rör med tratt (ca 1,5 m långt) som har kylarlocksanslutning. denna monterar jag dit och fyller och öppnar luftnipplarna stänger dessa när det kommer glykol, startar bilen kör varm och gör samma sak igen.
* när jag inte hade röret så fyllde jag värmepaketet manuellt med glykol (lossade slang och fyllde genom den), sedan dit med slangen igen och lufta när bilen är varm. (detta sätt var lite knöligt, men efter några försök så fungerade det)
kom på ett sätt till.... har inte provat det på 16 men fungerar bra på min Doffe med frontkylare. Ta loss expansionsburken och ha denna högt då borde du trycka vatten i luftningsnipplarna.
Enklast är heltklart att tillverka en slang eller rör med tratt som du kan sätta istället för kylarlocket. den har du användning av fler gånger:)
Lycka till!
I verkstadshandboken finns det tillvägagångsätt för luftning. men även när man gör som det står där så är det knöligt. problemet är att få ur luften ur värmepaketet som sitter nedanför rutan. Jag har två förslag
*långt rör med tratt (ca 1,5 m långt) som har kylarlocksanslutning. denna monterar jag dit och fyller och öppnar luftnipplarna stänger dessa när det kommer glykol, startar bilen kör varm och gör samma sak igen.
* när jag inte hade röret så fyllde jag värmepaketet manuellt med glykol (lossade slang och fyllde genom den), sedan dit med slangen igen och lufta när bilen är varm. (detta sätt var lite knöligt, men efter några försök så fungerade det)
kom på ett sätt till.... har inte provat det på 16 men fungerar bra på min Doffe med frontkylare. Ta loss expansionsburken och ha denna högt då borde du trycka vatten i luftningsnipplarna.
Enklast är heltklart att tillverka en slang eller rör med tratt som du kan sätta istället för kylarlocket. den har du användning av fler gånger:)
Lycka till!
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.