Mer oljeläckage, J7T - [Fixat, topplockspackningen]

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Mer oljeläckage, J7T - [Fixat, topplockspackningen]

Post by DTanner »

Jag har i alla fall beställt en vattenpump på Renault, tänkt att byta i helgen.

Tack för alla bra svar! Det är ovärdeligt när man är novis på en ovanlig bil.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Mer oljeläckage, J7T - [Fixat: topplockspackningen mm]

Post by DTanner »

Jahapp, här kommer en liten tilläggshistoria nu då, om någon skulle vara intresserad:

En ny vattenpump införskaffades på Renault, 999:-. Ganska dyrt, men jag ville satsa på original denna gång. Jag gav vika för Dennis förslag och plockade återigen ner merparten av hela fronten och vinklade ut kylaren. Lämnade dock huven kvar denna gång.
Gav mig på vattenpumpen. Först bort med remskivan, sedan lossa första skruven. Gick segt - gick av. Jaha, nästa då: Samma sak. Två skruvar avdragna. Resten av skruvarna och de två muttrarna lossade hur lätt som helst. Bort med kamremskåpan för att komma åt att ta loss pumpen.
Med pumpen demonterad var det bara att ta sig an de avdragna skruvarna.
Den första satt inte i blocket över huvud taget, utan istället i det lösa hus som den undre kylarslangen ansluter till. Spännde skruven stack dessutom ut flera centimeter. Fast med den i skruvstädet, vrid på delen. Den kom ut - men tog med sig halva gängan..
Nästa skruv satt visserligen i blocket, men genomgående i ett öra på detsamma. Hade en borrvinkelväxel hemma, så jag borrade upp ett litet hål i skruven (som stack ut ca. 1 cm). Kom igenom - borrens spets gick av. Gick inte att knacka ut. Borrade lite större hål, slog i en skruvutdragare av proffsmodell (inte "grispitt"). På med passande hylsa och skruva. Den gick av i hålet. Sista försöket: Borra ur en del av en M8-mutter, sätt den runt skruvänden och svetsa fast. Gick kanon, och sedan var det bara att skruva ut den.

Den trasiga gängan i det lösa huset gav viss huvudbry. Kollade med Bilia vad de skulle ha för ett nytt: 2300:-!! Helt sinnessjukt. Frågade autofrance: 750:-. Även det i överkant, men överkommligt. Jag valde ett tredje alternativ: Fick tag i en sats M7 insatsgänga för 400:-. Fixade det perfekt.
Nu sitter allt på plats (igen) och vi får hoppas att det är tätt.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Mer oljeläckage, J7T - [Fixat, topplockspackningen]

Post by Dennis »

Mutter och svetsmetoden funkar bäst, -Tro mig! har provat x antal gånger.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Mer oljeläckage, J7T - [Fixat, topplockspackningen]

Post by DTanner »

Efter näsan en veckas daglig körning kan man konstatera att det verkar vara helt tätt. Äntligen slipper jag både olje- och vattenläckage. Nivåerna i båda medier verkar hålla sig konstanta och rena, så ingen blandning mellan dem heller.
Så skönt! Tack alla!
Nu är det bara ABS:en kvar..
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Post Reply