Missljud på treansväxel
Moderator: Forumpolisen
Missljud på treansväxel
Hej
Jag har en Espace -04 som låter lite konstigt på treansväxel, blir som ett skrapljud när man kör på trean (alltså när man kör, inte när man växlar), hörs lite på fyran också men inte alls på de andra växlarna. Lådan fugerar bra i övrigt. Vet inte om de är växellådan som låter heller, men eftersom de endast är på treansväxel lutar det väl åt de? Låter som en dålig drivknut ungefär, men bara på trean. Några idear om vad de kan vara?
/Robert
Jag har en Espace -04 som låter lite konstigt på treansväxel, blir som ett skrapljud när man kör på trean (alltså när man kör, inte när man växlar), hörs lite på fyran också men inte alls på de andra växlarna. Lådan fugerar bra i övrigt. Vet inte om de är växellådan som låter heller, men eftersom de endast är på treansväxel lutar det väl åt de? Låter som en dålig drivknut ungefär, men bara på trean. Några idear om vad de kan vara?
/Robert
Re: Missljud på treansväxel
Lager i lådan, vanligt fel på dom lådorna.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Är det "farligt"? Kan den rasa närsomhelts eller har de mindre betydelse?Tony wrote:Lager i lådan, vanligt fel på dom lådorna.
/Robert
Hej.Rogra96 wrote:Är det "farligt"? Kan den rasa närsomhelts eller har de mindre betydelse?Tony wrote:Lager i lådan, vanligt fel på dom lådorna.
/Robert
Jag fick rådet att byta till en transmissionsolja av hög kvalitet.
Ljudet blev något lägre.
Min växellåda är något äldre änn din
Lycka till
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Dessutom har ni inte ens samma typ av lådor. man skall bara ha en speciell typ av elf olja i hans låda och inte ens den klarar att laga sliten metallLalo59 wrote:Hej.Rogra96 wrote:Är det "farligt"? Kan den rasa närsomhelts eller har de mindre betydelse?Tony wrote:Lager i lådan, vanligt fel på dom lådorna.
/Robert
Jag fick rådet att byta till en transmissionsolja av hög kvalitet.
Ljudet blev något lägre.
Min växellåda är något äldre änn din
Lycka till
Mvh:LG
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st