renault 12 73 instrument + kupefläckt
Moderator: Forumpolisen
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: renault 12 73 instrument + kupefläckt
Anar att du menar värmeregleringen till kupén när du nämner det stora vredet. På de gamla bilarna så öppnade man en vätskeventil för att få kylarvätskecirkulationen till värmepaketet. Vrider du upp den till 10:an så tar det en stund innan det blir varmt i kupén även om motorn är varm.picko1 wrote:Tjenare
Jag har en undran va det stora vredet nummrerat 0-10 på vänstra sidan av instrumentpanelen är för något?
Någon som vet tycker inte det händer något när man vrider på den?
Är det alment dålig kupefläckt i dessa bilar för det flåsar inte jätte mycket även om man har den på högsta farten?
På moderna bilar skippar man det och reglerar luftflödet som går förbi värmepaketet (vilket ger omedelbar värme i bilen) istället.
Det gamla reglersystemet är egentligen helknasigt!
Angående fläkten har jag inga erfarenheter av R12. Alla gammelbilar har väl egentligen usel ventilation. Blev det varmt vevade man ner sidorutan. Blev det fuktigt vevade man ner en sidoruta. Blev det kallt tog man på sig en tröja.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: renault 12 73 instrument + kupefläckt
Värmekranens skala ska avläsas på följade vis: Mellan 1 och 4 värms endast den nedre luftströmmen. Mellan 4 och 6 värms den övre luftströmmen. Mellan 6 och 10 värms båda luftströmmarna. 0 är ju ingenting = ingen värme.
Kupefläkten är inte supereffektiv men det går ju alltid att veva ner ett fönster eller byta till en fläktmotor som roterar snabbare.
Hoppas att du blir lite klokare på din 12a. Mvh: Kent.
Kupefläkten är inte supereffektiv men det går ju alltid att veva ner ett fönster eller byta till en fläktmotor som roterar snabbare.
Hoppas att du blir lite klokare på din 12a. Mvh: Kent.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Re: renault 12 73 instrument + kupefläckt
Kupéfläktproblemet kan vara gummimembranen under ventilationsplåten bakom huven. De brukade tappa formen och bli otäta. Då fläktar bara fläkten runt luften där ute och väldigt lite kommer in i kupén. När fartvinden ökade så skulle lufttrycket öppna dessa membran och luften passera lättare in i kupén förbi fläkten.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem