Läckande topplockspackning? (=Svajande tempmätare) - löst!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Thomas_AA
Posts: 36
Joined: 20 Jul 2012, 11:16
Location: Uppsala

Läckande topplockspackning? (=Svajande tempmätare) - löst!

Post by Thomas_AA »

Hej!

Nu misstänker jag att bilen gjort sitt men tänkte höra vad ni säger. Det är en Renault Megane 1999-2000 som har gått hela 37000 mil.

För ett par veckor sedan noterade jag att tempvisaren var orolig och tempen gick upp när det var varmt ute. Den går upp till ca 3/4, men går aldrig upp högre. Det hade också försvunnit lite glykol från expansionskärlet.

Lämnade in den och meken hittade inte mycket utom att kylaren var dålig och läckte lite. Att det inte droppade beror förmodligen på att vätskan kondenserades.

Bytte kylare och även termostat.

Nu kör jag igen, och det är bättre men inte som tidigare. Tempen håller sig i mitten eller strax över mitten när jag kör. Vid längre tomgång går den dock upp till 3/4 och sedan drar fläkten igång och då sjunker den. Har inte sett detta tidigare. Nålen kan också vara orolig ibland och hoppa till, vilket gör att jag misstänker att avgaser kommer ut i kylvätskan.

Har ingen olja i glykolen och oljan ser bra ut. Den vitryker inte. Men den har nu börjat få en mer orollig tomgång. Motorn vibrerar lite mer och det hostar till lite från avgasröret. Har kollat tändspolar, de är ok. Bensinförbukning normal. Inget mer läckage av glykol (mätt från expansionkärl) än så länge.

Jag misstänker ändå att topplocket/packningen börjar ge upp. Är detta symptom på det?
Last edited by Thomas_AA on 25 Jul 2012, 20:29, edited 1 time in total.
Thomas Åkerlund
Thomas_AA
Posts: 36
Joined: 20 Jul 2012, 11:16
Location: Uppsala

Re: Läckande topplockspackning?

Post by Thomas_AA »

Vill också tillägga:

Inga kylslangar blir hårda.

Jag hör också ett surrande/knarrande ljud från vad jag tror är luftinsuget (mot torpedväggen). Vet inte om jag hört detta förr. Kan misständningar orsakas av något knas i luftinsuget? Misständningarna är relativt regelbundna vilket iofs gör att jag misstänker knas med en cylinder.
Thomas Åkerlund
Thomas_AA
Posts: 36
Joined: 20 Jul 2012, 11:16
Location: Uppsala

Re: Läckande topplockspackning?

Post by Thomas_AA »

Uppdatering:

Inga tecken på att den går varm, men tempmätaren är fortfarande inte som förr.

Noterade två saker till.

1. Vid tomgång går tempmätaren upp efter ett tag och fläkten går igång när mätaren nått ca 3/4. Tidigare har fläkten gått igång exempelvis efter en långkörning och efter att bilen stannat. Men tempmätaren har ändå stått i mitten. De stämmer inte med varandra längre.

2. Tomgången är lite mer orolig när den är kall, blir bättre sedan. Bilen drar mindre bensin är normalt.

Kan det vara så att tempgivaren lever sitt eget liv? Är det en eller två givare för K4M? Ser bara en givare för motortemp i Haynes (men två för K4J).
Thomas Åkerlund
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: Läckande topplockspackning?

Post by hkc616 »

Kör en diagnostik på den vetja, då får du reda på om det är något knasigt med tändning/givare mm.

Man kan bli gåhåring för mindre om man letar fel manuellt.

Misständningar kan också bero på dåliga ventiltätningar eller kolvringar. Så är det inget fel på elektroniken skulle jag rekommendera att testa toppen med ett kompressionstest.

/Fredrik
Thomas_AA
Posts: 36
Joined: 20 Jul 2012, 11:16
Location: Uppsala

Re: Läckande topplockspackning?

Post by Thomas_AA »

SKa ringa meken idag. De gjorde en test men svaret var bara att displayen stämde med givaren. Det säger väl inget om att givaren börjar få lite för mycket "motstånd" mot normalt och visar lite fel? Då måste man väl mäta temp externt mot givare? Bilen går ju bra, ej perfekt dock, och misstänker att den går en aningens magert. Kanske inte behöver generera felkod?


T
Thomas Åkerlund
Thomas_AA
Posts: 36
Joined: 20 Jul 2012, 11:16
Location: Uppsala

Re: Läckande topplockspackning?

Post by Thomas_AA »

Ytterligare uppdatering.

Körde 14 mil idag fram och tillbaka till jobbet. På väg hem steg tempmätaren onormalt fort efter motorn startats. Tempmätaren sedan orolig och svajar på övre halvan. Blev återigen orolig att toppackningen börjar ge sig.

Gjorde upprepade test med att bara sätta på tändningsläge direkt efter 7 mils körning. Innan motorn stängdes av stod den och svajade på övre halvan. När jag satte på tändningsläge ställde sig mätaren precis i mitten. Vid åter start av motorn åker den uppåt och svajar. Gjorde kanske 10 tester - samma resultat vid upprepade tester och varm motor. Exakt i mitten med nyckel tändningsläget, men svajar på övre halvan med motor igång.

Mysko. Verkar som om resistansen hos givaren är beroende av kylvätskans flöde. Om givaren visar korrekt måste det strömma väldigt varm vätska som plötsligt återgår till normal temp när motorn stängs av - låter osannolikt. Om kylvätskan verkligen var varmare än normalt borde den visa utslag även när flödet är avstängt.

Ska prova byte av givare på onsdag. Återkommer då.
Thomas Åkerlund
Thomas_AA
Posts: 36
Joined: 20 Jul 2012, 11:16
Location: Uppsala

Re: Läckande topplockspackning? (=Svajande tempmätare) - lös

Post by Thomas_AA »

Nu är problemet löst.

Bytte givare. Såg då också en annan sak som jag kan ha orsakat när jag skruvade loss den och kom åt en slang - en litet hål i en kylarslang, precis vid infästningen vid termostathuset (från värmepaketet tror jag)

Fick kapa lite av ändan och trä över igen.

Nu svajar tempen inte mer! Men den svajade ett tag, så länge det var luft kvar. Sedan var den stabil igen. Precis i mitten eller ett halvt streck över.

Så antingen var det tempgivaren eller så var det något hål på slangen som orsakade detta (luft in i systemet). Men det borde väl istället spruta ut vätska stället för att dra in luft i så fall?

Thomas
Thomas Åkerlund
Thomas_AA
Posts: 36
Joined: 20 Jul 2012, 11:16
Location: Uppsala

Re: Läckande topplockspackning? (=Svajande tempmätare) ej lö

Post by Thomas_AA »

Hej!

Tillbaka efter några semesterlångresor med bilen och tempen verkar stabil. Dock nu när jobbpendlingen börjat och köerna bildas så stiger tempen igen. Symptomen är inte samma som tidigare, men nu är det dessa:

1. Tempen stiger onormalt snabbt efter start. Stannar dock strax över mittersta strecket.
2. Är stabil i samma position vid farter >30-40 km/h.
3. Vid kökörning stiger den. Elfläkten drar igång när tempmätaren når "rött" (tredje strecket från toppen). Tempen sjunker då efter ett tag. Elfläkten har jobbat på liknande sätt tidigare (efter stängt av motorn, kö-körning), men tempmätaren har knaoot rört sig utan hållt sig i mitten.
4. Slangarna är lite hårdare när kylfläkten går igång, men inte så farligt.

Enligt instruktionsboken är det normalt att tempmätaren kan variera så under körning. Dock har jag aldrig sett det tidigare.

VId tidigare diagnostik sades det att givaren stämde med mätaren, men jag börjar tvivla.

Jordproblem/högre resistans någonstans? Kan jag testa resistansen i termokontraktkablaget utan att riskera ECUn?
När ska elfläkten starta? Temp?
Thomas Åkerlund
Thomas_AA
Posts: 36
Joined: 20 Jul 2012, 11:16
Location: Uppsala

Re: Läckande topplockspackning? (=Svajande tempmätare) - lös

Post by Thomas_AA »

Med risk för monolog :)

Jag är 99 % säker nu på att det är något knasigt med mätaren. Gjorde följande idag: knackade lite på mätaren. Efter det stod den EXAKT på mitten som den gjort tidigare vid körning. Sedan tomgångskörde jag. Den rörde sig lite uppåt, knappt ett streck. Sedan kickade elfläkten igång. Detta är precis som tidigare. Så nåt är knäppt i mätaren, glapp/resistans. Men givare, termostat, kylare kan alltså ha varit ok hela tiden. Lite surt kanske, men skriver detta för att det kanske kan hjälpa någon, om samma fenomen uppkommer.

Thomas
Thomas Åkerlund
Post Reply