Gasfjäder istället för manuell hasp till Megane II -06
Moderator: Forumpolisen
Gasfjäder istället för manuell hasp till Megane II -06
Hej!
Har precis köpt en begagnad Megane II Cab. Är inte alls nöjd med att en bil i denna kalibern har en manuell hasp för att hålla uppe motorhuven, alla moderna bilar (tom min farsas 7 år gamla Opel) har ju numera en gasfjäder. Så har även nyaren -09 och framåt Megane III.
Frågan är om det går att göra något åt detta sniket? Megane II och III är ganska olika i fronten så det är väl tveksamt om det går att montera rakt av.
Tar gärna tacksamt emot tips och tankar om någon har gjort denna modifieringen? Att häkta upp motorhuven känns så "gammalt"... det hade dock inte avgjort om jag skulle köpa bilen eller inte då den är riktigt läcker.
/H
Har precis köpt en begagnad Megane II Cab. Är inte alls nöjd med att en bil i denna kalibern har en manuell hasp för att hålla uppe motorhuven, alla moderna bilar (tom min farsas 7 år gamla Opel) har ju numera en gasfjäder. Så har även nyaren -09 och framåt Megane III.
Frågan är om det går att göra något åt detta sniket? Megane II och III är ganska olika i fronten så det är väl tveksamt om det går att montera rakt av.
Tar gärna tacksamt emot tips och tankar om någon har gjort denna modifieringen? Att häkta upp motorhuven känns så "gammalt"... det hade dock inte avgjort om jag skulle köpa bilen eller inte då den är riktigt läcker.
/H
Henry
Re: Gasfjäder istället för manuell hasp till Megane II -06
visst kan det kännas lite B, nu har man kanske huven uppe ett par gånger om året, flest på vintern, men skulle säkert gå att fixa en universal gaskolv, men det kräver nog lite svetsning av fästen. jag hade gaskolv på min R25 från -91 men min laguna II har det inte.MrNorth wrote:Hej!
/H
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen