Renault Clio 1,2 16 v -03
Moderator: Forumpolisen
Renault Clio 1,2 16 v -03
Hej.
Nu har jag fått problem med min Clio.
Motorlampan lyser och lampan för förvärmning/elektroniskt fel(den med "hjärtrytm" och "spole").
Bilen går bra ändå förutom att den ibland inte svarar på gasen, då går den upp på 1500 varv och det händer ingenting när man trycker på gasen. Detta händer inte så ofta och när det händer så kan man stänga av bilen och starta den igen och då fungerar den. Oftast går den som den ska.
Det jag har testat är att "nolla" batteripolen och då slocknade lampan första gången men sedan tändes lamporna igen. Nu hjälper inte detta.
Är det någon som kan hjälpa mig med förslag på åtgärder. Har bokat tid tills tisdag 9 juli på märkesverkstad för felsökning. Får se vad det kostar?
Tacksam för hjälp. Svara om ni vill ha ytterligare info som jag glömt nämna eller om det är något enkelt jag kan göra för att sedan rapportera om det funkade.
Nu har jag fått problem med min Clio.
Motorlampan lyser och lampan för förvärmning/elektroniskt fel(den med "hjärtrytm" och "spole").
Bilen går bra ändå förutom att den ibland inte svarar på gasen, då går den upp på 1500 varv och det händer ingenting när man trycker på gasen. Detta händer inte så ofta och när det händer så kan man stänga av bilen och starta den igen och då fungerar den. Oftast går den som den ska.
Det jag har testat är att "nolla" batteripolen och då slocknade lampan första gången men sedan tändes lamporna igen. Nu hjälper inte detta.
Är det någon som kan hjälpa mig med förslag på åtgärder. Har bokat tid tills tisdag 9 juli på märkesverkstad för felsökning. Får se vad det kostar?
Tacksam för hjälp. Svara om ni vill ha ytterligare info som jag glömt nämna eller om det är något enkelt jag kan göra för att sedan rapportera om det funkade.
Hampus Ljunggren
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Renault Clio 1,2 16 v -03
kan nästan svära på att du har microavbrott på signalen mellan gaspedallägesgivaren och gasspjället.
Antingen på kontakten nere vid pedalen eller ute i det stora vita kontaktstycket vid säkringsboxen i motorutrymmet. (tror mer på det senare men vissa modeller har ett kontaktstycke vid pedalerna som kan glappa)
om det är det senare, så är lösningen från Renault att man monterar dit en ny ledningmatta till gaspedalen, drar den ut genom torpeden och löder ihop den med ledningsmattan som går till gasspjället. ( andra sidan på det stora kontaktstycket) tid ca 1,5-2 timmar. kostnad... ja mellan 3-4 tusen ngnting
Antingen på kontakten nere vid pedalen eller ute i det stora vita kontaktstycket vid säkringsboxen i motorutrymmet. (tror mer på det senare men vissa modeller har ett kontaktstycke vid pedalerna som kan glappa)
om det är det senare, så är lösningen från Renault att man monterar dit en ny ledningmatta till gaspedalen, drar den ut genom torpeden och löder ihop den med ledningsmattan som går till gasspjället. ( andra sidan på det stora kontaktstycket) tid ca 1,5-2 timmar. kostnad... ja mellan 3-4 tusen ngnting
Johnny Söderström
Re: Renault Clio 1,2 16 v -03
Ok, det är inget man fixar själv då?
Tror du det är bäst och fixa det på märkesverkstad, i detta fall Upplands motor, eller skulle någon annan kunna fixa detta till billigare pris?
Tack för svaret. Ska kolla lite på kontakterna imorgon. Samma fel inträffade i höstas och då hade jag inne bilen på en verkstad, ej märkes, och de hittade inga fel utan "nollade" bara batteriet.
Tack för svaret än en gång.
Tror du det är bäst och fixa det på märkesverkstad, i detta fall Upplands motor, eller skulle någon annan kunna fixa detta till billigare pris?
Tack för svaret. Ska kolla lite på kontakterna imorgon. Samma fel inträffade i höstas och då hade jag inne bilen på en verkstad, ej märkes, och de hittade inga fel utan "nollade" bara batteriet.
Tack för svaret än en gång.
Hampus Ljunggren
Re: Renault Clio 1,2 16 v -03
Den andra lösningen är att man klipper bort kopplingstycket och skarvar kablarna med lödkrympslang där i stället. Tid max 1 timme.Starbright wrote:kan nästan svära på att du har microavbrott på signalen mellan gaspedallägesgivaren och gasspjället.
Antingen på kontakten nere vid pedalen eller ute i det stora vita kontaktstycket vid säkringsboxen i motorutrymmet. (tror mer på det senare men vissa modeller har ett kontaktstycke vid pedalerna som kan glappa)
om det är det senare, så är lösningen från Renault att man monterar dit en ny ledningmatta till gaspedalen, drar den ut genom torpeden och löder ihop den med ledningsmattan som går till gasspjället. ( andra sidan på det stora kontaktstycket) tid ca 1,5-2 timmar. kostnad... ja mellan 3-4 tusen ngnting
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Renault Clio 1,2 16 v -03
Ok, får helt enkelt se vad de säger på tisdag. Ska nämna detta ni nämner.
Tror ni det är någon fara att köra bilen trots att lamporna lyser?
MVH Hampus
Tror ni det är någon fara att köra bilen trots att lamporna lyser?
MVH Hampus
Hampus Ljunggren
Re: Renault Clio 1,2 16 v -03
nu var jag ute och tog bort en grå kontakt vid säkringsboxen i motorrummet. Var lite grus där blåste bort detta. Startade bilen och då lös inte längre förvärmning/elektroniskt fel-lampan. Vet inte om det var det som gjorde att den slocknade.
Håller på och "nollar" batteriet nu och sen se om motorlampan också slocknar. Hört att den kan sitta i om den fått en felsignal en gång.
Tror ni det kan vara så att det är en felsignal "bara". Får se om de tänds igen.
Håller på och "nollar" batteriet nu och sen se om motorlampan också slocknar. Hört att den kan sitta i om den fått en felsignal en gång.
Tror ni det kan vara så att det är en felsignal "bara". Får se om de tänds igen.
Hampus Ljunggren