Ingen kompression på k4m motor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Policy
Posts: 15
Joined: 25 Jan 2012, 00:05
Location: Haparanda

Ingen kompression på k4m motor

Post by Policy »

Hej har just monterat ihop en megane 99 jag köpt i delar, jag köpte bilen med med toppen lös. Nu nör jag monterat ihop den startar den inte, min bror och far tycker det låter som att den inte har någon kompression. Ska kompressions testa den så fort jag får möjlighet. Men ifall det är dålig kompression.

Vad är nästa steg?
Vad brukar orsaka dålig kompression?
Markus Takala
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ingen kompression på k4m motor

Post by Tony »

Låter som dålig kompression ? Är den så dålig brukar det höras i avgasröret eller insug. Brukar vara ventilerna som orsakar det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Policy
Posts: 15
Joined: 25 Jan 2012, 00:05
Location: Haparanda

Re: Ingen kompression på k4m motor

Post by Policy »

Ja dom påstod att det lät som det, har inte hunnit prova eftersom min far lånat ut sin komptestare, så tänkte kolla i vilken ände jag ska börja när/om jag får det bekräftat.

Före jag monterade toppen testade jag ventilerna genom att ha toppen upp och ner och hälla tsprit i cylindrarna, för att se ifall det rann ut genom ventilerna och det gjorde det inte. Det är ju hydraliska lyftare kan det vara dom som spökar?
Bilen har stått i ungefär fyra år före jag köpte den, om det påverkar något.

En kompis påstod att det kan vara kamaxel inställningen som är fel, fast borde det inte blivit såkallad ventilsallad då?

Ifall det visar sig vara kompen som är fel tänkte jag ta bort kamaxlarna och komptesta utan dom, det borde visa ifall det är lyftarna som kärvar, eller hur?
Markus Takala
rewrew
Posts: 87
Joined: 15 Jul 2009, 10:47
Location: Lidköping

Re: Ingen kompression på k4m motor

Post by rewrew »

Lyftarna kan behöva motioneras/primas i diesel om dom inte förvarats i oljebad.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ingen kompression på k4m motor

Post by Tony »

Policy wrote:Ja dom påstod att det lät som det, har inte hunnit prova eftersom min far lånat ut sin komptestare, så tänkte kolla i vilken ände jag ska börja när/om jag får det bekräftat.

Före jag monterade toppen testade jag ventilerna genom att ha toppen upp och ner och hälla tsprit i cylindrarna, för att se ifall det rann ut genom ventilerna och det gjorde det inte. Det är ju hydraliska lyftare kan det vara dom som spökar?
Bilen har stått i ungefär fyra år före jag köpte den, om det påverkar något.

En kompis påstod att det kan vara kamaxel inställningen som är fel, fast borde det inte blivit såkallad ventilsallad då?

Ifall det visar sig vara kompen som är fel tänkte jag ta bort kamaxlarna och komptesta utan dom, det borde visa ifall det är lyftarna som kärvar, eller hur?
lyftarna skall man trycka ihop innan man monterar dom.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Policy
Posts: 15
Joined: 25 Jan 2012, 00:05
Location: Haparanda

Re: Ingen kompression på k4m motor

Post by Policy »

Då får jag ta itu med lyftarna ifall det visar sig vara dålig komp, tack för hjälpen.
Markus Takala
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Ingen kompression på k4m motor

Post by Dennis »

Oljan i lyftarna som ska justera "nollspel" på ventilerna brukar kunna "sätta sig" om man bara nöter på start motor.
Mycket vanligt fel på Volvobilar spec. vintertid att lyftarna pumpar upp sig men de brukar man behöva bogsera ett tag så varvet kommer upp till ca 3000r/m.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Policy
Posts: 15
Joined: 25 Jan 2012, 00:05
Location: Haparanda

Re: Ingen kompression på k4m motor

Post by Policy »

Så du menar att jag ska prova att bogsera igång den? Skulle vara guld värt om man slipper slita upp hela motorn igen.
Markus Takala
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Ingen kompression på k4m motor

Post by Tony »

Policy wrote:Så du menar att jag ska prova att bogsera igång den? Skulle vara guld värt om man slipper slita upp hela motorn igen.
Ja det kan man göra ,men innan du gör det kan det vara bra att veta att allt är helt rätt ihopsatt, så att kammarna står rätt, innan du ger dig ut och bankar sönder hela motorn.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Ingen kompression på k4m motor

Post by Dennis »

Tony wrote:
Policy wrote:Så du menar att jag ska prova att bogsera igång den? Skulle vara guld värt om man slipper slita upp hela motorn igen.
Ja det kan man göra ,men innan du gör det kan det vara bra att veta att allt är helt rätt ihopsatt, så att kammarna står rätt, innan du ger dig ut och bankar sönder hela motorn.
Hahaha :lol: :lol: självklart [smilie=001_005.gif]
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Policy
Posts: 15
Joined: 25 Jan 2012, 00:05
Location: Haparanda

Re: Ingen kompression på k4m motor

Post by Policy »

Försökte bogsera igång den och det lät som att den försökte lite, dessutom blev grenröret varmt. Det borde väl betyda att det iaf är en cylinder som tänder eller vad man ska kalla det. Har hursmomhelst tagit lös topplocket igen, ska lyftarna gå att trycka ihop? Mina är helt stumma, dom rör sig inte en millimeter.

Och jo har skaffat en tdc pin och låsning så har koll på inställningarna där :)
Markus Takala
Policy
Posts: 15
Joined: 25 Jan 2012, 00:05
Location: Haparanda

Re: Ingen kompression på k4m motor

Post by Policy »

Startade idag!!

Den går jättebra trots att den stått i fyra år, inga felmeddelanden håller alla vätskor på rätt nivå. Tempen är också stabil, så nu återstår att byta framfjädrar och elhissen så är bilen som ny.

Det enda jag gjorde var att ta bort topplocket för att sedan låta lyftarna ligga i diesel över natten. Efter det tog jag försiktigt med hjälp av en poligrip och pressade ihop lyftarna tills dom gick smidigt. Sen var det bara att montera allt och köra.

Tack för hälpen!
Markus Takala
Post Reply