Scenic -02 1.8, Fläktbekymmer #Fixat#
Moderator: Forumpolisen
Scenic -02 1.8, Fläktbekymmer #Fixat#
Hejsan,
Har trålat en massa forum och tror att jag också har ett fläktmotståndsproblem i min bil.
Fläkten går på ett konstant varvtal går ej att justera.
Tempkontroll fungerar, AC fungerar, Auto fungerar förutom fläktkontroll.
Slår jag av systemet så går fläkten fortfarande och alla spjäll går i defrostläge...
Sista som gjordes innan felet var att använda defrostern, ta bort imma.
Hur troligt är det att det är fläktmotståndet? Kan det vara något annat?
Går det att byta utan att ta ner halva instrumentbrädan?
MVH
Kjell Mathisen
Har trålat en massa forum och tror att jag också har ett fläktmotståndsproblem i min bil.
Fläkten går på ett konstant varvtal går ej att justera.
Tempkontroll fungerar, AC fungerar, Auto fungerar förutom fläktkontroll.
Slår jag av systemet så går fläkten fortfarande och alla spjäll går i defrostläge...
Sista som gjordes innan felet var att använda defrostern, ta bort imma.
Hur troligt är det att det är fläktmotståndet? Kan det vara något annat?
Går det att byta utan att ta ner halva instrumentbrädan?
MVH
Kjell Mathisen
Last edited by KjellM on 11 Jun 2012, 21:50, edited 1 time in total.
Re: Scenic -02 1.8, Fläktbekymmer #Fixat#
Hejsan,
Hittade en tråd på UK forum hur komma åt fläktmotståndet. Nu är det hittad utan för mycket bekymmer, tog mig ca 15 min att komma åt.
Han på UK forumet har skrivit lite konstigt hur få ut den...så jag tänkte att ge er en liten instruktion här me', kan ju vara nån som har nytta av detta.
På måndag får jag nya motståndet, då kan jag också berätta om det var det som var bekymret och om det var problematisk att få tillbaks grejerna...
Renault verkstan skulle 2300 för bytet inkl material.
Tänkte att "om" det är någon som måste komma åt så följer en liten kort beskrivning hur jag gjorde:
1. ta bort båda högtalarhöljena. Går bra med fingrarna eller en flat skruvmejsel.
2. Ta bort torxsskruvarna som håller instrumentbrädan och skruven som håller vänster högtalare.
3. Ge instrumentbrädan en liten "knock" uppåt i bakkant (sidan mot deg) på flera ställen så poppar den upp. Sitter fästklips långt ut v/h plus ett par ställen till, när den släpper så ser ni. Se till att alla är uppe.
4. Dra hela brädan bakat, lite kraft behövs eller en "teknisk knock" även här. Sitter fast med främre brädan på några ställen. Nu bär du ha övre instumentbrädan loss.
5. Ta nu bort vänster fläktutlopp. Använd en flatmejsel på utsidan, bend isär så kan ni ta ut denna, försiktig så ni inte bryter sönder fästpinnarna!!!
6. Titta nu ner i utrymmet från ovan, här ser ni nu ett plaströr som har skumgummi runt, detta rör skall bort. Lossa anslutningen mot center först, därefter tar du bort den från vänster fläktutblås, Gå in med en finger i fläktutblåset och tryck loss den, sitter med "hakar" innbyggda i röret.
Ta bort hela röret.
7. Nu ser du fläktmotståndet, sitter med 2 st skruv. Pilla av kontakterna sen är det en lätt match att lyfta ur den.
Fortsättning följer.
Det fläktmotstånd jag pillade bort såg inte trevligt ut, förmodligen nån kortis i krätskortet.
Fortsättningen;
Det var fläktmotståndet. Fungerar finfint nu men det visste ni väl, hehe
Återmonteringen var inget större bekymmer, en sak att inte glömm,a är att dom två fästpunkten längst ut kan vara lite kluriga, kolla från undersidan så får ni till det. Sen är dat bara att "klicka" på plats hela brädan.
Hoppas detta kan vara till nytta för någon
KjellM
Hittade en tråd på UK forum hur komma åt fläktmotståndet. Nu är det hittad utan för mycket bekymmer, tog mig ca 15 min att komma åt.
Han på UK forumet har skrivit lite konstigt hur få ut den...så jag tänkte att ge er en liten instruktion här me', kan ju vara nån som har nytta av detta.
På måndag får jag nya motståndet, då kan jag också berätta om det var det som var bekymret och om det var problematisk att få tillbaks grejerna...
Renault verkstan skulle 2300 för bytet inkl material.
Tänkte att "om" det är någon som måste komma åt så följer en liten kort beskrivning hur jag gjorde:
1. ta bort båda högtalarhöljena. Går bra med fingrarna eller en flat skruvmejsel.
2. Ta bort torxsskruvarna som håller instrumentbrädan och skruven som håller vänster högtalare.
3. Ge instrumentbrädan en liten "knock" uppåt i bakkant (sidan mot deg) på flera ställen så poppar den upp. Sitter fästklips långt ut v/h plus ett par ställen till, när den släpper så ser ni. Se till att alla är uppe.
4. Dra hela brädan bakat, lite kraft behövs eller en "teknisk knock" även här. Sitter fast med främre brädan på några ställen. Nu bär du ha övre instumentbrädan loss.
5. Ta nu bort vänster fläktutlopp. Använd en flatmejsel på utsidan, bend isär så kan ni ta ut denna, försiktig så ni inte bryter sönder fästpinnarna!!!
6. Titta nu ner i utrymmet från ovan, här ser ni nu ett plaströr som har skumgummi runt, detta rör skall bort. Lossa anslutningen mot center först, därefter tar du bort den från vänster fläktutblås, Gå in med en finger i fläktutblåset och tryck loss den, sitter med "hakar" innbyggda i röret.
Ta bort hela röret.
7. Nu ser du fläktmotståndet, sitter med 2 st skruv. Pilla av kontakterna sen är det en lätt match att lyfta ur den.
Fortsättning följer.
Det fläktmotstånd jag pillade bort såg inte trevligt ut, förmodligen nån kortis i krätskortet.
Fortsättningen;
Det var fläktmotståndet. Fungerar finfint nu men det visste ni väl, hehe
Återmonteringen var inget större bekymmer, en sak att inte glömm,a är att dom två fästpunkten längst ut kan vara lite kluriga, kolla från undersidan så får ni till det. Sen är dat bara att "klicka" på plats hela brädan.
Hoppas detta kan vara till nytta för någon
KjellM
Kjell M - Spånga
Senic 1,8 16V 2002
Bästa bilen jag har ägt
Senic 1,8 16V 2002
Bästa bilen jag har ägt