Renault Clio -96 - SRS-indikering

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
w4rner
Posts: 5
Joined: 15 Aug 2010, 20:35
Location: Östhammar

Renault Clio -96 - SRS-indikering

Post by w4rner »

Hejsan!

Har nyligen besiktat min Renault Clio -96 och fick nerslag på en del "mindre saker" såsom lampor osv.

SRS-indikering (krockkudde) ur funktion.
Men till saken hör att jag aldrig sett den lysa, vilket han påstår att den ska göra när man startar bilen.

Jag vet att den lyser på andra bilar som har SRS/krockkuddar men jag har som sagt aldrig sett den lysa på min bil, under dom 5 åren den vart i min ägo.

Har kollat i säkringstablån men hittar ej någon säkring för denna, jag tror att instruktionsboken jag har ej är original till min bil dock.

Men nu till min fråga, hur får jag "skiten" att lysa igen? Kan det vara en säkring som är bränd? I så fall vilken? Kan det vara något annat som gör att den inte lyser under tändningsförfarandet?

Tack på förhand!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Clio -96 - SRS-indikering

Post by Robin »

Min mor har en Twingo -96 med airbag. Den lampan brukar lysa ibland, men då glappar det i kontaktstycket under stolen.

Men jag tror inte att den lyser vid uppstart som jag vet nya bilar gör.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
w4rner
Posts: 5
Joined: 15 Aug 2010, 20:35
Location: Östhammar

Re: Renault Clio -96 - SRS-indikering

Post by w4rner »

Robin wrote:Min mor har en Twingo -96 med airbag. Den lampan brukar lysa ibland, men då glappar det i kontaktstycket under stolen.

Men jag tror inte att den lyser vid uppstart som jag vet nya bilar gör.
Jag ska kolla under stolen om det är något glapp..
Nej precis, jag tror inte heller den lyser vid uppstart, men hur hävdar man det för en "besserwisser" till besiktningsman? :)

Fler tips?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Clio -96 - SRS-indikering

Post by Robin »

Ringa renault och få det motbevisat =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
w4rner
Posts: 5
Joined: 15 Aug 2010, 20:35
Location: Östhammar

Re: Renault Clio -96 - SRS-indikering

Post by w4rner »

Robin wrote:Ringa renault och få det motbevisat =)

True.
Kanske lättast så.. :)
Jonathan Warner
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Renault Clio -96 - SRS-indikering

Post by Starbright »

En SrS-lampa skall ALLTID lysa i ngn sekund efter tändningspåslag, pga att då gör srs-styrenheten ett test av hela systemet för att kolla om det fungerar som det skall. Om testet nyligen gjorts kanske inte lampan lyser så man hinner se men annars skall den alltid lysa en liten stund.
Om inte lampan lyser så är ngt galet.. kanske ngn som inte ville reparera bilen tidigare och helt sonika klippte kabeln till lampan (eller dyl)
Lampan /dioden kan ju även vara trasig och då kommer bilen att sätta en felkod på detta.
Denna kan bara ses om man läser ut felkoderna från bilen ( eftersom lampan inte fungerar :) )
Lampan i sig har ingen säkring, den säkring som finns är för själva styrenheten.
Johnny Söderström
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Clio -96 - SRS-indikering

Post by Robin »

Hur blire då om man rycker säkringen. Tänds lampan pga av fel eller dör allt och dn lyser inte överhuvudtaget ?

Annars är en diagnos kanske ett bra alternativ. Det sitter väl obd 2 från -96 har ja för mig.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Renault Clio -96 - SRS-indikering

Post by Mats »

SRS-lampan lyser även om du tar bort styrenheten! Instrumenthuset håller den tänd tills styrenheten släcker den.
/Mats Nilsson #524
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Renault Clio -96 - SRS-indikering

Post by MartinB »

Är du säker på att du har airbag till att börja med, och vilken sort?

På den tiden jag hade en Clio -96:a (dvs byggd -95, i trafik sen 1995-09-21) så var det den sorten med "fristående" airbag, dvs den satt i ratten utan kablar till resten av bilen och drevs med ett batteri i ratten.
Följdaktligen kunde den inte tända några lampor i instrumentpanelen, och om airbagbatteriet började ta slut tändes en varningslampa i ratten.

Kan det tänkas att du har en sådan?
Martin Bjelk
Megane CC -04
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault Clio -96 - SRS-indikering

Post by Dennis »

MartinB wrote:Är du säker på att du har airbag till att börja med, och vilken sort?

På den tiden jag hade en Clio -96:a (dvs byggd -95, i trafik sen 1995-09-21) så var det den sorten med "fristående" airbag, dvs den satt i ratten utan kablar till resten av bilen och drevs med ett batteri i ratten.
Följdaktligen kunde den inte tända några lampor i instrumentpanelen, och om airbagbatteriet började ta slut tändes en varningslampa i ratten.

Kan det tänkas att du har en sådan?
Japp så är det på det på clio och 19 i vissa fall.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Clio -96 - SRS-indikering

Post by Robin »

Alltså, inget fel :D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply