Nyckelbricka - omprogrammering?
Moderator: Forumpolisen
Nyckelbricka - omprogrammering?
Jag har en Laguna 2 kombi, V6 bensinare, 2003.
Ingen av nyckelbrickorna funkar ordentiligt. Den ena inte alls och den andra går det att låsa upp men bara låsa om brickan är varm efter att suttit i tändningslåset en längre tid med bilen igång.
Kollade med Upplands Motor som vill ca. 2500:-/st för nya nyckelbrickor. Ett pris jag tycker är fullkomligt absurt (kostnaden ligger på ett par tior st).
Min fråga är om jag kan köpa ett par begagnade nyckelbrickor och få dom omprogrammerade. Själva programmeringen kostar mellan 500-1000 kr per bricka och måste göras även för dom nya?
Finns det alternativa metoder för att lösa det hela?
Undrar
Tor
Ingen av nyckelbrickorna funkar ordentiligt. Den ena inte alls och den andra går det att låsa upp men bara låsa om brickan är varm efter att suttit i tändningslåset en längre tid med bilen igång.
Kollade med Upplands Motor som vill ca. 2500:-/st för nya nyckelbrickor. Ett pris jag tycker är fullkomligt absurt (kostnaden ligger på ett par tior st).
Min fråga är om jag kan köpa ett par begagnade nyckelbrickor och få dom omprogrammerade. Själva programmeringen kostar mellan 500-1000 kr per bricka och måste göras även för dom nya?
Finns det alternativa metoder för att lösa det hela?
Undrar
Tor
Tor Wirsen
Re: Nyckelbricka - omprogrammering?
kan bara programera nya kort.TorWir wrote:Jag har en Laguna 2 kombi, V6 bensinare, 2003.
Ingen av nyckelbrickorna funkar ordentiligt. Den ena inte alls och den andra går det att låsa upp men bara låsa om brickan är varm efter att suttit i tändningslåset en längre tid med bilen igång.
Kollade med Upplands Motor som vill ca. 2500:-/st för nya nyckelbrickor. Ett pris jag tycker är fullkomligt absurt (kostnaden ligger på ett par tior st).
Min fråga är om jag kan köpa ett par begagnade nyckelbrickor och få dom omprogrammerade. Själva programmeringen kostar mellan 500-1000 kr per bricka och måste göras även för dom nya?
Finns det alternativa metoder för att lösa det hela?
Undrar
Tor
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Nyckelbricka - omprogrammering?
Tyvärr är det så ja.
För att dem skall kunna programeras beställs dem på kod från Frankrike.
Felet går att lösa.
Kolla på webfilmer som visar hur man gör när man öppnar upp korten och löder fast det som gott som sönder. det GÅR men kortet blir givetvis inte lika fint som innan, ( dock fungerande om man lyckas göra allt rätt)
2500 kr för ett kort kan jag hålla med om är dyrt inget snack om saken.
men skyll INTE på Upplands Motor att korten är dyra. Vi köper in korten från Frankrike för ett pris på kanske 2000:- st och inte ngra 10.or som du tror. Sedan för att vi skall kunna överleva så lägger vi på en viss % på den kostnaden, vilket sedan blir kundens pris. Hade korten kostat oss 1500 mindre ja då hade det kostat mindre även för kunden. Detta pris gäller oavsett vart i landet du köper kortet.
Programeringen kostar inte per kort utan är en fast operation som tar ca 25 min och debiteras därefter enligt gällande timdebitering, vilket skiljer mellan verkstäder i landet.
så 500-1000kr/st stämmer inte !
För att dem skall kunna programeras beställs dem på kod från Frankrike.
Felet går att lösa.
Kolla på webfilmer som visar hur man gör när man öppnar upp korten och löder fast det som gott som sönder. det GÅR men kortet blir givetvis inte lika fint som innan, ( dock fungerande om man lyckas göra allt rätt)
2500 kr för ett kort kan jag hålla med om är dyrt inget snack om saken.
men skyll INTE på Upplands Motor att korten är dyra. Vi köper in korten från Frankrike för ett pris på kanske 2000:- st och inte ngra 10.or som du tror. Sedan för att vi skall kunna överleva så lägger vi på en viss % på den kostnaden, vilket sedan blir kundens pris. Hade korten kostat oss 1500 mindre ja då hade det kostat mindre även för kunden. Detta pris gäller oavsett vart i landet du köper kortet.
Programeringen kostar inte per kort utan är en fast operation som tar ca 25 min och debiteras därefter enligt gällande timdebitering, vilket skiljer mellan verkstäder i landet.
så 500-1000kr/st stämmer inte !
Johnny Söderström
Re: Nyckelbricka - omprogrammering?
om det nu är så förbannat dyrt så kan du ju laga det själv.
jqg gjorde det på mitt rna kort. litr meck att öppna det men ingrt svårt att laga...
kan du inte laga själv så får du ju betala. så är det ju....
jqg gjorde det på mitt rna kort. litr meck att öppna det men ingrt svårt att laga...
kan du inte laga själv så får du ju betala. så är det ju....
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen
Joelsson
Re: Nyckelbricka - omprogrammering?
Går att göra ett "nytt" kort för ganska små pengar om man har lite lödvana och en dålig nyckel eller ett kretskort till en nyckel.
Nytt korthölje runt 180kr från england
Nya knappar på kretskortet ca 60kr
Transponder chip ca185kr
Så för ca 425kr så har man ett "nytt" kort som går att programmera in i bilen
Nytt korthölje runt 180kr från england
Nya knappar på kretskortet ca 60kr
Transponder chip ca185kr
Så för ca 425kr så har man ett "nytt" kort som går att programmera in i bilen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen