En berättelse om sorger

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Botjer
Posts: 6
Joined: 29 Jan 2012, 20:37
Location: Göteborg

En berättelse om sorger

Post by Botjer »

Hejsan, min lilla Clio -99 bråkar.
Det hela började för en månad sen då jag hade glömt taklampan på i bilen och därmed laddat ur batteriet.

När jag fick hjälp så... först slet han av den lilla nippeln på batteriet istället för att skruva av den lilla röda saken ovanpå.

men han kopplade in sin bil och vi fick igång den, då började det regna, det blåste redan ganska hårt.

Han packade ihop sitt o drog, själv satt jag kvar för att hålla motorn vid liv tills batteriet fått lite laddning.

Efter en stund gick jag ut för att stänga huven, då började bilen hosta och gå ojämnt.

Nu startar den knappt och den orkar precis hålla sig själv i tomgång.

Jag kan få den att ta sig runt lite på ettan men på tvåan orkar den ingenting.

Den reagerar lite slumpmässigt o trött på gasen och bilen hoppar och skakar.

Gissar på att det kommit in fukt i motorn?
Johan Ottosson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: En berättelse om sorger

Post by Joakim16v »

Låter som fukt vid tändspolar/stift. Vad har du för motor? Har du individuella spolar eller fördelare?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Botjer
Posts: 6
Joined: 29 Jan 2012, 20:37
Location: Göteborg

Re: En berättelse om sorger

Post by Botjer »

Vet inte, Clio 2, 1.6a från -99.
Johan Ottosson
Botjer
Posts: 6
Joined: 29 Jan 2012, 20:37
Location: Göteborg

Re: En berättelse om sorger

Post by Botjer »

Så har någon förslag på vad jag ska göra? och hur jag ska göra det?

plocka ut tändstift, tändspole och torka?

och hur gör jag detta?

bilen är oanvändbar som det är nu
Johan Ottosson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: En berättelse om sorger

Post by Robin »

Fukt i tändspolarna. Dessa sitter med en torx skruv st bara. Skruva bort dessa blås ur hålen med tryckluft. Låt allt torka till och sätt tillbaka. Är övertygad om att där sitter felet.

Rätt vanligt, speciellt när man har tvättat motorutrymme etc :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Botjer
Posts: 6
Joined: 29 Jan 2012, 20:37
Location: Göteborg

Re: En berättelse om sorger

Post by Botjer »

Jag tog en titt häromkvällen.
Under plastkåpan som de fyra sladdarna går in under sitter två svarta dosor, är det dessa som är tändspolarna?

Behöver jag göra nåt innan jag plockar bort dem? behöver jag vara uppmärksam på nåt.

Med tanke på hur väl skyddad de är kan det inte vara så att det kommit vätska nån annanstans i elsystemet, som kopplingsdosan? där alla säkringar och annat sitter med metalldelar helt öppet?

Skulle det kunna vara vatten i bensinen? även om jag inte riktigt vet hur det skulle kommit in där...

Kan ju inte ta mig nånstans med bilen, så alla svar uppskattas
Johan Ottosson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: En berättelse om sorger

Post by Robin »

Fortsätt på den teorin vi nämt...det har runnit ner vatten i tändstiftshålen och detta ger överslag i spolarna. Plocka bort blås ur och torka. Lättast är med högtryck och en trasa för när du blåser till :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Botjer
Posts: 6
Joined: 29 Jan 2012, 20:37
Location: Göteborg

Re: En berättelse om sorger

Post by Botjer »

Ok, dags att ta tag i det här.
Vetifasen om det fortfarande kan vara vatten som krånglar.

första frågan: ska jag torka av samtliga koppling till de två dosorna som innehåller tändspolarna?

http://imageshack.us/g/189/img0090fc.jpg/
Johan Ottosson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: En berättelse om sorger

Post by Tony »

Botjer wrote:Ok, dags att ta tag i det här.
Vetifasen om det fortfarande kan vara vatten som krånglar.

första frågan: ska jag torka av samtliga koppling till de två dosorna som innehåller tändspolarna?

http://imageshack.us/g/189/img0090fc.jpg/
Du har inte en sån motor som dom tror du har, du har 2 st dubbeltändspolar inte såna som sitter direkt på tändstiftet,
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: En berättelse om sorger

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Låter som fukt vid tändspolar/stift. Vad har du för motor? Har du individuella spolar eller fördelare?
tydligen har han har inget av det :wink:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Botjer
Posts: 6
Joined: 29 Jan 2012, 20:37
Location: Göteborg

Re: En berättelse om sorger

Post by Botjer »

Ok hur hjälper detta mig då?
Johan Ottosson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: En berättelse om sorger

Post by Joakim16v »

Tony wrote:
Joakim16v wrote:Låter som fukt vid tändspolar/stift. Vad har du för motor? Har du individuella spolar eller fördelare?
tydligen har han har inget av det :wink:
Som min bil då :)

Kolla iaf om det finns vatten vid tändstiften, om du inte redan har gjort det.

Det räcker med att du drar ur tändkablarna en i taget och tittar ner i hålen och se om det finns någon vätska där..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: En berättelse om sorger

Post by Robin »

Ahh vart ju tokigt det dära. Fel motor =)

Jag skulle i det fallet plocka ur stift och byta dessa då det inte är någon jättekostnad. Man ska ju egentligen byta var 1500mil =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply