Byta dörr Scenic-98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mike_p

Byta dörr Scenic-98

Post by mike_p »

Hej,
Har en Scenic-98 som jag behöver byta vänster bakdörr på . Är lite svårt att hitta rätt nyans, men jag har hittat en 99:a på skroten som enligt personalen ska passa. Jag ska dubbelkolla sedan. Men på den nya är det fönsterhissar och på min är det en klassisk gammal vev. Det spelar ingen roll tänkte jag, men sedan kom jag på det här med centrallåset. Är det en kabel till hissen och en till låset i den tjocka kabel som går in indörren?
Kan jag använda min gamla kabel till låset på den nya dörren?
Det spelar ingen roll om inte rutan går att veva ner, men jag vill gärna kunna låsa bilen. Kan man låsa "manuellt", finns ju ingen låsknapp på insidan vad jag kunde se. Det är ju en bil som jag har till och från jobbet, ingen skönhet, men jag vill gärna kunna låsa den.
Jag ska skruva bort dörren själv på skroten, är det svårt att lossa sprinterna i gångjärnen, tänker på om de sitter som berg eller om man behöver specialverktyg?
Ingen som har en vänster bakdörr förresten...vinröd..
Tacksam för alla svar!

Mikael//
mikael persson
Joakim16v

Re: Byta dörr Scenic-98

Post by Joakim16v »

Du tar ut allt ur dörren på skroten och sen sätter du in allt du har på din bil.. Då har du öppningsbar ruta och centrallås.

Hur det är med sprintarna vet jag inte..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
mike_p

Post by mike_p »

Tack för svaret,
Jo,det var ju det jag tänkte slippa...Dörren är sned och låskistan kass efter en incident och att "bara" byta dörr verkar vara det smidigaste, då får man ju låskistan och en skaplig dörr för en billig penning.
Tänkte om kontakten till den "nya" låskistan är samma som den "gamla" så jag bara kan koppla dit den "gamla" kabeln så låset funkar. Börjar bli brådis med besiktning, de andra delarna kan jag ju flytta över sedan, fönsterveven bl.a.

Mikael//
mikael persson
Joakim16v

Post by Joakim16v »

mike_p wrote:Tack för svaret,
Jo,det var ju det jag tänkte slippa...Dörren är sned och låskistan kass efter en incident och att "bara" byta dörr verkar vara det smidigaste, då får man ju låskistan och en skaplig dörr för en billig penning.
Tänkte om kontakten till den "nya" låskistan är samma som den "gamla" så jag bara kan koppla dit den "gamla" kabeln så låset funkar. Börjar bli brådis med besiktning, de andra delarna kan jag ju flytta över sedan, fönsterveven bl.a.

Mikael//
Ja, jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad på låskistor och c-låsmotor på dem.

Som exempel kan jag nämna att jag på min -91 R21 har en c-låsmotor från en -96 laguna, sitter troligen matchande i Scenic också..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
mike_p

Post by mike_p »

Tack för dina svar! Det var det jag ville höra! Ska besiktiga på fredag 24/2, hinner inte fixa till dess,skjuter upp allting för länge...
Jag tar besiktningen så får det bli som det blir, men jag lovar att meddela hur det går med dörren. Det här forumet är ju guld värd när man har problem. Tack för hjälpen!

Mikael//
mikael persson
mike_p

Post by mike_p »

Hej!
Besiktningen gick sädär.....men det visste jag ju!
Dörren går inte att öppna, har hitttat en dörr på skroten med exakt nyans, men vid närmare kontroll så är det det nedersta gångjärnet som fått ta den stora smällen. Dörren verkar inte vara sned. Fick ett tips av en jobbarkompis att pressa tillbaka gångjärnet med hjälp av en press. På väg hem från jobbet stannade jag till hos en bilriktningsfirma och frågade vad de tyckte:
-Ta en slägga och dunka tillbaka gångjärnet åt sidan/uppåt så ordnar det nog sig.
Han såg min bekymrade min och sa sedan:
-Eller vill du att vi ska göra det åt dig?
Då svarade jag med den vanliga kommentaren:
-Vad kostar det....?
-Tja, en timmes jobb, 500 spänn.
-It`s a deal sa jag. Kändes smidigt att bara lämna in den, får bli nästa vecka kanske.
Sedan får jag skaffa en begagnad låskista för den fick sig en smäll när jag slängde igen dörren,men den köper jag på returbilen här i Jönköping, fantastiskt bra ställe!
Andra påpekande från besiktningen var spindelled och styrled, men det är ju nästan gratis hos Autofrance!
Det blir nog ordning på min skruttbil så småningom!!
Jag tvättade den igår och ta mig fan, den var röd under. Den blev riktig fin!

Åtterkommer med nyheter när det händer något.

Mikael//
mikael persson
Post Reply