Låg motortemp
Moderator: Forumpolisen
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Låg motortemp
om kupévärmen är så varm och gosig som den ska vara trots att tempmätaren säger annat så är det troligen tempgivaren som ger konstiga värden. Kolla att du inte har ärg, fukt etc på kontakten till givaren.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Flyttade över givaren från gamla termostathuset till det nya, och tyckte den såg fin ut, men det kanske är värt att prova att byta ut den ändå. Jag har fått för mig att jag borde få upp någon felindikation om det är givaren som krånglar efter som det är elektronik inblandat?
Nu har du kanske kallt ute hela tiden dvs svinkallt, men blir motortempen bättre om det är varmare ute? min laguna kräver att den extra bränslevärmaren fungerar när det är riktigt kallt ute, är det typ -20 och mansätter på hög värme sjunker motortempen, borde sitta en sån värmare i din åxå ?? testa att täcka för mesta av fronten och se om tempen går upp och stabiliserar sig.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
När felet kom första gången var det kallt ute ca 15 minus. Men sist jag provade bilen var det nollgradigt och mätaren var ändå i botten när bilen går på tomgång. Varvar jag motorn går temperaturen upp till ca 45 grader. Men det är ingen direkt skillnad på motortempen vare sig det är nollgradigt eller 15 minus.
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Du får bara medelande om dålig givare om den hamnar utanför dem normala värdena, t.ex om du får ett avbrott i givaren.
Ger den värden till styrenheten om att tempen är, säg 10 grader, trots motortempen faktiskt är 75 så kommer du fortfarande inte få ngn felkod på givaren.
Den ger fel värden och funkar inte på korrekt vis, men eftersom styrenheten inte får ett för högt/lågt värde så tror den helt enkelt att motorn fortfarande är kall.
Lättaste sättet att kontrollera givaren på är genom att resistansmäta den vid en given temperatur.
Annars kan man koppla in datorn/diagnosutrustning och kolla vad den ger för värde till styrenheten.
Ger den värden till styrenheten om att tempen är, säg 10 grader, trots motortempen faktiskt är 75 så kommer du fortfarande inte få ngn felkod på givaren.
Den ger fel värden och funkar inte på korrekt vis, men eftersom styrenheten inte får ett för högt/lågt värde så tror den helt enkelt att motorn fortfarande är kall.
Lättaste sättet att kontrollera givaren på är genom att resistansmäta den vid en given temperatur.
Annars kan man koppla in datorn/diagnosutrustning och kolla vad den ger för värde till styrenheten.
Johnny Söderström