Volvo B14 fra Remjohan i R8

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

ReidarUF
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2012, 17:06
Location: Sandnes, Norge

Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by ReidarUF »

Jeg holder på å bygge motor til min -64mod R8 basert på en Volvo B14 fra en 340 med variomatic.

Jeg vet svinghjulet fra 340 uten variomatic blir brukt i R8 men er usikker på om variomaticsvinghjulet kan brukes.

Noen som vet?
Reidar Urang Funderud

-64 R8
x-84 R5 TL Le Car
x-80 R5 Alpine
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by mange »

Vet inte om 343ans svänhjul passar. Har dock för mig att det är stort och tungt så bara detta talar ju imot att använda detta.

Jag skulle köra med R12 eller R5 eller R8 svänghjul och koppling. R12 och R5 1400 cc har störst lameller.
Enklast kan ju vara att använda orginalkoppling från R8 an. skall du bara finköra med den så kommer det säkert att fungera. hmmm blev lite osäker bultdelningen på veven ändrades medtiden så detta passar väl kanske inte... hursom har du grejorna så kan du ju testa.

Sprängkkåpa går att använda lite olika men de bästa urtrapningslagrena sitter på sena R10 kåpor samt R12 kåpor med R12 kåpa så får du dra om kopplingsvajern och en Sen R10 kåpa är svår att hitta

Har en doffe med R12 1400cc (d.v.s B14) på den åker jag R12 1400 koppling och R12 kopplingskåpa.

Blev lite förvirrat detta men du får väl fråga mer om du inte förstår :D

Enligt våra forumsregler skall namn synas i signaturen, fyll gärna i denna information.

Mvh
///Magnus
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
ReidarUF
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2012, 17:06
Location: Sandnes, Norge

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by ReidarUF »

Jeg har ikke veid det men dette svinghjulet er slett ikke tungt.
Såvidt jeg forstår pleier B14 å ha et tungt svinhjul med en "krage" som ligger rundt trykkplaten(slik som B18 etc pleier å ha).
På mitt svinghul mangler denne "kragen" så det er forholdsvis lett
Reidar Urang Funderud

-64 R8
x-84 R5 TL Le Car
x-80 R5 Alpine
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by mange »

OK.
Mät höjden på svänghjul och tryckplatta tilsammans och jämför med R8. är det ungefär lika så fungerar det. men antar att 343 tryckplatta inte är tillverkat för att änvända kollagret som urttrampningslager. så då måste sprängkåpan modifieras eller så måste du byta svängkåpa till sen R10 eller R12 eller 5 alpine. de har den nyare typen av lager.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
ReidarUF
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2012, 17:06
Location: Sandnes, Norge

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by ReidarUF »

Her er bilder av svinghjulet. Jeg har desverre ikke fått veid det ennå.

Image

Image

Jeg planlegger å bruke girkasse fra R10 1300. Jeg håper å finne en clutch som er kompatibel med både dette svinghjulet og clutchhus/utløsermekanisme på R10 kassen.
Reidar Urang Funderud

-64 R8
x-84 R5 TL Le Car
x-80 R5 Alpine
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by mange »

Letade bland mina bilder men hittade ingen på ett 1400 svänhjul. det ser dock ut att vara lättare än det där.

Men måttet jag pratade om var det som du får när du har svänhjul, lamell och tryckplatta hopmonterat. om den "höjden är liknade som orginal R8 så fungerar det men är det större så kan du inte koppla ur.

Men om du är osäker så sätt ihop växellåda och motor med kopplingen monterad då ser du direkt om det kommer att fungera

Men jag skulle ändå satsa på ett R5 eller R12 1400 CC svänghjul det har större lamell och är lättare ( samt att jag vet att det fungerar eftersom jag kör med det på min Dauphine :D )
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by R12-Kent »

R12 - 1300cc och 1400cc har olika typer av svänghjul så man kan inte byta i mellan de olika motorerna. Delningdiametern på bultarna som håller fast svänghjulet i vevaxeln är olika. 1400cc hjulet är lättare och har 180mm lamell, även R12 kombi har 180mm lamell, 1300cc har 170mm lamell.
Detta är ett svänghjul från R12 1300cc.
Image

Samma svänghjul fast fixat och lättat ca 2Kg.
Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
ReidarUF
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2012, 17:06
Location: Sandnes, Norge

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by ReidarUF »

Takk for gode svar!

Jeg fant et bilde av R5 Alpine svinghjul og det ser jo definitivt lettere ut enn mitt og forsåvidt også lettere enn Kent sine R12 svinghjul i original og lettet utgave.

Image

Det er vanskelig å fått tatt mål for å finne ut om remjohan svinghjul vil passe siden girkassen jeg skal bruke(R10 1300) befinner seg på en annen kant av landet.

Planen er å få avbalansert veivaksel og svinghjul så da er det greiest å bruke et svinghjul jeg vet med sikkerhet vil passe.

Jeg ser Clio I bruker samme clutch som R5 Super. Om Clio svinghjul hadde jeg kanskje fått et fornuftig triggermønster(60-2?) som kan være greit siden jeg skal kjøre med spjelldhus fra GSXR1000 og datasprut.

Er svinghjulene til R5 Super like de til gamle typen R5?
Reidar Urang Funderud

-64 R8
x-84 R5 TL Le Car
x-80 R5 Alpine
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by mange »

Då var det som jag hade för mig. du måste ha ett svänghjul från en 1400 CC.
Den sitter även i Superfemmorna och i tidiga twingos. Tror inte de satt i Clio.

Har inte provat om ett super 5 svänghjul, passar men det borde det göra. Det har ju även ett triggermönster men har hört att den har konstigt mönster. som är svårt att fungera med andra sprut, vet inte om det är sant.

Kopplingen som du ser på bilden är den jag talat om tidigare sitter på 1400 r12, och R5 0ch R5 alpine. det är en sådan jag använder.

det jag länkar till under är nog rätt ( maila och kolla så det inte är till en 1300)

http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx ... elkod=7230

Om du nu skall ha sprut och grejir så verkar det som du vill ha effekt då är det klokt att gå upp till 180 mm koppling
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by Tony »

mange wrote:Då var det som jag hade för mig. du måste ha ett svänghjul från en 1400 CC.
Den sitter även i Superfemmorna och i tidiga twingos. Tror inte de satt i Clio.

Har inte provat om ett super 5 svänghjul, passar men det borde det göra. Det har ju även ett triggermönster men har hört att den har konstigt mönster. som är svårt att fungera med andra sprut, vet inte om det är sant.

Kopplingen som du ser på bilden är den jag talat om tidigare sitter på 1400 r12, och R5 0ch R5 alpine. det är en sådan jag använder.

det jag länkar till under är nog rätt ( maila och kolla så det inte är till en 1300)

http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx ... elkod=7230

Om du nu skall ha sprut och grejir så verkar det som du vill ha effekt då är det klokt att gå upp till 180 mm koppling
Kan man montera ett sånt gammalt svänghjul hur som helst eller passar det bara på ett sätt??dvs är bultmönstret gjort för att få nollpunkten i ÖD.
Ett Megasquirt skall fixa R5 mönstet,vad jag hört, sitter 200mm koppling, men det är tyngre än svänghjulet på en F7p motor som har en urgröpning på baksidan.
Vill man åka 60-2 som alla eftermarknadssput fixar måste man ta ett megane F7r svänghjul och då får man 215mm koppling.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by mange »

Passar bara på ett sätt. Det super5 svänghjul som jag menar är det som sitter på 1400cc bilarna. vet inte om det är samma bultdelning på de andra motorena. men det kanske det är... vore ju skoj om det var så :D
frågan är ju om det får plats. borde je vara större diameter på de andra svänghjulen. vilken diameter är det på ett sådant svänghjul?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
ReidarUF
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2012, 17:06
Location: Sandnes, Norge

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by ReidarUF »

Fant en tråd om alternative svinghjul på Cleonmotor

http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=35973

Her står det om svinghjulene i F og K motorer med 60-2 triggermønster men jeg antar det blir for trangt i clutchhuset.

De første Clio har E motor som ihvertfall bruker samme 180mm clutchsett som super5 med cleonmotor.
Kan jo hende svinghjulet ligner super5 og samtidig har 60-2 triggermønster?
Reidar Urang Funderud

-64 R8
x-84 R5 TL Le Car
x-80 R5 Alpine
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by Tony »

ReidarUF wrote:Fant en tråd om alternative svinghjul på Cleonmotor

http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=35973

Her står det om svinghjulene i F og K motorer med 60-2 triggermønster men jeg antar det blir for trangt i clutchhuset.

De første Clio har E motor som ihvertfall bruker samme 180mm clutchsett som super5 med cleonmotor.
Kan jo hende svinghjulet ligner super5 og samtidig har 60-2 triggermønster?
vad jag vet så är megane F7R som kom 96 första motorn med 60-2 mönster, F7p har inte 60-2, vet inte hur det är med dom mindre motorerna.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by mange »

ReidarUF wrote:Fant en tråd om alternative svinghjul på Cleonmotor

http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 01&t=35973

Her står det om svinghjulene i F og K motorer med 60-2 triggermønster men jeg antar det blir for trangt i clutchhuset.

De første Clio har E motor som ihvertfall bruker samme 180mm clutchsett som super5 med cleonmotor.
Kan jo hende svinghjulet ligner super5 og samtidig har 60-2 triggermønster?
En som kanske kan detta med trigger på SUper5 är Mats här på forumet. prova att PM´a han. Han har en GT turbo med sprut men han använder inte triggern från svänhjulet, han kanske kan ha ett svar varför det inte fungerar.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
ReidarUF
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2012, 17:06
Location: Sandnes, Norge

Re: Volvo B14 fra Remjohan i R8

Post by ReidarUF »

Jeg fikk et kort og greit svar i tråden i MS forumet. Svinghjulet til E motoren er lik den i C motoren og har også 44-2-2 triggermønster.

Det er vist flere sprut som takler 44-2-2 idag men jeg foretrekker definitivt et mer vanlig trigger mønster.

Jeg tror jeg konsentrerer meg om å finne et vanlig R5 svinghjul og heller går for et eget 36-1 triggerhjul.
Reidar Urang Funderud

-64 R8
x-84 R5 TL Le Car
x-80 R5 Alpine
Post Reply