Renault Rx4, defekt 5:a växel

Annonsera ut din Renault eller dina Renaultdelar här.
OBS! Läs våra regler för Köp & Sälj sektionen innan du annonserar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
älgrx4

Renault Rx4, defekt 5:a växel

Post by älgrx4 »

:cry:
Min Rx4 från 2001 med 22000 rullade mil tappade plötsligt drivningen på 5:ans växel. Jag trodde hela kopplingen och lameller hade rasat. Motorn rusade!

När jag startade igen gick bilen fint att köra på 1:an ,2:an 3:an , 4:an och backen.

Har nu kört 100 mil på dessa växlar. Ett visst knastrande ljud hörs, särskilt när den är kall.
Vet ej hur jag ska fixa detta. Därför tänkte jag att någon Renaultkunnig person kanske vore intresserad av att köpa den. Den är i drift och ska besiktigas före 30 april. Ingen synlig rost och motorn går fint. Nya bromsar vid senaste besiktning. (Skivor och klotsar). Den värderades till c:a 25.000 som inbytesbil när jag funderade på att köpa ny för ett halvår sedan. Kanske är värd 15.000 med växelfelet?

Sommardäck och dubbdäck samt takräcke ingår

bilen finns i Mantorp, Östergötland
Birgitta Vincent
Tony
Forumpolis

Re: Renault Rx4, defekt 5:a växel

Post by Tony »

älgrx4 wrote::cry:
Min Rx4 från 2001 med 22000 rullade mil tappade plötsligt drivningen på 5:ans växel. Jag trodde hela kopplingen och lameller hade rasat. Motorn rusade!

När jag startade igen gick bilen fint att köra på 1:an ,2:an 3:an , 4:an och backen.

Har nu kört 100 mil på dessa växlar. Ett visst knastrande ljud hörs, särskilt när den är kall.
Vet ej hur jag ska fixa detta. Därför tänkte jag att någon Renaultkunnig person kanske vore intresserad av att köpa den. Den är i drift och ska besiktigas före 30 april. Ingen synlig rost och motorn går fint. Nya bromsar vid senaste besiktning. (Skivor och klotsar). Den värderades till c:a 25.000 som inbytesbil när jag funderade på att köpa ny för ett halvår sedan. Kanske är värd 15.000 med växelfelet?

muttern till 5e drevet har lossnat.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis

Post by Baggis »

Tony wrote:muttern till 5e drevet har lossnat.
Var inte det dessutom rätt enkelt att fixa? Iaf om det inte har förstört nått annat?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
älgrx4

Post by älgrx4 »

Tony wrote:
älgrx4 wrote::cry:

muttern till 5e drevet har lossnat.

Tack för tips. Är det något som en ytterst medelmåttig husbehovsmekaniker kan fixa?
Kan någon berätta steg för steg? eller kan man köpa instruktionsbok?
Går det att komma åt enkelt eller måste man riva ner hela motorn?
Bilen är fortfarande till salu. Kom med ett bud! (eller finns det någon händig mekare som vill ta på sig uppgiften att reparera den?)
älgrx4
Birgitta Vincent
Joakim16v

Post by Joakim16v »

älgrx4 wrote: Tack för tips. Är det något som en ytterst medelmåttig husbehovsmekaniker kan fixa?
Bilen är fortfarande till salu. Kom med ett bud! (eller finns det någon händig mekare som vill ta på sig uppgiften att reparera den?)
älgrx4
Ja, du får först tömma växellådan på olja, sedan av med den svarta delen växellådshuset i bilden nedan. (Längst till höger)
Image

Kolla om något har gått sönder, om inte, skruva ihop allt igen, glöm inte gänglåsning på muttern till 5e drevet. Sedan är det bara montera ihop och fylla på olja..

Nu vet jag inte om det är exakt en sådan låda du har, men den borde se ugefär likadan ut.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
älgrx4

Post by älgrx4 »

Joakim16v wrote:
älgrx4 wrote: Tack för tips. Är det något som en ytterst medelmåttig husbehovsmekaniker kan fixa?
älgrx4
Ja, du får först tömma växellådan på olja, sedan av med den svarta delen växellådshuset i bilden nedan. (Längst till höger)
Image

Kolla om något har gått sönder, om inte, skruva ihop allt igen, glöm inte gänglåsning på muttern till 5e drevet. Sedan är det bara montera ihop och fylla på olja..

Nu vet jag inte om det är exakt en sådan låda du har, men den borde se ugefär likadan ut.

tack för bilden. Ska krypa under och kolla om det ser lika ut på min bil.
älgrx4
Birgitta Vincent
Post Reply