Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
Moderator: Forumpolisen
Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
Hej!
Det är snart dags för bil för min del, har verkligen fastnat för Clio Sport 2.0:orna, så jag fråga en kompis hur bilen var att köra, tillförlitlighet etc.
Då berätta han att han hade haft alla möjliga problem, tex. klonkade o hade sig motorn fuckade ur sig med elsystemet... och bilen hade endast gått 9.5 k mil.
Så jag tänkte höra om detta är något standard problem med clios eller om hans är unik, för jag vill inte ha en bil som går sönder stup i kvarten.
Mvh Alex
Det är snart dags för bil för min del, har verkligen fastnat för Clio Sport 2.0:orna, så jag fråga en kompis hur bilen var att köra, tillförlitlighet etc.
Då berätta han att han hade haft alla möjliga problem, tex. klonkade o hade sig motorn fuckade ur sig med elsystemet... och bilen hade endast gått 9.5 k mil.
Så jag tänkte höra om detta är något standard problem med clios eller om hans är unik, för jag vill inte ha en bil som går sönder stup i kvarten.
Mvh Alex
Alex Jönson
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
Vi hade en ClioSport 2002'a under drygt sju år som familjens andrabil.
Bilen användes till brux men också mycket ban och slalomåka.
Det sägs ju att ClioSporterna håller ihop bättre än "de vanliga" pga att dom är lite bättre ihopsatta eftersom de byggs på en annan monteringslina. Om det påverkar kvaliteten vet jag inte...
Det jag kan konstatera är att vår bil fungerade i stort felfritt. Fantastiskt med tanke på att den gått en stor del av sina mil i flygande fläng på diverse räserbanor och flygfält.
Utöver normala slitdetaljer bytte jag klammerna till yttre drivaxeldamaskerna (är av aluminium och korroderar därför gärna sönder på våra saltade vägar). Jag har för mig att värmen på ena backspegeln krånglade vid något tillfälle, minns inte riktigt, men det löste sig.
Ett standardproblem annars är att skinnet på ratten slits ut i förtid och att varningslampan för airbagsystemet tänds. Det senare beror på glapp i ett kontaktstycke under förarstolen.
Behöver jag nämna att bilen är saknad i vår familj... Tyvärr hade vi behov av en större andrabil...
Några länkar:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4379
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =31&t=5962
http://www.automobil.se/collection/den- ... rldar-1080
Bilen användes till brux men också mycket ban och slalomåka.
Det sägs ju att ClioSporterna håller ihop bättre än "de vanliga" pga att dom är lite bättre ihopsatta eftersom de byggs på en annan monteringslina. Om det påverkar kvaliteten vet jag inte...
Det jag kan konstatera är att vår bil fungerade i stort felfritt. Fantastiskt med tanke på att den gått en stor del av sina mil i flygande fläng på diverse räserbanor och flygfält.
Utöver normala slitdetaljer bytte jag klammerna till yttre drivaxeldamaskerna (är av aluminium och korroderar därför gärna sönder på våra saltade vägar). Jag har för mig att värmen på ena backspegeln krånglade vid något tillfälle, minns inte riktigt, men det löste sig.
Ett standardproblem annars är att skinnet på ratten slits ut i förtid och att varningslampan för airbagsystemet tänds. Det senare beror på glapp i ett kontaktstycke under förarstolen.
Behöver jag nämna att bilen är saknad i vår familj... Tyvärr hade vi behov av en större andrabil...
Några länkar:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4379
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =31&t=5962
http://www.automobil.se/collection/den- ... rldar-1080
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
Bilarna börjar bli gamla så man kan hitta bättre och sämre bilar.
Det viktigaste är att köpa en bil som känns ärlig. D.v.s. känns solid och inte "fixad" av någon "förstördetsjälvare".
Hade en för några år sedan och det är en rolig bil. helt klart mest körglädje för dessa pengar.
De fel som du nämner är inget som jag hört något om, så jag tror det handlar om enstaka bilar.
Jag skulle kolla på följande
* Bromskivor ( speciellt bak)
* Stötdämpare bak
* Växellåda, att det går att växla utan "knorr", kan gå att lösa genom att hälla i rätt ELF olja
* Ratt, Brukar vara sliten på 00 och 01
* Airbaglampa brukar lysa ( är då antagligen sladdarna under stolen som det är glappis i)
Sedan själklart allt annat som man testar när man köper bil. koppling, bromsar, hantering på vägen, stötdämpare m.m
lycka till!
Det viktigaste är att köpa en bil som känns ärlig. D.v.s. känns solid och inte "fixad" av någon "förstördetsjälvare".
Hade en för några år sedan och det är en rolig bil. helt klart mest körglädje för dessa pengar.
De fel som du nämner är inget som jag hört något om, så jag tror det handlar om enstaka bilar.
Jag skulle kolla på följande
* Bromskivor ( speciellt bak)
* Stötdämpare bak
* Växellåda, att det går att växla utan "knorr", kan gå att lösa genom att hälla i rätt ELF olja
* Ratt, Brukar vara sliten på 00 och 01
* Airbaglampa brukar lysa ( är då antagligen sladdarna under stolen som det är glappis i)
Sedan själklart allt annat som man testar när man köper bil. koppling, bromsar, hantering på vägen, stötdämpare m.m
lycka till!
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
Oj vilken lättnad! Trodde detta var ett standardproblem och är riktigt sugen på en clio sport!
Ang. stötdämpare, bromsar etc så tänkte jag bygga om detta lite för att få mer sportfeelingen, kunna åka bana, etc.
Några fler frågor - Går bilen igenom med bodykit, sportratt, racingstol med racingbälten på förarsidan, andra (godkända) lyktor mm.
Har även lite tankar på att ev. chippa den eller trimma den, är det något motorn håller för ?
Även stoppa in annan dashboard som är gat-godkännd och inkluderar alla varningsljus.
Tänkte då om den går om den går igenom besiktningen rakt av eller måste man registrera den på nåt speciellt vis
Ps: bilen kommer förmodligen köpas i tyskland o köras hem till sverige.
Mvh Alex
Ang. stötdämpare, bromsar etc så tänkte jag bygga om detta lite för att få mer sportfeelingen, kunna åka bana, etc.
Några fler frågor - Går bilen igenom med bodykit, sportratt, racingstol med racingbälten på förarsidan, andra (godkända) lyktor mm.
Har även lite tankar på att ev. chippa den eller trimma den, är det något motorn håller för ?
Även stoppa in annan dashboard som är gat-godkännd och inkluderar alla varningsljus.
Tänkte då om den går om den går igenom besiktningen rakt av eller måste man registrera den på nåt speciellt vis
Ps: bilen kommer förmodligen köpas i tyskland o köras hem till sverige.
Mvh Alex
Alex Jönson
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
Motortrim går aldrig genom besiktningen om de upptäcker det
Du måste ha 3-punktsbälte på alla platser som var utrustade med det från fabrik, om du utöver det har "racingbälten" bryr de sig inte..
Du måste ha 3-punktsbälte på alla platser som var utrustade med det från fabrik, om du utöver det har "racingbälten" bryr de sig inte..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
För att åka på bana behöver du inte göra så mycket ( titta på Falks bil, små moddar och ändå snabb)
Det jag skulle göra först är ( om skivor och stötdämpare är OK)
* Ny bromsolja som tål värme
* nya bättre belägg
Steg 2
* Oljekylare
* Coiloversats
* hårdare motorkuddar
* bromskylning
En bil som är snabb på bana behöver i förstahand inte ha mycket effekt. men bra väghållning och bromsar
En massa plast och coola lampor gör inte den snabbare ( inte heller snyggare om du frågar mig men smaken är som baken
Trim är dyrt men det finns en massa till dessa både sug trim och turbosatser.
Det jag skulle göra först är ( om skivor och stötdämpare är OK)
* Ny bromsolja som tål värme
* nya bättre belägg
Steg 2
* Oljekylare
* Coiloversats
* hårdare motorkuddar
* bromskylning
En bil som är snabb på bana behöver i förstahand inte ha mycket effekt. men bra väghållning och bromsar
En massa plast och coola lampor gör inte den snabbare ( inte heller snyggare om du frågar mig men smaken är som baken
Trim är dyrt men det finns en massa till dessa både sug trim och turbosatser.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
I see I see, detta låter ju som perfekt!
ang. bromsolja och sådant har jag x antal liter olja som renault formel 1 team använde förr, som nog duger
Ang. lampor osv, man är ju fortfarande ung då man tycker sånt är snyggt
I besiktningen, kör dom bilen på rullande landsväg då ? Eller kollar dom bara ytligt ?
tillägger att det inte önskar mer än ca 200 hk, 172 orginal. Vad ungefär behövs ?
Mvh Alex
ang. bromsolja och sådant har jag x antal liter olja som renault formel 1 team använde förr, som nog duger
Ang. lampor osv, man är ju fortfarande ung då man tycker sånt är snyggt
I besiktningen, kör dom bilen på rullande landsväg då ? Eller kollar dom bara ytligt ?
tillägger att det inte önskar mer än ca 200 hk, 172 orginal. Vad ungefär behövs ?
Mvh Alex
Alex Jönson
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
Din bromsvätska är i förseglade förpackningar hoppas jag? Annars är den nog inte så bra om den har stått länge. Även bromsvätska som inte används men är öppnad åldras eftersom den drar åt sig vatten från den omgivande luften och det sänker kokpunkten.Qaktuzz wrote:I see I see, detta låter ju som perfekt!
ang. bromsolja och sådant har jag x antal liter olja som renault formel 1 team använde förr, som nog duger
Ang. lampor osv, man är ju fortfarande ung då man tycker sånt är snyggt
I besiktningen, kör dom bilen på rullande landsväg då ? Eller kollar dom bara ytligt ?
tillägger att det inte önskar mer än ca 200 hk, 172 orginal. Vad ungefär behövs ?
Mvh Alex
Nej då.. De kollar bara ner i motorrumet.. Så länge du håller dina modifieringar under ytan är det lugnt. Det är när man börjar stoppa dit kompressor eller turbo som det börjar bli lite svårt att dölja..
Jag tror att du behöver porta toppen och ha öppnare insug och avgas. Eventuellt ny kam. Självklart ska bilen mappas efter modifieringarna så du får ut så mycket som möjligt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
Kika på Mårtens bil så kanske du får lite inspiration:Qaktuzz wrote:... Vad ungefär behövs ?
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43793
Finns även en rapp "färdig" ClioSport till salu här:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1088283
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
Jodå det står i förseglat.Joakim16v wrote:Din bromsvätska är i förseglade förpackningar hoppas jag? Annars är den nog inte så bra om den har stått länge. Även bromsvätska som inte används men är öppnad åldras eftersom den drar åt sig vatten från den omgivande luften och det sänker kokpunkten.Qaktuzz wrote:I see I see, detta låter ju som perfekt!
ang. bromsolja och sådant har jag x antal liter olja som renault formel 1 team använde förr, som nog duger
Ang. lampor osv, man är ju fortfarande ung då man tycker sånt är snyggt
I besiktningen, kör dom bilen på rullande landsväg då ? Eller kollar dom bara ytligt ?
tillägger att det inte önskar mer än ca 200 hk, 172 orginal. Vad ungefär behövs ?
Mvh Alex
Nej då.. De kollar bara ner i motorrumet.. Så länge du håller dina modifieringar under ytan är det lugnt. Det är när man börjar stoppa dit kompressor eller turbo som det börjar bli lite svårt att dölja..
Jag tror att du behöver porta toppen och ha öppnare insug och avgas. Eventuellt ny kam. Självklart ska bilen mappas efter modifieringarna så du får ut så mycket som möjligt.
Jodå, mappning står far min för, vilket han är kan.
Med portar osv, då lär det vara så att avgashalten ökar. Märker dom det på besiktningen samt tar dom några prov på detta ?
Tack för tipsen!Falk wrote:Kika på Mårtens bil så kanske du får lite inspiration:Qaktuzz wrote:... Vad ungefär behövs ?
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43793
Finns även en rapp "färdig" ClioSport till salu här:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1088283
Alex Jönson
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
Haha inte ens när jag var yngre tyckte jag det var snyggtQaktuzz wrote:I see I see, detta låter ju som perfekt!
ang. bromsolja och sådant har jag x antal liter olja som renault formel 1 team använde förr, som nog duger
Ang. lampor osv, man är ju fortfarande ung då man tycker sånt är snyggt
I besiktningen, kör dom bilen på rullande landsväg då ? Eller kollar dom bara ytligt ?
tillägger att det inte önskar mer än ca 200 hk, 172 orginal. Vad ungefär behövs ?
Mvh Alex
Som Jocke skriver så behövs det kammar och mappning, samt portning av topp. Då drar det iväg med pengar. men sugtrim är skoj så vet man om att det kostar och inte tycker det spelar roll, så ska man satsa
Billigare trim är att portmacha insug och får du mappning gratis så är det ju bara att göra det... tror dock inte att du når 200hk med dessa modifieringar.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
I stylingen har du en punkt faktiskt, fast det beror helt på, nya modellen av "clio 2" med faceliften (sena 2001 >) så är den rätt vass ut utan bodykit...mange wrote:Haha inte ens när jag var yngre tyckte jag det var snyggtQaktuzz wrote:I see I see, detta låter ju som perfekt!
ang. bromsolja och sådant har jag x antal liter olja som renault formel 1 team använde förr, som nog duger
Ang. lampor osv, man är ju fortfarande ung då man tycker sånt är snyggt
I besiktningen, kör dom bilen på rullande landsväg då ? Eller kollar dom bara ytligt ?
tillägger att det inte önskar mer än ca 200 hk, 172 orginal. Vad ungefär behövs ?
Mvh Alex
Som Jocke skriver så behövs det kammar och mappning, samt portning av topp. Då drar det iväg med pengar. men sugtrim är skoj så vet man om att det kostar och inte tycker det spelar roll, så ska man satsa
Billigare trim är att portmacha insug och får du mappning gratis så är det ju bara att göra det... tror dock inte att du når 200hk med dessa modifieringar.
Om man siktar på ca 200, är det nya stakar, kolvar osv som gäller då ?
Annat grenrör, är det något att rekomendera ? Är inte så kunnig om clio's ännu, men det kommer det också
Alex Jönson
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
Du fixar 200 med individuella spjäll, kammar, och riktigt avgas med en mappning. behöver inte röra kolvar och stakar.Qaktuzz wrote:I stylingen har du en punkt faktiskt, fast det beror helt på, nya modellen av "clio 2" med faceliften (sena 2001 >) så är den rätt vass ut utan bodykit...mange wrote:Haha inte ens när jag var yngre tyckte jag det var snyggtQaktuzz wrote:I see I see, detta låter ju som perfekt!
ang. bromsolja och sådant har jag x antal liter olja som renault formel 1 team använde förr, som nog duger
Ang. lampor osv, man är ju fortfarande ung då man tycker sånt är snyggt
I besiktningen, kör dom bilen på rullande landsväg då ? Eller kollar dom bara ytligt ?
tillägger att det inte önskar mer än ca 200 hk, 172 orginal. Vad ungefär behövs ?
Mvh Alex
Som Jocke skriver så behövs det kammar och mappning, samt portning av topp. Då drar det iväg med pengar. men sugtrim är skoj så vet man om att det kostar och inte tycker det spelar roll, så ska man satsa
Billigare trim är att portmacha insug och får du mappning gratis så är det ju bara att göra det... tror dock inte att du når 200hk med dessa modifieringar.
Om man siktar på ca 200, är det nya stakar, kolvar osv som gäller då ?
Annat grenrör, är det något att rekomendera ? Är inte så kunnig om clio's ännu, men det kommer det också
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
Som tony säger så behöver man inte byta kolvar och stakar i första taget. grenröret är också bra utformat så det behöver du inte heller byta.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Frågor ang. Renault Clio Sport 2.0
Jag köpte själv en clio sport -00 i oktober av ren slump. Den stod helt ensam och dammig i ett garage med endast 11000 mil på mätaren
Än så länge är jag nöjd, endast bytt slitagedelar. Dessa kan vara dyra men jag har handlat billigt på Ktecracing i england, snabba leveranser och bra priser
Kan varmt rekommendera denna lilla räser
Än så länge är jag nöjd, endast bytt slitagedelar. Dessa kan vara dyra men jag har handlat billigt på Ktecracing i england, snabba leveranser och bra priser
Kan varmt rekommendera denna lilla räser
Christoffer Liljeblad
Clio Sport 172
Clio Sport 172