Renault 5 GTS laddar inte

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
shotgun-vix

Renault 5 GTS laddar inte

Post by shotgun-vix »

Hej. Som nybliven ägare till en Renault som inte laddar så tänkte jag bli medlem här och fråga vad som kan vara fel. Är det generatorn med största sannolikhet. Måste sjuka mig i morgon och ta mig till skroten i så fall. eller är det något relä eller laddningsregulator som är vanliga fel?
Tacksam för snabba svar.
Mvh Viktor
Viktor Holm
Tony
Forumpolis

Re: Renault 5 GTS laddar inte

Post by Tony »

shotgun-vix wrote:Hej. Som nybliven ägare till en Renault som inte laddar så tänkte jag bli medlem här och fråga vad som kan vara fel. Är det generatorn med största sannolikhet. Måste sjuka mig i morgon och ta mig till skroten i så fall. eller är det något relä eller laddningsregulator som är vanliga fel?
Tacksam för snabba svar.
Mvh Viktor
får du inte runt 14volt över batteriet med motorn igång så är det med garanterat generatorn, ta bort bakstycket på generatorn där sitter allt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
shotgun-vix

Post by shotgun-vix »

Tony wrote:
shotgun-vix wrote:Hej. Som nybliven ägare till en Renault som inte laddar så tänkte jag bli medlem här och fråga vad som kan vara fel. Är det generatorn med största sannolikhet. Måste sjuka mig i morgon och ta mig till skroten i så fall. eller är det något relä eller laddningsregulator som är vanliga fel?
Tacksam för snabba svar.
Mvh Viktor
får du inte runt 14volt över batteriet med motorn igång så är det med garanterat generatorn, ta bort bakstycket på generatorn där sitter allt.
verkar inte få nåt alls, testat med 2 friska batterier och de dras ut.. var sitter laddningsrelät exakt och hur ser det ut? Har haft loss regulatorn, men vet inte hur den ska se ut när den är hel men kolen är inte slut iaf. Batterilampan tänds när man vrider på tändningen så förmagnetiseringen verkar ju funka iaf.
Viktor Holm
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

shotgun-vix wrote:
Tony wrote:
Tacksam för snabba svar.
Mvh Viktor
verkar inte få nåt alls, testat med 2 friska batterier och de dras ut.. var sitter laddningsrelät exakt och hur ser det ut? Har haft loss regulatorn, men vet inte hur den ska se ut när den är hel men kolen är inte slut iaf. Batterilampan tänds när man vrider på tändningen så förmagnetiseringen verkar ju funka iaf.
hur långa är kolen?? allt sitter i regulatorn vad jag vet..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

shotgun-vix

Post by shotgun-vix »

ok. jag har hämtat generatorn nu, kolen är ca. 1,5 cm men det var en massa ärg och sk*t och en tunn gul kabel som går från B+ och in i regulatorn och där ser det lite konstigt ut. Byter ut den mot en på skroten och hoppas på det bästa.
Relä är inbyggt i regulatorn också då? Det finns inget separat?
Viktor Holm
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

shotgun-vix wrote:ok. jag har hämtat generatorn nu, kolen är ca. 1,5 cm men det var en massa ärg och sk*t och en tunn gul kabel som går från B+ och in i regulatorn och där ser det lite konstigt ut. Byter ut den mot en på skroten och hoppas på det bästa.
Relä är inbyggt i regulatorn också då? Det finns inget separat?
skall finnas en blå kabel åxå vad jag kommer ihåg..

shotgun-vix

Post by shotgun-vix »

Ja, märkte det. Den var väck. Bytte generator och nu laddar den bra.
Tack för din hjälp.
Viktor Holm
Post Reply