Bromskrångel Renault Clio RT -93

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
krizzy83

Bromskrångel Renault Clio RT -93

Post by krizzy83 »

Varningslampan börjar lyssa varpå bromsarna börja bomsa dåligt. Viss bromseffekt finns men är inget "motstånd" i pedalen. Bromsvätskan är totalt slut. Får hjälp på statoil (enda som är öppet på julafton). Killen i affären ger mig deras enda bromsvätska DOT 5,1. I min instruktionsbok står det att jag ska ha DOT 3. Är det livsviktigt? DOT 5,1 fungerar iallfall inte. SKa jag försöka ta bort bromsvätskan och ersätt med DOT 3 när jag får tag på den? Bilen bromsar som sagt inte bättre efter tilförsel av ny bromsvätska.

Tacksam för hjälp :)
Ung blondin med två rattar
Tony
Forumpolis

Re: Bromskrångel Renault Clio RT -93

Post by Tony »

krizzy83 wrote:Varningslampan börjar lyssa varpå bromsarna börja bomsa dåligt. Viss bromseffekt finns men är inget "motstånd" i pedalen. Bromsvätskan är totalt slut. Får hjälp på statoil (enda som är öppet på julafton). Killen i affären ger mig deras enda bromsvätska DOT 5,1. I min instruktionsbok står det att jag ska ha DOT 3. Är det livsviktigt? DOT 5,1 fungerar iallfall inte. SKa jag försöka ta bort bromsvätskan och ersätt med DOT 3 när jag får tag på den? Bilen bromsar som sagt inte bättre efter tilförsel av ny bromsvätska.

Tacksam för hjälp :)
Du måste ha en läcka och får in luft i systemet, då hjälper det inte att bara fylla på.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
krizzy83

Post by krizzy83 »

Så du menar att det inte spelar någon roll om det är DOT 5,1 eller DOT 3 jag använt?
Ung blondin med två rattar
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

krizzy83 wrote:Så du menar att det inte spelar någon roll om det är DOT 5,1 eller DOT 3 jag använt?
nej det spelar ingen roll Dot.3 är en gammal klassning sen kom Dot.4 och Dot 5.1 så det är ingen fara, jag tror att du har en läcka och det finns luft i systemet, kör ingenstans utan bromsar,be någon som har kunnskap kolla upp vad som är fel..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply