Kabel av i motorn, identifieringshjälp [Laguna I -94 2,0RT]

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ML_Fin

Kabel av i motorn, identifieringshjälp [Laguna I -94 2,0RT]

Post by ML_Fin »

Hej
Jag köpte för en dryg månad sedan en 94as Laguna 2.0RT som pendlingsbil för en billig peng (850 euro, ca 8000sek?, billigt i Finland i alla fall för en nybesiktad och fungerande bil) som har tjänat mig väl nu, har säkert kört 2000km med den redan. Nu kollade jag runt lite i motorrummet och märkte följande:

Image

Denna kabel ser inte kapad ut direkt, ej heller avbränd utan nästan "avriven" och nu undrar jag vad för funktion den fyller? Den går vidare till tändningsfördelaren "i mitten" så att säga. Bilen fungerar bra annars, inga avvikelser som jag har märkt eller så..

Med vänlig hälsning,
Mats Liljeroos
Joakim16v

Re: Kabel av i motorn, identifieringshjälp [Laguna I -94 2,0

Post by Joakim16v »

Jag tycker det ser ut som tändkabeln från tändspolen till fördelaren, men om den vore av skulle motorn inte gå alls.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
ML_Fin

Post by ML_Fin »

Image

Image

Ok här är lite bättre bilder, har lagt till röd färg för att förtydliga vilken kabel det är..
Mats Liljeroos
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Joakim16v wrote:Jag tycker det ser ut som tändkabeln från tändspolen till fördelaren, men om den vore av skulle motorn inte gå alls.
Ser ut ännu mer som kabeln jag skrev. Men utan den går inte bilen. Är du säker på att bilen startar? Eller trollar du? :wink:
Joakim Birath
Stockholm
ML_Fin

Post by ML_Fin »

Kört ca 85km med den idag, inga problem. Så eventuellt trollar jag eller så finns det någon slags "backup" i motorn för denna kabel, eller så är den onödig. Alla tre alternativen är väldigt konstiga..
Mats Liljeroos
ML_Fin

Post by ML_Fin »

Mysteriet är löst även om svaret är smått osannolikt. Joakim hade rätt om kabeln, och naturligtvis hade inte motorn fungerat utan den. Men min förträffliga renault löste problemet med en ljusbåge mellan kabelstumparna :lol: Skall se om jag kan få en bild tagen immorron innan jag byter kabeln. Rätt så otroligt att det har fungerat så här bra i gud vet hur länge :shock:
Mats Liljeroos
Joakim16v

Post by Joakim16v »

ML_Fin wrote:Mysteriet är löst även om svaret är smått osannolikt. Joakim hade rätt om kabeln, och naturligtvis hade inte motorn fungerat utan den. Men min förträffliga renault löste problemet med en ljusbåge mellan kabelstumparna :lol: Skall se om jag kan få en bild tagen immorron innan jag byter kabeln. Rätt så otroligt att det har fungerat så här bra i gud vet hur länge :shock:
Grattis! :lol:
Joakim Birath
Stockholm
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Visar på bra tändspole :) om spolen klarar att skjuta gnistan över 2-3 cm utan problem så är den i fin kondition (den lämnar runt 30-40Kv då)

Hade kunnat vara farligt om du haft ett litet bränsleläckage dock
Johnny Söderström
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

Post by Göte J »

Som tumregel brukar man säga att det krävs 10Kv per centimeter för att ge överslag i luft! Det måste störa riktigt ordentilgt i radion. Du har inte hört om grannarna klagar över de förb. mopedisterna som far omkring varje dag?
// Göte J
Post Reply