Kompressionstestat motorn
Moderator: Forumpolisen
Kompressionstestat motorn
Hej, har kompressionstestat min Clio för att det försvunnit en del kylarvätska och det är lite gult kladd på motoroljepåfyllningslocket.
Komptestet visade:
Cyl1: 12,8 bar
Cyl2: 14,1 bar
Cyl3: 14,2 bar
Cyl4: 14,3 bar
Cylinder 1 avviker ju lite. Kan man dra någon slutsats av detta om mina problem ovan, att det pekar på problem med topplockspackningen? Eller, är cylinder 1 helt enkelt lite mer sliten än de övriga? Oljan ser fin ut på stickan, det är som sagt lite kletigt på locket.
Jag tänker att om det skulle vara problem med topplockspackningen så skulle skillnaden vara större än ca 1 bar? Kanske även kan ha varit jag som fick dit kompmätaren på ettan lite sämre...
Det är en 1,2 8v och den går bra. Den har gått ca 15000 mil.
Jag gjorde förresten komptestet med kall motor, kan det bidra till konstiga värden? Relativt sett borde man väl ändå kunna använda värdena?
Mvh Pagge
Komptestet visade:
Cyl1: 12,8 bar
Cyl2: 14,1 bar
Cyl3: 14,2 bar
Cyl4: 14,3 bar
Cylinder 1 avviker ju lite. Kan man dra någon slutsats av detta om mina problem ovan, att det pekar på problem med topplockspackningen? Eller, är cylinder 1 helt enkelt lite mer sliten än de övriga? Oljan ser fin ut på stickan, det är som sagt lite kletigt på locket.
Jag tänker att om det skulle vara problem med topplockspackningen så skulle skillnaden vara större än ca 1 bar? Kanske även kan ha varit jag som fick dit kompmätaren på ettan lite sämre...
Det är en 1,2 8v och den går bra. Den har gått ca 15000 mil.
Jag gjorde förresten komptestet med kall motor, kan det bidra till konstiga värden? Relativt sett borde man väl ändå kunna använda värdena?
Mvh Pagge
Johan Pagedin
Renault Grand Scenic II 2.0, 2004
Renault Grand Scenic II 2.0, 2004
Re: Kompressionstestat motorn
Ja, 1'n har lite lägre komp men det är inget som du kan märka eller syns på ngt avgasvärde.
Att du har lite majonäs på insidan av oljelocket är heller inget onormalt för årstiden och definitivt inte om du har mycket kortkörningar. Olika oljor är också olika bra på att sepatera kondens till vevhusventilationen.
Är du osäker på om topplockspackningen är otät så mäter man hc-halten med avgastesten i luften i expantionskärlet till kylaren. Är det oljigt i kylvattenet så är toppackninge också troligen kass. Kan också vara otät värmeväxlare till ev. oljekylare.
Att du har lite majonäs på insidan av oljelocket är heller inget onormalt för årstiden och definitivt inte om du har mycket kortkörningar. Olika oljor är också olika bra på att sepatera kondens till vevhusventilationen.
Är du osäker på om topplockspackningen är otät så mäter man hc-halten med avgastesten i luften i expantionskärlet till kylaren. Är det oljigt i kylvattenet så är toppackninge också troligen kass. Kan också vara otät värmeväxlare till ev. oljekylare.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Kompressionstestat motorn
Tack för svaret. Du menar att ettan kanske är lite mer sliten, men det är inget att bry sig om så länge bilen går bra?
jag får söka efter läckor i kylvattensystemet, jag ville direkt bara se omm det försvann in i motorn, men det verkar ju inte så då och det är ju bra.
mvh Pagge
jag får söka efter läckor i kylvattensystemet, jag ville direkt bara se omm det försvann in i motorn, men det verkar ju inte så då och det är ju bra.
mvh Pagge
Johan Pagedin
Renault Grand Scenic II 2.0, 2004
Renault Grand Scenic II 2.0, 2004