AC problem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lifsonny

AC problem

Post by Lifsonny »

Hej Forumet!
Nyss köpt mig en Laguna II Intitile V6 från 2001. och vid köpet så var det ett såkallat "begagnatbils försäkring" från Blocket.se som vi skrev på. och där skrev vi då vid tillfället att vi inte kunde kolla AC funktionen pga kylan, och efter att ha fyllt på Servo olja och tog bort diverse kåpor så ser vi att en aliminum rör är avsågad och en plastpåse överdragen och sen tejpad, då börjar vi bli oroliga. då min fråga:
"klunkar" AC generatorn till på Lagunorna eller är dom av helt under dom kalla månaderna? dvs låter inget alls när man trycker på AC knappen?

Säljaren "lovade" att ACn fungerade men nu är vi osäkra, är det nått man kan kolla själv eller felsöka?

MVH Robbin
Robbin Höglund
Lalo59

Re: AC problem

Post by Lalo59 »

Lifsonny wrote:Hej Forumet!
Nyss köpt mig en Laguna II Intitile V6 från 2001. och vid köpet så var det ett såkallat "begagnatbils försäkring" från Blocket.se som vi skrev på. och där skrev vi då vid tillfället att vi inte kunde kolla AC funktionen pga kylan, och efter att ha fyllt på Servo olja och tog bort diverse kåpor så ser vi att en aliminum rör är avsågad och en plastpåse överdragen och sen tejpad, då börjar vi bli oroliga. då min fråga:
"klunkar" AC generatorn till på Lagunorna eller är dom av helt under dom kalla månaderna? dvs låter inget alls när man trycker på AC knappen?

Säljaren "lovade" att ACn fungerade men nu är vi osäkra, är det nått man kan kolla själv eller felsöka?

MVH Robbin
Hejsan där.
Jag köpte oxå en begagnad bil nyligen.
För att vara på den säkra sidan så gjorde jag en bildiagnostik via bilbesiktningens försorg.
Det är den primära bilden som man får hur bilen mår.
Sedan bör man kolla alla vätskorna.
Lyfta upp bilen och kolla under.
Bromssystem etc.
Man behöver inte nu till vintern börja med att fixa din AC.
Bedöm vad som är prio 1 gör en lista på de brister du behöver akut eller mindre akut åtgärda nu med detsamma.

Lycka till med din bil.

PS - Lite råd av en rätt så nöjd Renault ägare.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Ac kompressor går aldrig till om trycket är för lågt i systemet, har du ett avsågat rör och en plastpåse över lär det inte bli någon kyla någonsin
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Lifsonny

Post by Lifsonny »

inte 100% om det är till ACn dock, det var under kåpan till servo burken, där är det först en stor burk som det står dehydrator och nått mer på och under den var det avsågade röret, tänkte om det va kvar sen en gammal reparation eller sönder
Robbin Höglund
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Lifsonny wrote:inte 100% om det är till ACn dock, det var under kåpan till servo burken, där är det först en stor burk som det står dehydrator och nått mer på och under den var det avsågade röret, tänkte om det va kvar sen en gammal reparation eller sönder
Låter som torkfiltret till ac
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply