Kupe värme i Megane...

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tkentreprenad
Posts: 7
Joined: 05 Oct 2011, 14:20
Location: Göteborg

Kupe värme i Megane...

Post by Tkentreprenad »

Hej har en megane 2003:a med acc och värmen i kupen verkar lite tokig tyvärr.

När jag sätter på max värme så blir det givetvis väldigt varmt men fläkten ökar inte i varv i automat läget utan går på "tomgång".
Om jag höjer fläkten manuellt så fungerer det, men inte i Aut läget, detsamma gäller oavsett villken temperatur jag valt, fläkten ökar inte i hastighet automatiskt.
Dessutom måste jag ha värmen inställd på runt 26 grader för att det ska bli någorlunda varmt i kupen när anläggningen står i Aut läge!
Om jag sänker värmen till 25 så startar ac:n och iskall luft blåser in och då kan fläkten öka i hastighet en liten stund...

Jag har bytt grejen i taket som det sitter en fläkt i som suger referens luft igenom men helt utan bättre resultat tyvärr.
Vill ju att klimat anläggningen ska fungera någon som varit med om detta och kan ha en ide om vad som kan vara felet?

Mvh Thomas
Thomas karlsson
Tkentreprenad
Posts: 7
Joined: 05 Oct 2011, 14:20
Location: Göteborg

Re: Kupe värme i Megane...

Post by Tkentreprenad »

Ingen annan som varit med om detta eller kan ha någon ide??
Thomas karlsson
Mikael_A
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2010, 10:20
Location: Stockholm

Re: Kupe värme i Megane...

Post by Mikael_A »

Hittade en del manualer till denna bilmodellen när jag hade ett annat problem, den här handlar om kyla/värme:
http://www.uas-bg.com/meganii/eng/MR364MEGANE6.pdf

Finns en massa mer manualer där, jag tankade hem hela hemsidan...

Mvh,
Mikael
Mikael Andersson
Megane Touring 2005
Tkentreprenad
Posts: 7
Joined: 05 Oct 2011, 14:20
Location: Göteborg

Re: Kupe värme i Megane...

Post by Tkentreprenad »

Yeeessss precis vad jag behöver!!!
Stort TACK för hjälpen
Thomas karlsson
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Kupe värme i Megane...

Post by matjo690 »

Fungerar utetempgivaren som den ska?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Tkentreprenad
Posts: 7
Joined: 05 Oct 2011, 14:20
Location: Göteborg

Re: Kupe värme i Megane...

Post by Tkentreprenad »

matjo690 wrote:Fungerar utetempgivaren som den ska?
Hej jag tror det är den som kan vara bovven, har alldrig haft en megane innan men har hört att man ska kunna se ute tempen i displayen vid klockan i dom vet inte om det stämmer men i min bil syns bara klockan i displayen. I länken jag fick står det olika mät sätt på just ute tempmätaren så jag ska kolla detta till helgen om jag kan mäta fram att den är hel eller trasig.

Har du någon aning om man ska kunna se ute tempen idisplayen??

Mvh Thomas
Thomas karlsson
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Kupe värme i Megane...

Post by matjo690 »

Vet inte säkert hur det är på megane men jag tror de också har samma som laguna, dvs tempgivare i hö eller vänster backspegel, känt problembarn. Har själv bytt min givare efter AC-problem med finfin klimatstyrning som följd! Kolla om du har en liten plutt under någon av backspeglarna först, har du det och ingen tempsiffra i bilen tror jag du har hittat felet, eller i alla fall ett av dem... :)
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Tkentreprenad
Posts: 7
Joined: 05 Oct 2011, 14:20
Location: Göteborg

Re: Kupe värme i Megane...

Post by Tkentreprenad »

matjo690 wrote:Vet inte säkert hur det är på megane men jag tror de också har samma som laguna, dvs tempgivare i hö eller vänster backspegel, känt problembarn. Har själv bytt min givare efter AC-problem med finfin klimatstyrning som följd! Kolla om du har en liten plutt under någon av backspeglarna först, har du det och ingen tempsiffra i bilen tror jag du har hittat felet, eller i alla fall ett av dem... :)
Då är det förhoppningsvis detta som är felet för under vänster spegel sitter en liten pigg som kan tänkas vara temp givaren!
Får plocka ner spegeln och kolla kablarna om dom kanske ärgat?? Blir väl att byta givaren annars men den rackarn kostar 813kr på Volvo :-(
Thomas karlsson
Post Reply