Starthjälp - Spara på bilbatteri?
Moderator: Forumpolisen
Starthjälp - Spara på bilbatteri?
Går det att spara på bilbatteriet genom att alltid starta bilen med starthjälp?
Problemet för mig är att jag kör extremt sällan, några gånger om året, men ändå behöver jag starta bilen ett par gånger i månaden bara för att byta sida på vägen och ni kan tänka er hur det drar på batteriet.
Så min fråga är helt enkelt: Går det att spara på bilbatteriet genom att alltid starta bilen med starthjälp?
Problemet för mig är att jag kör extremt sällan, några gånger om året, men ändå behöver jag starta bilen ett par gånger i månaden bara för att byta sida på vägen och ni kan tänka er hur det drar på batteriet.
Så min fråga är helt enkelt: Går det att spara på bilbatteriet genom att alltid starta bilen med starthjälp?
Peter Dyamo
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
Re: Starthjälp - Spara på bilbatteri?
Det går alldeles utmärkt.
T.ex kan ni använda en sådan här:
http://www.jula.se/hjalpstartsbatteri-o ... ump-608054
Sedan så bör ni ändå köra en runda när motorn väl är igång, tänk på miljön.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Ah det låter bra, jag anade att en starthjälp skulle hindra bilen från att suga ström ur batteriet vid varje start; var bara orolig att det skulle orsaka skada när starthjälpen användes trots att batteriet inte var urladdat. Tack!figgesoft wrote:Det går alldeles utmärkt.
Peter Dyamo
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
Nej det är lugnt.
Men däremot så bör ju bilbatteriet underhåll-laddas om det inte används.
Den inre reistansen blir lägre ju mer urladdat det är, vilket innebär att det till slut kommer sluta funka.
Samt även kräma ur starthjälpen.
Men däremot så bör ju bilbatteriet underhåll-laddas om det inte används.
Den inre reistansen blir lägre ju mer urladdat det är, vilket innebär att det till slut kommer sluta funka.
Samt även kräma ur starthjälpen.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Jag håller med, problemet är att bilen står på gatan och jag har aldrig tillgång till garage eller närhet till nätström. Det finns underhållsladdare med solpaneler men det verkar inte tillförlitligt, särskilt inte på vintern. Urladdade batterier har varit ett problem för mig i flera år.
Peter Dyamo
Hade jag varit du så hade jag sålt bilen ,om du typ bara använder den för att köra till besiktningen och ställer den igen så är det MYCKET billigare att hyra en bil dom gångerna man behöver en bilLeBanquet wrote:Jag håller med, problemet är att bilen står på gatan och jag har aldrig tillgång till garage eller närhet till nätström. Det finns underhållsladdare med solpaneler men det verkar inte tillförlitligt, särskilt inte på vintern. Urladdade batterier har varit ett problem för mig i flera år.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jag har den främst till släktbesök (två gånger om året) vilket ofta för med sig frakt av diverse prylar. Dessa besök varar från 2 till 4 veckor och en snabb sökning på Statoil ger hyrbilspriser från 8000 till 11000 för en sådan period, så det alternativet känns inte vettigt. Handlar också om risken att bli utan en bil om en bokning går snett eller liknande.Tony wrote:Hade jag varit du så hade jag sålt bilen ,om du typ bara använder den för att köra till besiktningen och ställer den igen så är det MYCKET billigare att hyra en bil dom gångerna man behöver en bilLeBanquet wrote:Jag håller med, problemet är att bilen står på gatan och jag har aldrig tillgång till garage eller närhet till nätström. Det finns underhållsladdare med solpaneler men det verkar inte tillförlitligt, särskilt inte på vintern. Urladdade batterier har varit ett problem för mig i flera år.
Peter Dyamo
En enkel solcellspanel från tex Jula funkar faktist bra för att kompensera för sjävurladdningen i batteriet. Jag har en sån i husbilen fungerar urmärkt. Eftersom den ger max 6 watt behövs ingen laddningsregulator, den orkar ändå inte överladda batteriet. Lägg den i framrutan och anslut i ciggarettändaruttaget ( såvida det inte går över tändningen.
// Göte J
// Göte J