Renault Laguna som ej driver

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Borghasse

Renault Laguna som ej driver

Post by Borghasse »

Hej! Jag har en Renault Laguna - 98 2,0 16V som inte går att köra. Alla växlar kan jag lägga i men den rör sig inte. Hastighetsmätaren fungerar som den ska. Finns det möjligen någon som har eller har haft detta problem. Jag har tagit bort höger drevaxel men ej sett något fel.
Hasse
Hans Eriksson
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Renault Laguna som ej driver

Post by Stymie »

Kan vara en splines på drivaxeln som är utsliten där den går in i lådan. Vad händer om du hissar upp bilen i framvagnen och "kör"?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Borghasse

Post by Borghasse »

Hej! Jag har kollat på det och det är inget fel på drivaxel och splines. Även om bilen lyfts upp så driver det inte ändå. Hjulen står stilla och hastighetsmätaren går.
Hasse
Hans Eriksson
Stymie

Post by Stymie »

Vet inte hur det ser ut på din låda, men det kan finnas en låsring som ser till att differentialen fungerar. Om den gått sönder så får du ingen drivning heller.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

låter det illa ngnstans? När bilen är upphissad och hö drivaxel är monterad.. rör sig drivaxlarna då? Är koppliingen hel? ( borde ju vara det om hastighetsmätaren rör sig)

Vet ej exakt hur det ser ut men om hastighetsmätaren rör sig, så måste ju utgående axeln i slutväxeln snurra? eftersom hastighetsgivaren är monterad på den.

Jag gissar även på att du menar att du lossat den långa drivaxeln och inte den korta. Har du inspekterat den korta också? Den korta sitter ju på en tripod, är dem splinsen hela? ( oljudkontroll)

Mysko fel.. mycket vanligt att splineshyllsan blir utsliten men som du säger så har du kollat den så den ska det väll isf inte vara det som är fel.
Johnny Söderström
Borghasse

Post by Borghasse »

Det låter inte illa någonstans, ingen av drivaxlarna rör sig när bilen är upphissad och ja, kopplingen är hel. Det är den långa drivaxeln jag har lossat och jag ska ta lös den korta imorgon så kommer jag med mer info då.
Hans Eriksson
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Låter ju som en felskrivning eller omöjlighet!
Inget av hjulen roterar.
Hastighets mätaren följer med gaspådraget när bilen är upplyft.

Då måste ju diffen snurra eftersom hastighetsmätaren funkar, och att båda drivaxlarna skulle gå av samtidigt är ju omöjligt.
Eller ligger bromsarna på så mycket på högerhjulet att det står still så inte diffhjulen orkar dra runt det så all kraft förs ut där det är minst friktion.
Vänster drivaxel sitter väl i direkt kontakt med kronhjul och och höger är kopplat på differentialen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Ett "vanligt" problem på R19 och Clio 16v som buskörs en del. Finns en låsring till diffen som Stymie påpekar som orsakar dessa symptom. Hastighetsmätaren fungerar, men man har ingen drivning. Låsringen heter på engelska differential circlip och det finns en guide på engelska om hur man reparerar felet här: http://www.retro-renault.com/forums/mec ... rclip.html

Dennis: När detta inträffar snurrar diffen, men iom att låsringen är borta så har kugghjulen inuti separerat och högersidans kugghjul snurrar fritt medan vänster inte rör sig alls. Det står även i guiden att om man lossar förarsidans centrumbult och trycker in drivaxeln i lådan så kommer bilen försöka röra på sig innan man hör ett klonk och är tillbaka på ruta ett.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Borghasse

Post by Borghasse »

Det var låsbrickan som hade gått sönder, precis som Stymie och Joakim trodde.
Tack så mycket för hjälpen!

Mvh Borghasse.
Hans Eriksson
Stymie

Post by Stymie »

Bra att det löste sig!
___
Post Reply