Manuellt trigga vvt drev på k4m motorn?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Manuellt trigga vvt drev på k4m motorn?

Post by figgesoft »

Som topic lyder, går det att manuellt trigga vvt-drevet för att få annorlunda kam-tid ?

Hur går motorn på lägre varv vid ett sådant tillstånd?

Honda vtec är ju känt för att man kan "boosta" med en vtec-knapp.
Lämpligast vore kanske en ställbar pwm puls?


Image


:mrgreen:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Manuellt trigga vvt drev på k4m motorn?

Post by Tony »

Jo men i detta fallet åker man ju på samma ventillyft . i en honda åker man på med olika ventillyft ett lite högre upp i varv innan man slänger på "värstinglyft". så jag kan inte se varför man skall bry sig, då på renault är det för att få jämn och fin gång med låga utsläpp vid lägre varv, i en honda för att få effekt på högre varv. helt olika tänk..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Manuellt trigga vvt drev på k4m motorn?

Post by Baggis »

Tony wrote:då på renault är det för att få jämn och fin gång med låga utsläpp vid lägre varv, i en honda för att få effekt på högre varv. helt olika tänk..
Utom i de fall då man inte kört på en exakt specad olja så drevet har gett upp och den låter som värsta dieseltröskverket på låga varv, haha!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply