Megane 1.6i -00 Onödig balk o hål i tröskellådan?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
appelgren

Megane 1.6i -00 Onödig balk o hål i tröskellådan?

Post by appelgren »

Besiktigade min Renault Megane 1.6i -00 nyligen och besiktningskillen klagade på att en balk som sitter under bilen strax framför bakhjulen var rostangripen. Ha sa att det var bara att ta bort den då den inte gjorde någon nytta och det inte fanns någon anledning att ha den kvar?

Vad är det för balk och skall man byta den eller ta bort den.

Vad kan den kosta och brukar den vara svår att byta? Ser ut att sitta men två bultar på var sida men den kanske sitter fast på fler ställen?

Avlångt hål i tröskellådan? (likadant på andra sidan) Skall det verkligen vara ett hål där. Det kommer väl in en massa smuts o vatten i tröskellådan som orsakar rost så småningom för det är väl inget ventilationshål??

Image

Tacksam för svar från den kunniga panelen :-)
Last edited by appelgren on 05 Apr 2010, 00:01, edited 1 time in total.
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Re: Renault Megane 1.6i -00 Onödig balk o hål i tröskellådan

Post by figgesoft »

ser ut som dräneringshål. skumt att det är avlångt.

Har besiktningsgubben aldrig sett en renault förut? Staget styvar upp bakaxeln och finns väl på de flesta renaulterna.

Är det uppätet så byt. Finns likvärdiga på skroten.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tony
Forumpolis

Re: Megane 1.6i -00 Onödig balk o hål i tröskellådan?

Post by Tony »

vilken jävla idiot, varför klaga på att något är rostigt om han inte tycker det behöver finnas på bilen.. tror inte renault monterar massa stag i onödan,
kom just på att det inte sitter något sånt på 5an skulle kanske göra ett och se om det gör någon nytta
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Skall sitta plastplugg i de ovala hålen.
Staget har en förstärkningsfunktion och monteras givet vis inte där för skojjs skull!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
appelgren

Post by appelgren »

Tack Dennis för ett snabbt svar, skall ner till verkstaden o införskaffa ett par lämpliga plastpluggar och fråga vad dom skall ha för att byta staget, eller det kanske inte är så svårt att byta det själv? Ser ut som om det sitter med en skruv i ytterkanten på båda sidor.

Är det en vanlig "förslitningsdetalj" på Renault? Jag tyckte också att det var lite konstigt när besiktningskillen påpekade att den var rostig men att den gick att ta bort (innan den föll bort av sig själv och kunde skada någon efterföljande bil)
eeyore

Post by eeyore »

Hade en tidig Megane förut och ställdes inför samma bryderi med den "onödiga" balken. Av olika anledningar besökte denna bil bilprovningen i Örebro, Trollhättan och Göteborg i olika omgångar och alla tre sade samma sak: balken är onödig och bör tas bort eftersom den är så sönderrostad att den riskerar ramla bort och skada den egna eller någon annans bil när det händer.
Då jag forskat lite i detta har jag fått beskedet att denna balk användes i Renaults fabrik under byggnationen av bilen och att man inte bemödade sig med att ta bort den då bilen var färdigbygd. Sant eller inte? vet ej...
(Den synnerligen bristfälliga rostskyddsbehandlingen av denna balk tyder ju på att ovan kan vara sant: den var inte menad att sitta kvar så länge. Å andra sidan så är det ju ett märkligt beteende av Renault i så fall eftersom det som sagt kan bli riktigt farligt för både egen och andras bil om en balk trillar loss på motorvägen).

Bara vad jag hört alltså, och synnerligen obekräftat.
Haynes mek-handbok kanske säger något om denna balk?
Anders Gyll : Göteborg
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Samma bakaxelkonstruktion används på Äldre 5, Clio, 19, 21, Laguna, och Megane.
Jag ser den som en förstärkningsbalk för sidokollisionsskydd för Megane.
Lagunans plattform är tillräckligt stark ändå, och de äldre så hade man inte lika högt ställda säkerhetskrav.
Att det skulle underlätta vid montering, att sätta dit en detalj TILL var den roligaste motivering jag hört :lol: :lol: Dessutom får man tänka på vad balken ställer till med i -Produktion, lagerhållning, logistik i montageprosessen, merkostnad för fler montagemoment.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
eeyore

Post by eeyore »

Tjaaa... som sagt synnerligen obekräftade teorier som jag fått berättade för mig. Faktum kvarstår dock: balken är erbarmligt dåligt rostskyddad och det rimmar ju ganska illa med en säkerhetsdetalj. Fotot på balken i denna tråd är ju inget undantag: denna balk ser ju allt som oftast ut på detta sätt.
Vore dock kul att få en slutlig och bekräftad förklaring från Renault vad den har för funktion...

(Och ja, det låter orimligt att man skruvar dit en extra balk i onödan. Speciellt inom bilindustrin där marginalerna och besparingarna på bilarna är otroligt hårda. Men konstigare saker har ju förekommit på franska bilar... :-) )
Anders Gyll : Göteborg
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

jag tror mer att den styvar upp bakaxeln.
Precis som staget mellan stötdämpartornen under motorhuven på flertalet renaulter.

Även den riktar ju bort kraften från en sidokollision.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
appelgren

Post by appelgren »

Nu har jag varit hos de trevliga tjejerna på Volvo/Renault och fått mina grejor

1 st balk a 245:-
2 st specialbultar med mutter a 90:-/st

Dom rekommenderade mig att byta balken men visste att besiktningen ibland rekommenderade kunder att ta bort den. Vad den gjorde för nytta visste dom inte men dom hade haft två reparationer i år och som någon påpekade rostskyddet på balken är undermåligt. Jag tycker dom borde gjort bytet som ett goodwill/garantijobb men när den inte var dyrare klagade jag inte.

Image
Image

Plastpluggarna till tröskelådan hittade dom också efter lite letande i reservdelskatalogen

2 st plastpluppar a 5:-/st

Klart prisvärt för att slippa få in sand o slask i tröskellådorna.

Image
Claesrocky

Post by Claesrocky »

Hej,

Finns det några bilder kvar?

Mvh
Claes Nilsson
appelgren

Post by appelgren »

Hittade inte bilderna igen men några andra

Plastplupparna:
Image

Balken o skruvarna:
Image
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Inte så farligt dyrt, blir till att skaffa till meganen, min är totalt upprutten samt att någon lyft bilen i den.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Claesrocky

Post by Claesrocky »

Tack för bilderna!

Hissade upp min men det såg inte så farligt ut däremot är det extremt rostigt till vänster om bakhjulen, se rött streck bild. Det borde man inte åka på besiktningen? Står rost sidobalk på papperna men den tycker jag inte är så extrem.

http://www.mediafire.com/?y7qq6kszrk7z2rh
Claes Nilsson
NiTRO.SE

Post by NiTRO.SE »

Kanon att jag hittade den här tråden, fick "bra att veta" på den på min "Migrän" idag.
Men besiktnings tjejen sa att den var som extra skydd ifall hållarna till tanken skulle av någon anledning gå sönder.

Någon som vet det rätta namnet på balken?
Mattias Svensson, NiTRO.SE
Post Reply