Få loss remskiva från vevaxel. (Clio 93) *Edit* Löst!
Moderator: Forumpolisen
Få loss remskiva från vevaxel. (Clio 93) *Edit* Löst!
Hej alla glada Renaultälskare.
Jag håller på och byta kamrem på min Clio 1,2 - 93:a. (E7J)
Problemet är att remskivan på vevaxeln sitter fast nåt så in i ##$*/!
Verkstadshandbokens tips att lägga i ettan och hålla med bromsen gör bara att hela motorn gungar som en eka i kuling.
Finns det några andra smarta sätt som ni kunniga och erfarna vill dela med er av?
(Jag provade sökmotorn här grundligt, men hittade inget om just detta lilla problem?)
Tacksam för svar!
//Håkan.
Jag håller på och byta kamrem på min Clio 1,2 - 93:a. (E7J)
Problemet är att remskivan på vevaxeln sitter fast nåt så in i ##$*/!
Verkstadshandbokens tips att lägga i ettan och hålla med bromsen gör bara att hela motorn gungar som en eka i kuling.
Finns det några andra smarta sätt som ni kunniga och erfarna vill dela med er av?
(Jag provade sökmotorn här grundligt, men hittade inget om just detta lilla problem?)
Tacksam för svar!
//Håkan.
Last edited by HawkanThn on 07 Jul 2011, 07:33, edited 1 time in total.
Håkan Bråberg
Re: Få loss remskiva från vevaxel. (Clio 93)
Har inte gått bet en enda gång med mutterknackare.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Få loss remskiva från vevaxel. (Clio 93)
Du menar en tryckluftsdriven (t.ex, finns ju elektriska oxå) mutterdragare, typ en sån som däckverkstan har?
Om det är det du menar, håller du bara vevaxeln med växel och fotbroms, eller är maskinen så snabb att vevaxeln står still ändå?
Tusen tack för ditt snabba svar!
//Håkan.
Om det är det du menar, håller du bara vevaxeln med växel och fotbroms, eller är maskinen så snabb att vevaxeln står still ändå?
Tusen tack för ditt snabba svar!
//Håkan.
Håkan Bråberg
Re: Få loss remskiva från vevaxel. (Clio 93)
maskinen slår loss utan att motorn roterarHawkanThn wrote:Du menar en tryckluftsdriven (t.ex, finns ju elektriska oxå) mutterdragare, typ en sån som däckverkstan har?
Om det är det du menar, håller du bara vevaxeln med växel och fotbroms, eller är maskinen så snabb att vevaxeln står still ändå?
Tusen tack för ditt snabba svar!
//Håkan.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Få loss remskiva från vevaxel. (Clio 93)
Kom precis på att jag inte berättat "hur det gick sen"
Jodå, tack vare era goda råd gick det som en dans!
Jag åkte till Jula och köpte en elektrisk mutterdragare (se länk)
http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-900-w-009005
Till denna köpte jag en krafthylsa, 18mm.
Satte på denna magiska apparat på skruven i vevaxeln, trycker på knappen och simsalabim! Skruven lossar omedelbart och utan att konstra!
Så tack för er hjälp, Yvette snurrar på som bara den.
//Hawkan.
Jodå, tack vare era goda råd gick det som en dans!
Jag åkte till Jula och köpte en elektrisk mutterdragare (se länk)
http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-900-w-009005
Till denna köpte jag en krafthylsa, 18mm.
Satte på denna magiska apparat på skruven i vevaxeln, trycker på knappen och simsalabim! Skruven lossar omedelbart och utan att konstra!
Så tack för er hjälp, Yvette snurrar på som bara den.
//Hawkan.
Håkan Bråberg