Snälla ge mig råd

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sooenkill

Snälla ge mig råd

Post by sooenkill »

Nu har jag lite ångest. Var och kollade på en Renault Megane idag. 2001 års modell och 17000 på mätaren.

Kamrem bytt vid 80000 km ungefär.

Bilen skötte sig bra, gick fint i tomgång och saker och ting verkade vara i sin ordning. Köpte bilen för 17,000. Körde hem den (kanske 100 km) - inga problem eller konstigheter.

Var rätt nöjd och allmänt glad.

Sen när jag gick ut för att starta bilen så gick den väldigt ojämnt i tomgång (skulle köra ner till Ica). Kopplingen och bilen skakade lätt och den hackade så där lagom. Kör ner till ICA och parkerar köper det jag ska och gör tillbaka (total sträcka 3-4 km).

Låter bilen stå lite i tomgång och den verkar ha lugnat sig nu.

Går in och (då hemma hos en vän) bestämmer mig för att köra hem. 20 min senare. Startar bilen, återigen ojämn tomgång - kör hem bilen och när man håller jämn gas så går den fint.

Ibland vid acceleration så hackar den och jag börjar bli sur för detta är samma dag som jag köpt bilen. Stannar utanför huset och lastar ur bilen. Bestämmer mig för att starta den igen och öppna motorhuven och i början kör den lugnt - 1 minut senare vid tomgångskörning så ser man hur hela motorn "hackar" och nu börjar jag må illa. Vill inte ha en bil som kommer kosta mig en förmögenhet och det bådar onekligen inte gott.

Snälla ge mig något råd på vad jag ska göra - vad kan det vara för fel och vad kostar det att åtgärda? Elektroniskt fungerar annars allt.

Behöver en pendlar bil och jag kör den mycket lugnt.

Ska jag kontakta säljaren?
thomas steck
Tony
Forumpolis

Re: Snälla ge mig råd

Post by Tony »

kolla att du har gnista på alla cylindrar
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis

Post by Baggis »

Jo, låter misstänkt likt krånglade tändspole som får den att gå på 3 cylindrar ibland. Min Scenic började med att "hacka" när jag accelererade innan spolen helt gav upp. Då var det rätt enkelt att kolla vilken som var kass, beställa en ny (t.ex från ebay eller av Benny på Autofrance) och slänga dit den.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Låter som den bara går på tre cylindrar lite nu och då.

Ryck ur tändkablarna och blås ur tänstifthålen med tryckluft. Hjälper inte detta måste du nog byta en tändspole. Ca 900:- pengar.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply