Färddator problem
Moderator: Forumpolisen
Färddator problem
Hejsan, är ny på forumet och skaffade mig precis en R19 -95 för en billig slant för att ha som första bil då jag fyllde 18 i maj och är pågång med körkortet men nu är det så att jag har problem med färddatorn, har provat sökt lite på internet och grejer men är inte jättehaj på det här så. Problemet är att den visar bara temperatur och soppamängd, i instruktions boken så står det något i stil med att man ska köra en sträcka över 30km i timmen för att kunna läsa av förbrukningen och liknande. Jag provade men det hände ingenting, vad kan vara felet? det är ju dock inte världens viktigaste funktioner men det skulle vart roligt att ha något som funkar för en gångs skull!!
Tack på förhand // Björn
Tack på förhand // Björn
Renault 19 -95
Re: Färddator problem
Den registrerar inte hastighet under 30 km/h och kan därför inte räkna ut soppaförbrukning etc.
Kan du bläddra igenom de andra alternativen? Har du provat att nollställa färddatorn?
Man kan sätta färddatorn i felsäkningsläge genom att koppla bort minuspolen på batteriet, vrida på tändningen och sedan koppla tillbaka minuspolen. Då kan man se realtidsinfo från flödesmätaren t.ex. (i Hz).
Det kan också vara så att du har fel på hastighetssensorn, det hade jag på en av mina 19ar.. Då får man byta vajern från växellådan.
Kan du bläddra igenom de andra alternativen? Har du provat att nollställa färddatorn?
Man kan sätta färddatorn i felsäkningsläge genom att koppla bort minuspolen på batteriet, vrida på tändningen och sedan koppla tillbaka minuspolen. Då kan man se realtidsinfo från flödesmätaren t.ex. (i Hz).
Det kan också vara så att du har fel på hastighetssensorn, det hade jag på en av mina 19ar.. Då får man byta vajern från växellådan.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
Jag kan bläddra igenom alternativen och jag har nollställt den, eller när man nollställer gör man det genom att hålla in knappen eller vrida på vänstra pinnen på mätaren?
Renault 19 -95
Man vrider på pinnen..
Okej.. Får du ingen info efter att ha nollställt den så är det nog fel på flödesgivare eller hastighetsgivare. Du kan kolla flödesgivaren genom felsökningsläget som jag skrev tidigare.
Jag har inte varit med om en trasig flödesgivare på en R19 än så länge, däremot har jag haft trasig hstighetsgivare.
Okej.. Får du ingen info efter att ha nollställt den så är det nog fel på flödesgivare eller hastighetsgivare. Du kan kolla flödesgivaren genom felsökningsläget som jag skrev tidigare.
Jag har inte varit med om en trasig flödesgivare på en R19 än så länge, däremot har jag haft trasig hstighetsgivare.
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
okej ska kontrollera detta snart, ska nämligen fara te ume nu snart för att besikta men måste man ha bilen igång för att kontrollera flödesmätaren?
Renault 19 -95
Bara förgasarversioner som har flödesgivare. Insprutningsversionerna hämtar signalen i styrboxen på en pinne benämd debimeter på schemat. Den mäter spridartiden.Joakim16v wrote: Jag har inte varit med om en trasig flödesgivare på en R19 än så länge,
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Det förklarar varför jag inte sett någon trasigDennis wrote:Bara förgasarversioner som har flödesgivare. Insprutningsversionerna hämtar signalen i styrboxen på en pinne benämd debimeter på schemat. Den mäter spridartiden.Joakim16v wrote: Jag har inte varit med om en trasig flödesgivare på en R19 än så länge,
Då är det mao troligen givaren på hastighetsmätarvajern som är trasig om du inte får upp info om förbrukning etc..
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
besiktningen gick bra, bara en bra att veta^^ provade med det där felsökningsgrejen och den visade när man kikade på 00L så ändrade den sig ju mer man gasade, men 00KM ändrade sig inte ett dugg, vars ligger felet? :p
Renault 19 -95
Den som säger 00KM, testade den i fart? I så fall är det hastighetsgivaren..
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
Japp 00KM i hastigheter överstigandes sveriges rikes väglagar^^ nä men ho gå ganska fint för att vara så liten, och vilken komfort
Renault 19 -95
Byt vajern mellan växellådan och hastighetsmätaren.
Vajern brukar ofta sitta ganska bra i växellådsänden pga ålder, så dränk i rikligt med rostlösare/wd40/5-56 ett tag innan du ska ge dig på bytet.
Vajern brukar ofta sitta ganska bra i växellådsänden pga ålder, så dränk i rikligt med rostlösare/wd40/5-56 ett tag innan du ska ge dig på bytet.
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
Skriv gärna sen i tråden om det löste problemet också.
Lycka till !
Lycka till !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
okej, ska söka efter en sprängskiss och sen ge mig på detta till helgen eller något sånt, nån som vet en bra sida med sprängskisser? :p men själva hastighetsmätaren fungerar ju, hur kommer det sig?
Renault 19 -95
Hastighetsmätaren drivs av vajern, sensorn till färddatorn läser av vajern en bit längre ner, du kommer se en tre-polig kontakt bakom luckan i instrumentpanelen.bjornh wrote:okej, ska söka efter en sprängskiss och sen ge mig på detta till helgen eller något sånt, nån som vet en bra sida med sprängskisser? :p men själva hastighetsmätaren fungerar ju, hur kommer det sig?
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
hittade kontakten, den är ipluggad och fin^ märkte inte av nåt kabelbrott eller liknande, vad är nästa steg?
Renault 19 -95