Omprogramering av panel

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Keoh

Omprogramering av panel

Post by Keoh »

Vid installation av en ny panel blev resultatet att panelen visar växellägen för en automatlåda fast bilen är manuell.
Det var inte en Renault ÅF som gjorde jobbet så de hänvisar till Reimes för åtgärd.
Är det någon som vet om man kan göra dessa inställningar själv?
Bilen är en Renault Scenic -04
Tony
Forumpolis

Re: Omprogramering av panel

Post by Tony »

Keoh wrote:Vid installation av en ny panel blev resultatet att panelen visar växellägen för en automatlåda fast bilen är manuell.
Det var inte en Renault ÅF som gjorde jobbet så de hänvisar till Reimes för åtgärd.
Är det någon som vet om man kan göra dessa inställningar själv?
Bilen är en Renault Scenic -04
Haha ja men eftersom dom gjorde jobbet får dom väl fixa det?? dom har ju tagit på sig att fixa bilen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
linkan62

Post by linkan62 »

Om det är ett nytt cluster du satt i så måste det programeras efter din modell. Inget du kan göra själv. Likaså om det ändrats efter lagning av ditt gamla cluster. Man undrar ju förstås vad det är för klåpare du vänt dig till som åtar sig ett arbete men inte kan göra jobbet fullt ut :?:
Eftersom dom hänvisar till Rejmes är det nog så att du måste vända dig till dom. Renault nordic har nu goodwill på instrumentcluster till scenic. Man betalar endast 20% av totalkostnaden ca 1700sek. Det gjorde jag och är nöjd :mrgreen:
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Keoh

Post by Keoh »

Tack för informationen. Det löste sig till slut. De betalade fixen.
Anledningen till krånglet var att min dotter köpte bilen på en liten bilfirma som själva inte kunde något om detta problem.
Det tog drygt 4 veckor att få panelen lagad och sedan utbytt för att sedan ha sistnämnda problem.
Jag tror jag håller mig till SAAB även i fortsättningen. Där får man bilen fixad på max 3 dar även när en växellåda rasar..
Jag får helt enkelt hålla tummarna för märket.
Kent Öhman
linkan62

Post by linkan62 »

Bra att det löste sig!

Saab är säkert bra!!! så länge dom håller. Dom har ju haft problem med "oilsludge"
där olja koksar och trycks ut lite här o var. samt instrumentfel samt lite annat smått o gott. Renault står nog sig rätt så bra i jämförelse :racesmile:
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Keoh wrote:Jag tror jag håller mig till SAAB även i fortsättningen. Där får man bilen fixad på max 3 dar även när en växellåda rasar..
Tja, De lär väl ha erfarenhet av den sortens reparationer :lol:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Joakim16v wrote:
Keoh wrote:Jag tror jag håller mig till SAAB även i fortsättningen. Där får man bilen fixad på max 3 dar även när en växellåda rasar..
Tja, De lär väl ha erfarenhet av den sortens reparationer :lol:
Eller kolvar som värmenyper i 2/3'n cylinder. men det är ju bagateller :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply