Byta spridarrör på Clio 1.2 02
Moderator: Forumpolisen
Byta spridarrör på Clio 1.2 02
Hej. En klantig mekaniker råkade vid ett kamremsbyte för ett par år sen slå av nippeln där man ansluter bränsleslangen på spridarröret. Han "fixade" det genom att limma med Cyanolim. Nu har det dock börjat läcka och jag undrar därför om någon på forumet vet hur man byter spridarrör. Jag ser att ett begagnat på Bildelsbasen kostar en hundring. Vad kan ett nytt kosta? Är det ett svårt jobb att byta eller är det bara att lossa skruvarna och snäppa av eller måste man plocka bort insugningsrören först? Ungefär hur mycket skulle det kunna kosta på en renaultverkstad? Bilen är en Clio 1.2 16V -02
Tacksam för svar om någon har en aning så att jag vet hur jag ska gå vidare. Naturligtvis ska jag klaga hos Mekonomen som gjorde jobbet, men tyvärr har den aktuella verkstaden lagt ner.
Tacksam för svar om någon har en aning så att jag vet hur jag ska gå vidare. Naturligtvis ska jag klaga hos Mekonomen som gjorde jobbet, men tyvärr har den aktuella verkstaden lagt ner.
Henrik Malm
Re: Byta spridarrör på Clio 1.2 02
Kanske inte så konstigt att dom lagt nerChiefman wrote:Hej. En klantig mekaniker råkade vid ett kamremsbyte för ett par år sen slå av nippeln där man ansluter bränsleslangen på spridarröret. Han "fixade" det genom att limma med Cyanolim. Nu har det dock börjat läcka och jag undrar därför om någon på forumet vet hur man byter spridarrör. Jag ser att ett begagnat på Bildelsbasen kostar en hundring. Vad kan ett nytt kosta? Är det ett svårt jobb att byta eller är det bara att lossa skruvarna och snäppa av eller måste man plocka bort insugningsrören först? Ungefär hur mycket skulle det kunna kosta på en renaultverkstad? Bilen är en Clio 1.2 16V -02
Lossa skruvarna till röret, lossa klammorna till spridarna, lossa röret (kan vara lite trögt eftersom spridarna sitter ganska tajt med oringar )
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tackar för det Tony. Får man loss det utan att plocka av insugningsrören som går ovanför spridarröret?
Henrik Malm
Vet inte hur det ser ut i din bil, men kan du lyfta det så långt att det lossnar från spridarna innan det tar i insugsröret så skall det väl gå utan att ta bort det..Chiefman wrote:Tackar för det Tony. Får man loss det utan att plocka av insugningsrören som går ovanför spridarröret?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Ja. Förhoppningsvis är det så enkelt, men jag vågar inte pilla i det förrän jag är säker på hur man går tillväga.
Någon annan som har bytt eller lossat spridarröret på en Clio 1.2 16V-02 som kan dela med sig av sina erfarenheter
Någon annan som har bytt eller lossat spridarröret på en Clio 1.2 16V-02 som kan dela med sig av sina erfarenheter
Henrik Malm
Vad är det att vara rädd för? Lära sig något
I värsta fall får du väl sätta tillbaka det du har tagit loss och åka till verkstad..
I värsta fall får du väl sätta tillbaka det du har tagit loss och åka till verkstad..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Är nog inte så svårt,jag bytte växellåda och koppling på en Toyota avensis på 8h,hade inte en susning hur man skulle göra innan jag började..Chiefman wrote:Ja. Förhoppningsvis är det så enkelt, men jag vågar inte pilla i det förrän jag är säker på hur man går tillväga.
Nej men jag vill inte pilla på vinst och förlust i en bil som jag använder dagligen. Men om någon berättar för mig att det är jättelätt att lossa spridarröret utan att lossa insuget så gör jag det gärna själv. Därav min fråga.
Henrik Malm